رئیس‌جمهور چک:

مهاجران به جای فرار به اروپا مقابل داعش بجنگند!

مهاجران به جای فرار به اروپا مقابل داعش بجنگند!

پیام تبریک کریسمس میلوس زمان مورد انتقاد نخست‌وزیر چک قرار گرفت

میلوس زمان رئیس‌جمهور چک حرکت مهاجران به سمت اروپا را نوعی حمله برنامه‌ریزی شده نام گذاشته و اظهار کرده مردان جوان از سوریه و عراق باید در کشورهای خود بمانند و با ارتشی منسجم مقابل داعش مبارزه کنند.

زمان در پیام خود به مردم چک که به مناسب عید کریسمس منتشر شده‌است، اظهار کرده‌است: «من کاملاً معتقدم که با نوعی حمله سازماندهی شده مواجه هستیم و این‌ها حرکت‌های خودجوش پناهندگان نیست.»

او اظهار کرده‌است که می‌توان با افراد پیر، بیمار و یا کودکان همدردی و همراهی کرد اما مردان جوان باید مقابل جهادی‌ها بایستند و بجنگند.

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که 70درصد از مردم چک با ورود مهاجران به خاک کشورشان مخالف هستند

زمان که در سال 2013 به عنوان رئیس‌جمهوری چک انتخاب شده‌است، گفته‌است: «اکثر مهاجران غیر قانونی مردانی هستند که در صحت و سلامت کامل قرار دارند؛ من تعجب می‌کنم که چرا در کشور خود آزادانه با نیروهای داعش مبارزه نمی‌کنند.»

او گفته‌است: «فرار این مردان از کشورشان تنها باعث تقویت بیشتر داعش می‌شود.»

این رهبر 71ساله موقعیت سوریه را با زمانی مقایسه کرده‌است که مردم چک در دوران اشغال کشورشان توسط نیروهای نازی در فاصله سال‌های 1939 تا 1945 کشور را ترک کردند.

زمان تا کنون بارها و بارها بحث مهاجران اروپایی را به میان کشیده‌است. این رئیس‌جمهور در پراگ نیز در اتحادی ضد اسلامی شرکت کرده‌است.

البته برخی افراد نظیر نخست‌وزیر این کشور سخنان زمان را ناشی از تعصب و عادت سهل‌انگاری مسائل دانسته‌اند.

سخنان نیش‌دار زمان تنها به سمت مهاجران نشانه نرفته‌است. او حتی در پیام خود اظهاراتی نیز علیه یونان کرده‌است.

او در این باره اظهار کرده‌است: «بسیار ناامید شدم که درتابستان خروج یونان از حوزه یورو به ثمر ننشست.»

از ابتدای سال 2015 تا کنون بیش از یک میلیون مهاجر و پناهنده وارد اروپا شده‌اند. اکثر این افراد از خشونت‌های داخلی عراق، افغانستان و سوریه فرار می‌کنند.

بحران با سیاست‌های اعضای جدید اتحادیه اروپا شدیدتر شده‌است. البته برخی از کشورهای شمال اروپا نظیر آلمان از مهاجران استقبال کرده‌اند.

جمهوری چک یکی از کشورهای عضو ناتو است که 10.5میلیون نفر جمعیت دارد. بسیاری از پناهندگان در خاک این کشور ماندگار می‌شوند.

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که 70درصد از مردم چک با ورود مهاجران به خاک کشورشان مخالف هستند.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا