چشم اميد سنگ آهن به فولاد

چشم اميد سنگ آهن به فولاد

گروه معادن >سنگ آهن - سنگ آهن با بهبود قيمت هاي فولاد در دو هفته اخير، روند صعودي پيدا کرده، اما اين ماده خام فولادسازي به دليل اشباع عرضه، در سال 2015 يکي از بدترين عملکردها را در بازار کالاها داشته است.

به گزارش ماین نیوز، سنگ آهن از دو هفته قبل که به پايين ترين قيمت در يک دهه گذشته نزول کرده بود، 12 درصد جهش يافته و بهبود اخير را مرهون فولادسازان چيني است که در واکنش به ضعيف شدن تقاضا و کاهش حاشيه سود، توليدشان را کمتر کرده اند. بر پايه آمار شرکت مشاوره «استيل هوم» هنگ کنگ، موجودي ميلگرد که نوعي فولاد مورد استفاده در ساخت و ساز است، در چين از حدود هشت ميليون تن در مارس به حدود 6/ 3 ميليون تن کاهش يافته است. بهاي معاملات آتي ميلگرد چين که يک معيار مهم براي بازار فولاد به شمار مي رود، در مدت مشابه حدودا 10 درصد افزايش يافته است. کندي رشد توليد فولاد معمولابراي قيمت سنگ آهن بد است، زيرا به معناي نياز کمتر صنعت فولاد به اين ماده خام است. با اين همه پس از يک رکود شديد و طولاني، اميد به بهبود وضعيت صنعت فولاد در چين، جو رواني حاکم بر بازار را بهبود بخشيد.

به گفته هلن لو، تحليلگر آرگونات سکيوريتيز، با بهبود قيمت فولاد، قيمت سنگ آهن با به چالش کشيدن عوامل بنيادين ضعيف خود بهبود يافته است. قيمت سنگ آهن که پرمبادله ترين کالاي دنيا پس از نفت محسوب مي شود، در دو سال گذشته که موتور رشد اقتصادي چين آهسته شده و معادن جديد در کشورهاي سرشار از منابع مانند استراليا راه اندازي شده اند، به ميزان چشمگيري کاهش يافته است. بر پايه آمار استيل ايندکس، بهاي سنگ آهن روز سه شنبه به ميزان 2/ 2 درصد افزايش يافت و به 40/ 41 دلار در هر تن رسيد که بالاترين قيمت از اول دسامبر بود. حدود 98 درصد از کل سنگ آهن استخراج شده براي توليد فولاد مورد استفاده قرار مي گيرد. اگرچه بهبود پايان سال قيمت سنگ آهن به معدنکاران اين ماده خام اندک اميدي مي بخشد، ولي همچنان تحت تاثير رکودي است که قيمت ها را تا 11 دسامبر به 37 دلار در هر تن رساند. اين کالاسال 2015 را در حالي به پايان مي رساند که نصف ارزش خود را از دست داده است.

سنگ آهن به همراه منابعي مانند نفت برنت و نيکل که به ترتيب 44 درصد و 43 درصد کاهش قيمت داشته اند، يکي از بدترين عملکردها را در سال 2015 داشته است. بازار سنگ آهن با عرضه مازاد بر تقاضا از سوي معدنکاراني مانند ريوتينتو و بي اچ پي بيليتون که رکورد توليد بالايي داشتند، از هم پاشيده است. استراليا برآورد کرده است که امسال 767 ميليون تن سنگ آهن صادر کرده که هفت درصد بيشتر از سال 2014 بوده و پيش بيني مي کند ميزان صادراتش 13 درصد ديگر در سال 2016 افزايش پيدا خواهد کرد. اين کشور از هر پنج تن سنگ آهن که از طريق دريا تجارت مي شود، در سه تن سهم دارد. افزايش چشمگير عرضه جهاني سنگ آهن با کندي توليد فولاد مصادف شده است. طبق جديدترين آمار انجمن جهاني فولاد، توليد جهاني فولاد در نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از چهار درصد کاهش داشت.

در اين بين قيمت سنگ آهن از بيش از 70 دلار در هر تن در ابتداي سال 2015 و حدود 135 دلار در ابتداي سال 2014 ريزش کرده است. اوج قيمت سنگ آهن در سال 2011 بالاي 190 دلار در هر تن بود. پس از ريزش قيمت مذکور بعضي از تحليلگران درباره دورنماي سنگ آهن در سال 2016 خوش بيني محتاطانه اي داشته اند و بر اين باورند که قيمت ها بيشتر از اين کاهش پيدا نخواهند کرد و اگر قيمت فولاد افزايش بيشتري داشته باشد، بهاي سنگ آهن هم بهبود خواهد يافت. ساير تحليلگران معتقدند کاهش بيشتر توليد کارخانه هاي فولادسازي چين ممکن است به تقاضاي کمتر براي سنگ آهن منجر شود و باعث شود قيمت اين کالاکاهش بيشتري پيدا کند. طبق اسنادي که از سوي خبرگزاري دولتي شينهوا منتشر شده است، رهبران چين سال آينده قصد دارند کنترل مازاد ظرفيت صنعتي را در اولويت قرار دهند. موجودي سنگ آهن انبار شده در بنادر بزرگ چين به بالاترين سطح در هفت ماه گذشته صعود کرده است. دولت استراليا اخيرا با اشاره به روند کم سابقه ريزش قيمت در سال 2015، قيمت مورد پيش بيني براي سنگ آهن در سال 2016 را به ميزان 19 درصد کاهش داده و 30/ 41 دلار در هر تن برآورد کرده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا