رشد اقتصادی بحرانی نیست

رشد اقتصادی بحرانی نیست

رئیس مرکز آمار که چندان دل خوشی از اعلام آمارهای تا حدودی با بار منفی ندارد، در آخرین اظهارنظرهای خود گفته: رشد اقتصادی سال ۹۳ را اعلام نکردیم تا تشتت نشود.

 به گفته عادل آذر، نرخ رشد اقتصادی شش ماهه نخست امسال که عدد اولیه آن یک درصد بود و تقریبا در حال نهایی‌شدن است، حاکی از بحران نیست، ولی رشد صنعت منفی ١,٢ درصد است. از طرفی او همچنان مصر است که تنها این مرکز است که می‌تواند آمار رسمی را اعلام کند و تأکید کرده طبق لایحه برنامه ششم هم آمار بانک مرکزی باید به تأیید مرکز آمار برسد. 
تولید نمی‌تواند هزینه مطامع شهوانی سیاسیون را هم بدهد
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرق ، محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگویی درباره وضعیت کنونی صنعت گفت: اگر بخواهیم نگاهی به مقدورات کشور داشته باشیم بدون اینکه در فضای رویایی سخن گفته باشیم، تقریبا امسال بودجه‌ عمرانی نداشتیم. در واقع منابعی برای هزینه‌کرد در بودجه‌های عمرانی وجود نداشت. از سویی منابعی برای پیوستن به اقتصاد جهانی با کندی پیش می‌رود و علت این کندی نیز به آن برمی‌گردد که خروارها قطع‌نامه در زمان تحریم برای ایران به وجود آمده که لغو آنها زمان می‌برد و پیش‌بینی می‌شود اواخر خردادماه ٩٥ اثرات آن را بتوان مشاهده کرد. مرتضوی با بیان اینکه با این اوصاف رکود در بخش صنعت عجیب نیست، ادامه داد: با توجه به مقدورات اقتصاد پیش‌بینی می‌شد رکود در بخش صنعت ادامه‌دار باشد، اما با وجود اینکه هنوز آثار رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی رویت می‌شود، بخش‌های مختلف صنعت توانسته‌اند خود را حفظ کنند و برای دورانی که از رکود خارج شده و به بازار جهانی می‌پیوندیم، آماده شوند. به گفته دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت، اگر سیاست‌مداران، اقتصاد را قربانی مطامع سیاسی خود نکنند ممکن است اقتصاد به حالت عادی برگردد و اثرات آن را در ماه‌های خرداد و تیر ببینیم، اما آنچه دیده می‌شود، آن است که بخش‌های مختلف اقتصاد کشور هنوز مطامع سیاسی خود را به رفاه عمومی، بازگشت اقتصاد به روال عادی و تولید ملی ترجیح می‌دهند، اما اگر چنین نکنند، اقتصاد ایران این ظرفیت را دارد که رفاه عمومی را برای همه مردم ایجاد کند.

قطعا بخشی از سیاست‌مداران که در زمان تحریم‌ها، از فضای نامساعد اقتصادی بهره‌های اقتصادی برده‌اند، با بازگشت اقتصاد به حالت عادی مخالفت می‌کنند. مرتضوی با بیان اینکه اگر فضای آرام از نظر دموکراتیک ایجاد شود و از دودستگی‌های سیاسی فارغ شویم و منافع ملی را بر منافع گروهی و جناحی ترجیح دهیم، می‌توانیم به بهبود وضعیت اقتصادی دست یابیم، افزود: اما متأسفانه اکنون اقلیت کمی که صدای بلندی دارند، این آمادگی را دارند که اقتصاد و جامعه را فدای مطامع سیاسی خود کنند. فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی در این چندسال صبوری به خرج داده‌اند و شرایط را طوری جلو بردیم که بنگاه‌های اقتصادی توانستند در این مدت دوام بیاورند و این بنگاه‌ها می‌توانند در فضای عادی مجددا به فضای اقتصادی بازگشته و به حیات خود ادامه دهند، اما به عقیده من، شرایط سیاسی کنونی داخل کشور بسیار بحرانی‌تر از شرایط اقتصادی است و این مسئله قطعا به اقتصاد آسیب می‌‌زند. وی اظهار کرد‌: نمی‌توان با نادیده‌گرفتن بهبود فضای سیاسی خارجی که به کمک وزیر امور خارجه ایجاد شد و مذاکرات هسته‌ای که کمتر از ملی‌شدن صنعت نفت نیست، تنها به این دلیل که ظریف از طیف سیاسی مورد علاقه برخی از این سیاست‌مداران نیست، شرایط اقتصادی را نادیده گرفت. این افراد منافع بزرگی در تسلط بر سیاست دارند، بنابراین آمادگی دارند اقتصاد کشور و تولید ملی را از بین ببرند.

این افراد همان کسانی هستند که پیشتر در زمان تحریم‌ها کالاهای چینی وارد کشور می‌کردند و دکل‌هایشان گم می‌شد. مشخص است این افراد علاقه‌ای به منافع ملی ندارند. مدیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از جامعه علاقه‌ای به زندگی طبقه متوسط، تولید ملی و رفاه عمومی ندارند، اما صدای بلندی دارند، تصریح کرد: افراد گمنامی هستند که اکنون سربرآورده‌اند و در مورد همه چیز نظر می‌دهند و مسئولان را با صفت‌های زشت خطاب می‌کنند. اگر این افراد به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تضمین انقلاب با ایجاد طبقه متوسط فرهیخته دانشمند توجهی کنند، می‌توان آینده کشور را بیمه کرد، اما آنها می‌دانند که اولین چیزی که می‌تواند مردم را ناراضی کند، آشفتگی اقتصادی است. هدف این افراد این است که در یک فضای آشفته اقتصادی به زندگی مردم و اقتصاد کشور و تولید ملی آسیب بزنند و می‌دانند که چه می‌کنند. به گفته وی، تولید این آمادگی را دارد که مشکلات خود را حل کند، اما به نقطه‌ای رسیده که دیگر نمی‌تواند هزینه مطامع شهوانی سیاسیون را هم بدهد و بهتر است سیاست‌مداران هم کمی مؤدبانه‌تر به مسائل اقتصادی بپردازند تا شاید در آینده تولید ملی از این وضعیت نابسامان رهایی یابد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا