معاون سازمان مدیریت: رتبه بندی بانک ها بر اساس معیار های شرعی الزامی است

معاون سازمان مدیریت: رتبه بندی بانک ها بر اساس معیار های شرعی الزامی است

تهران- ایرنا- معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد که رتبه بندی بانک ها براساس از نظر معیارهای شرعی الزامی است.

«حمید پورمحمدی» امروز(یکشنبه) در نخستین همایش مالی - اسلامی در دانشگاه الزهرا، افزود: در زمینه رتبه بندی بانک ها براساس معیارهای شرعی تاکنون کاری نشده است؛ به عنوان نمونه کسانی که می خواهند بدانند کدام بانک به طور دقیق براساس شرع اسلام عمل می کند، نمی دانند به کجا مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه ایران ابداع کننده بانکداری بدون رباست، گفت: متاسفانه از این روش به خوبی برای مدیریت نقدینگی استفاده نکرده ایم.
پورمحمدی، از شهید صدر به عنوان «تئوری پرداز بانکداری اسلامی» یاد کرد و گفت: می توانیم وی را به عنوان بِرَند این موضوع و به عنوان افتخار فقه شیعه به دنیا معرفی کنیم اما متأسفانه در این زمینه کم کاری شده است.
وی افزود: بضاعت ایران در فقه امامیه در زمینه بانکداری اسلامی از بقیه کشورها بالاتر است به طوری که در سال 1980 به عنوان نخستین کشور کل نظام بانکداری خود را براساس عملیات بانکداری بدون ربا طراحی کردیم اما اکنون کشورهای دیگر این شیوه را از ما فرا گرفته و از این بازار در سطح بین المللی به خوبی استفاده کرده اند، ما از توسعه آن غافلیم.
پورمحمدی افزود: به عنوان نمونه ما به سمت ایجاد شوراهای فقهی در بانک ها و بازار سرمایه رفته ایم اما مصوبه های این شوراها مشورتی است و الزام آور نیست.
وی همچنین از کم توجهی به دانش حقوقی اسلامی انتقاد کرد و افزود: در حالی که ما اوراق مشارکت را در عرصه بانکداری اسلامی به دنیا معرفی کردیم اما از دیگر ابزارهای ابداع شده در دنیا در این زمینه مانند مرابحه و صکوک استفاده بهینه نمی کنیم.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواستار تشکیل بازار بدهی شد و گفت : اگر این بازار شکل بگیرد بسیاری از دارایی ها را می توانیم در بازار سرمایه به چرخش درآوریم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا