آمار غیب‌گو نیست؛ مردم پنهان‌کاری می‌کنند

آمار غیب‌گو نیست؛ مردم پنهان‌کاری می‌کنند

رئیس مرکز آمار ایران درباره کاستی‌ها در نظام آماری کشور با بیان اینکه برخی اتفاق‌ها در جامعه ثبت نمی‌شوند و نظام آماری هم نمی‌تواند غیب بگوید، گفت: در ایران و فرهنگ مردم ما پنهان‌کاری بیداد می‌کند، چیزی که در دنیا به این شدت وجود ندارد.

عادل آذر با تاکید بر اینکه در ایران نظامی تحت عنوان نظام‌های آماری وجود دارد، توضیح داد: در قوانین کشور به شکل مشخص اشاره شده که تنها آمارهایی مبنای تحلیل هستند که مرکز آمار ایران تهیه، تولید، اعلام و انتشار بدهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به این پرسش که چرا آمارهای متفاوتی درباره مسائل مختلف جامعه وجود دارد، بیان کرد: در آمارهای رسمی کشور که مراجع مشخصی هم برای اجرای آن‌ها وجود دارد، هیچ تعارضی وجود ندارد، رشد اقتصادی، تورم و نرخ بیکاری از مسایلی هستند که نبض اقتصادی کشور را نشان می دهند و آماری که در ارتباط با آن ها ارائه می‌شود، دقیقا همانی است که وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آمارهای اجتماعی مانند، ایدز، طلاق و اعتیاد جز آمارهای تخصصی حساب می‌شوند، اظهار کرد: درباره آمارهای تخصصی که متولی مشخصی ندارند، به دلیل نبود نظامی برای ثبت دقیق آمارها که همه امور را رصد کند، آمار دقیقی هم وجود ندارد. در مرکز آمار هم آمارهای رسمی را خود مرکز منتشر می‌کند و در کار آن با انتشار سالنامه آماری کشور از آمارهای دستگاه‌های تخصصی استفاده می‌شود که نظام آماری دقیقی ندارند.

آذر همچنین با بیان اینکه برخی اتفاق‌ها در جامعه ثبت نمی‌شوند، در برنامه "توقف ممنوع" اضافه کرد: در جامعه ازدواج‌ها و طلاق هایی وجود دارد که ثبت رسمی نمی‌شوند، از این جهت می‌توان گفت که نظام آماری هم نمی‌تواند غیب بگوید. در عین حال در مواجه با پدیده‌های نوظهور حتی مامورین آماری هم نمی توانند کاری از پیش ببرند. نکته دیگری هم وجود دارد که به خود مردم برمی‌گردد، در ایران و فرهنگ ما پنهان‌کاری بیداد می‌کند، چیزی که در دنیا به این شدت وجود ندارد؛ برای مثال وقتی درباره ایدز آمارگیری انجام می‌شود، خیلی‌ها این موضوع را پنهان می‌کنند و با اینکه در علم آمار برای این ضرایب پنهان درصدی را در نظر می‌گیریم، اما این میزان در کشور ما خیلی بیشتر است.

رئیس مرکز آمار همچنین تاکید می‌کند که در خیلی از موارد مردم و حتی برخی مسئولین حس‌های درونی و برداشت‌های شخصی خودشان را به آمارهای ثبتی و رسمی کشور راه می‌دهند و کسی این موضوع را در نظر نمی‌گیرد که اعداد اعلام شده باید در مقیاس‌ها و جزئیات مختلف جامعه آماری مورد بررسی قرار بگیرند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا