نگاهی به دلایل رکود 24 ماهه بورس/ چراغ سبز بازار به رونق

نگاهی به دلایل رکود 24 ماهه بورس/ چراغ سبز بازار به رونق

معاون وزیر اقتصاد دلیل رکود طولانی مدت بورس را ابهام در نرخ خوراک پتروشیمی دانسته و گفته است این موضوع بزودی تعیین تکلیف و اعلام می‌شود و طبق فرمولی استاندارد، نرخ‌ها تغییر خواهند کرد.

به گزارش نامه نیوز، از ابتدای زمستان سال جاری شاخص کل بورس افزایش 300 واحدی را تجربه کرده است و رشد اندک شاخص موجب شده تا امیدواری به آینده بازار سرمایه افزایش یابد.

این افزایش 300 واحدی شاخص در شرایطی رخ داده است که رکود بازار بورس 2 ساله شده است و شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد دلیل این رکود طولانی مدت را ابهام در نرخ خوراک پتروشیمی دانسته و گفته است این موضوع بزودی تعیین تکلیف و اعلام می‌شود و طبق فرمولی استاندارد، نرخ‌ها تغییر خواهند کرد.

اما علی صالح‌آبادی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار درباره رکود حاکم در بازار گفته است بورس تابعی از قیمت‌های جهانی و سودآوری شرکت‌ها و بنگاه‌ها است؛ امروز قیمت نفت و کالاهای جهانی به‌شدت کاهش یافته و رکود بر اقتصاد داخل حاکم است که در کنار این موارد برخی تصمیمات در حوزه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه نیز بر روی بازار سرمایه اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: وقتی شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد، طبیعتا شاخص‌های بورس هم بالا می‌رود. انتظار ما این است که بعد از لغو تحریم بنگاه‌ها بتوانند راحت‌تر از دنیا تأمین مالی کرده و با افزایش صادرات مشکلات خود را مرتفع کنند که اثرات آن را در بورس خواهیم دید.

رئیس سابق سازمان بورس با تأکید بر اینکه یکی از دلایل افت بورس این است که شرکت‌ها سودآوری لازم را ندارند و این نشأت گرفته از اقتصاد کشور است، اظهار کرد: نقش عوامل اقتصاد جهانی در بورس بسیار پررنگ‌تر است.

در این شرایط اما کارشناسان می گویند شرایطی که در حوزه بین المللی اتفاق افتاده و اجرایی شدن برجام و نزدیک شدن به زمان لغو تحریم ها در روند صعودی بازار سرمایه موثر است اما با مشاهده یک روز مثبت نمی توان گفت که روند صعودی بازار سرمایه آغاز شده است و هنوز قضاوت در این خصوص زود است.

به گفته کارشناسان در حال حاضر دو موضوع در بازار وجود دارد که یکی بحث مربوط به بودجه سال آینده و دیگری برنامه ششم توسعه است که باید دید در بودجه سال آینده برای موضوعات مهمی همچون قیمت نفت، دلار، بودجه عمرانی، خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه معادن که برای بازار سرمایه مهم است، چه تصمیماتی اتخاذ می شود.

کارشناسان معتقدند یکی از مواردی که بازار سرمایه در حال رصد کردن آن است، قیمت دلار است زیرا افزایش قیمت دلار می تواند بخشی از بازار به خصوص شرکتهای صادرات محور را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین با اجرایی شدن برجام مراودات بین المللی بیشتر شده و نیاز به ارز افزایش پیدا می کند بنابراین شاید به تدریج شاهد افزایش قیمت دلار باشیم.

کارشناسان می گویند در حال حاضرP/E ‌ بازار معقول بوده و قیمت سهام شرکتها بسیار مناسب است و با توجه به ارزندگی سهام شرکتها، احتمال رشد بازار وجود دارد اما در شرایط فعلی چندان به ارزندگی قیمت ها توجه نمی شود و ارزندگی و تحلیل تعلیق شده است اما اگر بازار سرمایه حرکت خود را آغاز کند به سمت تحلیل حرکت می کند. این در حالی است که همچنان کاهش قیمت سهم ها بسیار بیشتر از انتظار بازار بوده است اما اگر روند مثبت بورس شکل بگیرد و تداوم داشته باشد، با حجم بالایی از تقاضا مواجه می شویم اما با روند مثبت فعلی نمی توان گفت که بازار سرمایه برگشته است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا