قطر دنبال تصاحب خاک ایران

قطر دنبال تصاحب خاک ایران

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال خاک ایران هستند، به تلاش مقامات قطری برای تامین خاک مورد نیازشان برای بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ اشاره کرد وگفت:

با هرگونه درخواستی در این زمینه مخالفت کردیم. خداکرم جلالی به مهم‌ترین مسائل حوزه منابع طبیعی، حفاظت از جنگل‌ها و جلوگیری از هرگونه جنگل خواری اشاره کرد وگفت: واقعیت آن است که اکثر زمین خواری‌ها و تصرفات در سطح جنگل‌ها و منابع طبیعی جزو مستثنیات مردم است، اما سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با متخلفان تخریب منابع طبیعی قوی ومحکم برخورد می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آرمان ، رئیس سازمان جنگل‌ها درباره انتقادات وارده به عملکرد سازمان جنگل‌ها مبنی بر برخورد با بومیان به جای برخورد با متخلفان غیر بومی در جنگل‌ها و منابع طبیعی، گفت: واقعیت آن است که درجنگل خواری‌ها برخورد با متخلفان غیربومی برای مسئولان سازمان بسیار ساده‌تر است، در این زمینه باید گفت‌ به طور معمول ممکن است در مواردی به بومی‌های مناطق نزدیک به جنگل‌ها تخفیف‌هایی داده شود اما برای سایر موارد برخوردها قوی‌تر است، بنابراین هیچ خط قرمزی در برخورد با متخلفان جنگل خواری وجود ندارد. جلالی با بیان اینکه همه پرونده‌های تخلف در بخش زمین‌خواری و جنگل خواری موجود است، تصریح کرد: پس از پیگیری‌های صورت گرفته 3 هزار و 200 هکتار اراضی منابع طبیعی تصرف شده در 3 دهه در چهارمحال و بختیاری به بیت المال بازگردانده شد و سازمان جنگل‌ها سالانه نزدیک به 30 هزار هکتار خلع ید دارد.

قاچاق 2700 مترمکعب چوب

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درباره اقدامات این سازمان در جهت جلوگیری از قاچاق چوب، گفت: براساس اقدامات و عملکرد یگان حفاظت سازمان تاکنون تا به میزان قابل توجهی از قاچاق چوب جلوگیری شده اگرچه در6 ماه نخست امسال 2700 مترمکعب قاچاق چوب انجام شده که به طور حتم باید اقدمات کنترلی برای جلوگیری از این مشکل به درستی انجام شود. جلالی با بیان اینکه براساس آخرین آمارها حدود 8 میلیون مترمکعب چوب درختان جنگل‌ها برای سوخت هیزمی از سوی جنگل‌نشینان استفاده شده است، تصریح کرد: اگر وزارت نفت به اولویت گازرسانی به مناطق و روستاهای دورافتاده توجه کند به طور حتم می‌توان از قطع درختان برای استفاده از آنها به عنوان سوخت‌های هیزمی جلوگیری کرد. رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با انتقاد از اینکه مجازات‌های حال حاضر درحوزه منابع طبیعی بازدارنده نیست، تصریح کرد: در‌لایحه جدید دولت جرایم تخریب منابع طبیعی حدودا 10 برابر شده است.

خاک‌ها از منابع پایه کشورند
جلالی افزود: برای هرهکتار توسعه جنگل بدون مشارکت مردمی باید حداقل 5 میلیون تومان هزینه کرد که با مشارکت مردم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. او گفت: خاک جنگل‌های ایران از سرمایه‌های اصلی و جزو منابع پایه کشوراست، بنابراین ‌اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل نداشتن خاک مناسب خواهان استفاده از خاک ایران هستند اما از آنجا که صادرات انواع خاک به سایر کشورها ممنوع است باید در مبادی ورودی و خروجی حفاظت‌ها به درستی صورت گیرد. او با تاکید بر بهره‌مند بودن ایران از انواع خاک مرغوب مرتعی، جنگلی، زراعی ادامه داد: خاک‌ها از سرمایه‌های اصلی و منابع پایه کشورهستند و اجازه صادرات و خروج هیچ نو ع خاکی از کشور وجود ندارد. رئیس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیح فارس به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای خاص خاک زراعی ندارند، افزود: اگر اجازه صادرات خاک ایران به این کشورها داده شود خسارات غیرقابل جبرانی به کشور وارد خواهد شد به همین دلیل بر اساس قوانین کشور صادرات هر نوع خاکی از کشور ممنوع است، البته امکان دارد دربرخی شرایط قاچاقی در سطح محدود صورت گیرد اما از مبادی رسمی امکان‌پذیر نیست بلکه گاهی به وسیله لنجی مقداری خاک از سواحل جنوبی کشور قاچاق می‌شود که با آن هم برخورد صورت می‌گیرد.

به گزارش خانه ملت، جلالی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از قاچاق خاک باید مبادی ورودی و خروجی به‌شدت کنترل شود، تصریح کرد: گاهی در خبرها شنیده می‌شود که محموله‌هایی از خاک به مقصد قطر یا سایر کشورها از ایران خارج شده؛ البته در پی برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال که قرار است در قطر برگزار شود گفته می‌شود مقامات این کشور برای ایجاد فضای سبز به دنبال خاک ایران، عراق و سایر کشورها هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا