شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تورم پاییز/ رکود، عامل اصلی کاهش نرخ تورم است؟

شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تورم پاییز/ رکود، عامل اصلی کاهش نرخ تورم است؟

در حالی نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی 13.7 درصد است که مسئولان بانک مرکزی هدف‌گذاری تورمی در سال جاری را 13 تا 14 درصد عنوان کرده بودند. بر همین اساس با انتشار آمار آذر ماه، هدف‌گذاری تورمی سه ماه زودتر حاصل شده است.

به گزارش نامه نیوز بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۴ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۳ معادل ۱۳.۷ درصد است.

بانک مرکزی در حالی تورم آذرماه را 13.7 درصد اعلام کرده است که چند روز پیش، مرکز آمار تورم آذرماه را 12.6 اعلام کرده بود. همچنین مرکز آمار از تورم نقطه به نقطه تک رقمی خبر داده بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی» و «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» اثر قابل‌توجهی در تورم ماهانه 1.3 درصدی آذر ماه داشته‌اند. این دو گروه روی هم رفته حدود 60 درصد وزن شاخص بهای مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهند.

در آذر ماه تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها معادل 2.2 درصد گزارش شده بود. در ماه‌های تابستان نیز یکی از عوامل منفی بودن تورم، اثرگذاری گروه خوراکی‌ها بود، اما افزایش قابل‌توجه این گروه در آخرین ماه پاییز، تورم کل را تحت تاثیر قرار داده است. البته تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه معادل 5.3 درصد بوده که نسبت به سایر گروه‌ها رقم کمتری است.

در کنار گروه خوراکی‌ها، تورم ماهانه گروه مسکن نیز معادل 1.1 درصد بوده و نشان می‌دهد این گروه در ماه‌های اخیر تحرکات تورمی داشته است. بر اساس آمارها در آبان سال جاری، تورم ماهانه گروه مسکن معادل 1.4 درصد ثبت شده بود. تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه در گزارش بانک مرکزی معادل 11.4 درصد ثبت شده که نسبت به میانگین گروه‌ها در سطح بالاتری قرار دارد.

البته در آذر ماه تورم ماهانه گروه تفریح و امور فرهنگی معادل 3.9 درصد بوده است که بیشترین رقم در بین گروه‌ها بوده است، اما با توجه به وزن کم این گروه (کمتر از 3 درصد) اثر قابل‌توجهی در روند تورم نخواهد داشت.

در حالی نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی 13.7 درصد است که مسوولان بانک مرکزی هدف‌گذاری تورمی در سال جاری را 13 تا 14 درصد عنوان کرده بودند. بر همین اساس با انتشار آمار آذر ماه، هدف‌گذاری تورمی سه ماه زودتر حاصل شده است. البته در این شرایط برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم متوسط تا پایان سال جاری به سطح 12 درصد خواهد رسید.

در این شرایط اما کاهش نرخ تورم همچنان یکی از اولویت های اصلی دولت به شمار می رود. به طوری که در لایحه بودجه سال آینده کل کشور نیز پیش بینی شده است نرخ تورم سال آینده زیر 11 درصد کاهش یافته و رشد اقتصادی به 5 تا 6 درصد خواهد رسید.

در این شرایط که برخی کارشناسان معتقدند دلیل اصلی کاهش نرخ تورم افزایش رکود در اقتصاد ایران است باید دید تیم اقتصادی دولت می تواند پیش بینی های خود درباره نرخ تورم در سال آینده را محقق کند یا خیر.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا