رشد کم دامنه بازارهای سه‌گانه

رشد کم دامنه بازارهای سه‌گانه
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



برآیند خنثای بورس
دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک 6 واحدی همراه شد. در حالی که وضعیت نسبتا منفی بر بازار حاکم بود، دست به دست شدن سهام مخابرات میان حقوقی‌ها از شاخص کل حمایت کرد. همچنین سهام ملی مس دومین نماد مثبت اثرگذار بر شاخص بورس بود که دلیل آن قرار گرفتن قیمت مس در بالاترین نرخ 5 هفته گذشته بود. با این حال، همچنان فشار قیمت کالاها بر بورس تهران را شاهد هستیم که نگرانی‌ها از گزارش‌های 9 ماهه را افزایش داده است. به این ترتیب، حتی اخبار مربوط به لغو تحریم‌ها در آینده‌ای نه چندان دور نیز نتوانسته رونق چندانی در بورس ایجاد کند. از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند نبود نقدینگی فعال در بازار سهام موجب بی واکنشی این بازار نسبت به اخبار مثبت و منفی شده که نوسانات محدود فعلی نیز گواهی بر این امر است. 





بازار ارز جان گرفت
روز گذشته، هر دلار آمریکا با افزایش 10 تومانی به نرخ 3660 تومان معامله شد. چند روز برخورد جدی با دلالان ارزی و عرضه از سوی صرافی بانک‌ها (بازارسازهای رسمی)، موجب کاهش حجم معاملات در بازار ارز شده بود؛ دیروز اما، با کاهش عرضه صرافی بانک‌ها تاحدودی بازار ارز رونق گرفت و شاهد افزایش حجم معاملات بودیم. در این شرایط، افزایش نرخ درهم در بازار دبی، با ایجاد تقاضای آربیتراژی، تقاضای دلار در بازار تهران را افزایش داد. همچنین پایین بودن قیمت نفت در بازارهای جهانی، نگرانی از سمت عرضه را باقی نگه داشته است که حرکت صعودی نرخ ارز را تسهیل می‌کند. با این حال، همچنان عدم رشد پایاپای نرخ ارز در بازار مبادله‌ای با بازار آزاد در تناقض با سیاست تک نرخی کردن ارز است. در‌نتیجه، جهش نرخ‌ها در این بازار دور از انتظار است.




اهرم دلار در رشد سکه
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت 928هزار تومان معامله شد. در شرایطی که اونس در بازار جهانی طلا با افت مواجه شده بود، افزایش 10 تومانی نرخ دلار موجب رشد قیمت‌ها در بازار سکه شد. عدم واکنش جدی سکه به اونس ریشه در روند نامعلوم قیمت‌ها در بازار جهانی دارد. نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال میلادی موجب کاهش حجم معاملات شده و عموما شاخص دلار تعیین‌کننده روند اونس طلا در بازار جهانی است. بنابراین، معامله‌گران سکه بیشتر به عامل داخلی، یعنی دلار و تقاضای سکه توجه می‌کنند. در این خصوص، روند دلار تمایل زیادی به کاهش نرخ نشان نمی‌دهد و درباره تقاضا نیز به نظر می‌رسد با اتمام ماه‌های محرم و صفر، خریداران سکه بیشتر شده‌اند. بر این اساس، افت قیمت‌ها در این بازار احتمال کمتری از رشد دارد.





افت اونس سه ساله می‌شود؟
دیروز ساعت 16، اونس طلای جهانی به قیمت 1073 دلار معامله ‌شد. تقویت شاخص دلار و رشد بازارهای سهام عامل فشار بر قیمت اونس بودند. در روزهای پایانی سال، به نظر می‌رسد اونس سومین سال نزولی خود را به پایان می‌رساند. چرخه افزایش نرخ بهره که برای اولین بار در یک دهه گذشته در نشست پیشین فدرال رزرو آغاز شد، همچنان می‌ تواند عامل تاثیرگذار بر اونس باشد. برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل افت کالاها که عامل کاهش تورم است و دورنمای کند شدن رشد اقتصاد جهانی، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تدریجی خواهد بود. بنابراین فشار ناشی از این اقدام می‌تواند در بازار اونس به تدریج پیش‌خور شود. با این حال، معامله‌گران همچنان در حالت احتیاطی هستند که نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال نیز حجم معاملات در این بازار را کاهش داده است. 





نوسان اندک «تسه»‌ها 
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 2/ 1 درصدی به قیمت 71 هزار و 762 تومان معامله شدند. بخشنامه اعطای وام 60 میلیون تومانی به شعب بانک مسکن ابلاغ شد و متقاضیان مسکن می‌توانند با خرید اوراق جدید، وام 60 میلیون تومانی دریافت کنند. با اینکه وام در نماد معاملاتی جدید ارائه می‌شود، اما امکان تامین بخشی از وام با اوراق سررسید‌های پیشین، رشد قیمت «تسه»ها را به همراه داشته است. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت این اوراق و نرخ سود، «تسه»ها در مقابل رشد شدید مقاومت می‌کنند. نرخ سود کنونی این اوراق 6/ 22 درصد است که با توجه به کاهش نرخ تورم، توجیه اقتصادی وام مزبور برای متقاضیان مورد تردید قرار گرفته است. اما تقویت قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام درقیمت‌های کنونی مسکن، حبس بازه‌ای «تسه»ها را به همراه داشته است. 




رشدهای مقطعی در بازار نفت

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 36 دلار معامله ‌شد. موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ذخیره نفت تجاری آمریکا گزارش داد که آمار دقیق آن توسط اداره اطلاعات انرژی ارائه خواهد شد. ذخایر نفت تجاری آمریکا، 37 درصد بالاتر از میانگین 5ساله قرار دارد. رفع ممنوعیت صادرات نفت آمریکا، با ایجاد خوش‌بینی برای تعدیل مازاد عرضه، رشد WTI را رقم زد. اما چشم‌انداز ورود نفت ایران و مازاد عرضه، نفت برنت را نزدیک به کف 11 ساله قرار داده است. اوپک در گزارش آینده بازار نفت، قیمت 70 دلار را در سال 2020 پیش بینی کرده است؛ به دلیل مقاومت تولیدکنندگان شیل، حجم تولیدات سال 2019 شیل را 5/ 2 میلیون بشکه بیشتر از 2014 تخمین زده است و تولیدات سال 2019 اوپک را کاهش داده است. امری که چشم‌انداز قیمت نفت را تیره نشان می‌دهد. 




بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا