عضو هیات رییسه اتاق تهران در گفت و گو با صدای اقتصاد

چرا دولت در پرداخت بدهی خصوصی ها کوتاهی می کند؟

چرا دولت در پرداخت بدهی خصوصی ها کوتاهی می کند؟

یکی از مهمترین مطالبات بخش خصوصی و پیمانکاران از دولت، بدهی های معوق است. بدهی های معوقی که به 94 هزار میلیارد تومان می رسد

به گزارش صدای اقتصاد یکی از مهمترین مطالبات بخش خصوصی و پیمانکاران از دولت، بدهی های معوق است. بدهی های معوقی که به 94 هزار میلیارد تومان می رسد. همین چند وقت پیش بود که اتاق تهران، در بیانیه از دولت خواست که برای بدهی های معوق دولت به خصوصی چاره ای بیاندیشد، اما به گفته اعضای اتاق تهران تاکنون هیچ خبری از سرو سامان دادن به این شرایط بحرانی نرسیده است. سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییهس اتاق تهران بر این باور است که دولت در پرداخت بدهی به پیمانکاران و بخش خصوصی کوتاهی کرده است. این در حالی است که بدهی سازمان های دولتی همچون تامین اجتمای و سازمان دارایی پرداخت می شود. در ادامه مشروح این گپ و گفت را می خوانید.

خانم مقیمی، چرا دولت بدهی پیمانکاران را پرداخت نمی کند؟

چرا این سوال را از دولتی ها نمی پرسید! سوالی که بارها بخش خصوصی از دولت پرسید اما تاکنون هم هیچ پاسخی دریافت نکرده است. اگر بخواهم در این مورد توضیح بیشتری دهم باید عنوان کنم که بخش خصوی در ایران، مظلوم ترین قشر جامعه است. چرا که مطالبه های بسیاری دارد اما صدایش به جای نمی رسد.

از سوی دیگر چند وقت پیش بود که اتاق بیانیه درمورد بدهی های دولت به بخش خصوصی داد که این مطالبات را جدی بگیرند اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم.

حدود 60 تا 70 درصد اقتصاد کشور، متعلق به بخش دولتی است و در اختیار آنان قرار دارد. اگر قرار است توانمندسازی درمورد بخش خصوصی صورت بگیرد باید این بدهی ها پرداخت شود. دولت باید در این بخش جدیت بیشتری نشان دهد تا تلویحا به مست سیاست های اصلی اقتصاد مقاومتی نزدیک شویم. یکی از مهمترین راه های که ما را به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی می برد، این است که زیرساخت های بخش خصوصی را تقویت و توانمند کنیم.

بخش خصوصی و پیمانکاران تاکنون نتوانسته اند بدهی های معوق را دریافت کنند و موفق عمل نکرده است. این در حالی است که بدهی برخی از سازمان های دولتی مثل تامین اجتماعی و سازمان دارایی پرداخت شده. بنابراین در این شرایط چطور می توان انتظار داشت که بدهی های بخش خصوصی پرداخت شود و آنان بتوانند بدنه خود را توانمندتر کنند.

با پرداخت این بدهی ها فکر می کنید چه تغییراتی رخ خواهد داد؟

بدهی های معوق، اولین تعهدی است که دولت در مقابل بخش خصوصی دارد. زیرا با برداشتن اولین گام که پرداخت این بدهی ها است، تولید، صادرات دوباره چرخ های شان می چرخد. با چرخیدن این چرخ ها ارز بیشتری وارد کشور می شود و کارخانه ها دوباره وارد مرحله تولید می شوند. همه این عوامل دست در دست هم می دهند و باعث ایجاد اشتغال و بهبود در فضا کسب و کار کشور می شود.

زمانی که جز به جز اقتصاد یاران گرفتار رکود است، این بخش خصوی است که می تواند سایه رکود را از سر اقتصاد کشور بردارد.این در حالی است که خصوصی ها در شرایط بسیار سختی در حال فعالیت هستند. تا چند وقت پیش برای واگذاری طرح های عمرانی مناقصه برگزار می کردند که در این مدت نیز دیگر خبری از این نوع مناقصه ها نیست. سپردن ضمانت نامه های مالی به بانک ها نیز که قوز بالای قوز شده. چرا که تا بنگاه تولیدی درآمدی نداشته باشد چطور می توان از پس چنین ضمانت نامه های برآید؟ در یک جمع بندی باید گفت که دست و پای بخش خصوصی و پیمانکاران حسابی بسته است و دولت باید فکری به حال بدهی های معوق کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا