در آینده

متولی امنیت غذایی فقط وزارت کشاورزی نیست

متولی امنیت غذایی فقط وزارت کشاورزی نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امنیت غذایی، آب، انرژی، تغییر اقلیم، حفاظت زیستی، بقای زیست بوم‌ها همگی از چالش‌های بشر امروز بوده که راه حل آن فقط توجه جدی به توسعه پایدار است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، زند - رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی - در جشنواره سال جهانی خاک که امروز (چهارشنبه) در محل سازمان حفاظت از محیط زیست واقع در پارک پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: انسان روی کره زمین خلق شده و باید تمامی نیازهای دنیوی خود را روی زمین دنبال کند و به این ترتیب با به مخاطره انداختن منافع آیندگان نباید به تخریب کره زمین اقدام کند.

وی ادامه داد: ما حق نداریم همانند گذشتگان منابع آیندگان را به مخاطره بیاندازیم. به این ترتیب برای دوام زندگی بر روی کره زمین باید چاره‌اندیشی‌های اساسی صورت گیرد.

وی افزود: مردمان جوامع مترقی این چاره‌اندیشی‌ها را کرده و تا حدود زیادی راه را باز کرده‌اند. با این حال در هر سال جمعیتی معادل جمعیت کشور ایران به کره زمین افزوده شده و هر 13 سال یکبار نیز یک میلیارد به جمعیت زمین افزوده می‌شود و به این ترتیب رد پای انسان روز به روز در حال تنگ‌تر شدن است.

زند تصریح کرد: این جمعیت برای تامین غذا و سود بیشتر هر جا لازم داشته تخریب کرده هر چقدر به نفعش بوده مصرف و هر چه برایش سود داشته تولید کرده است؛ به طوری اکنون هیچ عرصه‌ای از تعرض بشر در امان نبوده است.

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: پیوسته آینده را سرقت می‌کنیم و آن را در زمان حال می‌فروشیم و نام آن را "تولید ناخالص داخلی" می‌گذاریم.

این در حالی است که می‌توانیم به جای سرقت دارایی و بهره‌کشی از جمعیت چاره‌اندیشی کنیم.

زند ادامه داد: صاحب‌نظران معتقدند از میان تمامی چالش‌های موجود کاهش دی‌اکسید کربن، تثبیت جمعیت جهان، ریشه‌کنی فقر، احیای نظام طبیعی کره زمین از مهمترین راه‌های احیاء کره زمین و کشاورزی هستند.

وی افزود: این در حالی است که کشاورزی پایدار به معنای تولید محصولات مورد نیاز بدون تخریب منابع موجود است.

وی تصریح کرد: عملکرد بالا تک کشتی، آفت‌کشی همگی از ویژگی‌های کشاورزی ناپایدار است که دارای سه ضلع اصلی بوده و هر چه به اضلاع آن مواردی چون پیشگیری و غیره اضافه شود به سمت کشاورزی پایدار پیش خواهیم رفت.

زند همچنین اظهار کرد: فرسایش و تخریب منابع خاکی به علت داشتن خاک کشاورزی سنگین، شور شدن اراضی به علت تک کشتی و آبیاری سنگین و کاهش مایع آلی خاک نیز به علت برداشت از خاک و برنگرداندن به آن است که این سه شاخص مهم برای کشاورزی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با حذف سه مورد می‌توان گام موثری در جهت کشاورزی پایدار برداشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین اظهار کرد: از حدود مجموعه خاک‌هایی که در کشور وجود دارد 4.3 میلیون هکتار خاک دارای محدودیت شوری است که باید به این مساله توجه شود.

وی در پایان اظهار کرد: اهمیت خاک کمتر از آب نیست و باید بدانیم در آینده متولی امنیت غذایی فقط وزارت کشاورزی نیست و اگر تا کنون به دلیل فراوانی منابع، این وزارتخانه می‌توانست به تنهایی تولی‌گری این مساله را به عهده بگیرد اما در حال حاضر تامین امنیت غذایی نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های کشور است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا