افزایش حفاری‌ چاه نفت با لغو تحریم‌

افزایش حفاری‌ چاه نفت با لغو تحریم‌

ابتدای دولت یازدهم بود که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از توجه به بحث حفاری در تولید نفت صحبت کرد و حتی بر افزایش تعداد چاه‌های حفاری در خلیج فارس هم تاکید کرد؛

موضوعی که بعدا به موضوع دکل‌های نفتی ختم شد و مشخص شد که ایران تنها ٥٤ دکل حفاری در خلیج فارس دارد که باید برای رسیدن به برنامه‌های تولیدی تعداد آنها افزایش قابل توجهی یابد. با همه کشمکش‌هایی که درباره دکل‌های نفتی ایران پیش آمد اما هنوز هم موضوع نیاز به دکل‌های حفاری در خلیج فارس و عزم و اراده برای افزایش تعداد چاه‌های حفاری شده ایران یکی از برنامه‌های اولویت‌دار در وزارت نفت است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل اعتماد ، موضوعی که معاون زنگنه از کنار آن به راحتی نمی‌گذرد و لغو تحریم‌های نفتی از ابتدای ژانویه ٢٠١٦ را دلیلی برای برنامه‌ریزی برای افزایش دکل‌ها چاه‌های حفاری ایران می‌خواند. ایران قصد دارد از ابتدای ژانویه، ٥٠٠ هزار بشکه بر تولید نفت خود و عرضه آن به بازار بیفزاید و برای این منظور امیر حسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت با اشاره به لغو تحریم‌های نفتی ایران تا پایان دی ماه، گفته است: «با لغو تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود تا شش ماه آینده فعالیت شرکت‌های حفاری ایران چند برابر شود. بر این اساس باید برای افزایش فعالیت‌های اجرایی در سطح صنعت نفت از هم‌اکنون برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. گام‌های کلیدی برای اجرایی شدن برجام برداشته شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان دی ماه ۱۳۹۴ برجام اجرایی شود و دلیل آن حضور نمایندگان شرکت‌های مختلف نفتی خارجی در تهران، برای همکاری با ایران است.»

این مقام مسوول با بیان اینکه در دوره تحریم، شرکت ملی حفاری ایران به صورت تصاعدی در بخش‌های علمی و فنی رشد کرده است، ادامه می‌دهد: «امیدواریم پس از برجام این رشد تصاعدی با شرکت‌های صاحب فناوری مدرن در جهان ادامه یابد. هم‌اکنون در برخی شهرک‌های صنعتی اهواز قطعات نفت و گاز تولید می‌شود و این مهم نشان از استقلال صنعت نفت و حفاری ایران دارد، همکاری شرکت‌های نفت و حفاری با شرکت‌های خارجی سبب توانمندسازی بخش خصوصی و توسعه فعالیت در حوزه نفت و حفاری است. امروز در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که برای شرکت‌هایی که قصد همکاری با ایران را دارند، حق انتخاب داریم و در خصوص ارتباط با آنها ملاحظات سیاسی را در نظر نخواهیم گرفت بلکه مسائل تجاری و فنی آنها برای همکاری در این صنعت مدنظر است. عملیات نفت به حیات و توسعه زیربنایی کشور بستگی دارد و نباید آن را با مباحث سیاسی درآمیخت بلکه باید ملاحظات مربوط به توانمندسازی صنعت نفت برای همکاری با شرکت‌های مختلف جهان در نظر گرفته شود.» برنامه ۱۰ میلیارد یورویی نفتی ایران در عین حال سلبعلی کریمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی هم به پیش‌بینی جذب ۱۰میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید نفتی در مناطق مرکزی ایران، اشاره کرده و گفته است: «در دوران سقوط قیمت‌ها، توسعه صنعت نفت به دلیل پایین بودن هزینه‌ها متوقف نمی‌شود.

هم‌اکنون به‌طور متوسط روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام در میادین مناطق مرکزی ایران تولید می‌شود، تولید نفت خام در این منطقه در دو مرحله ابتدا به ۱۵۰ هزار بشکه و سپس به حدود ۱۹۵ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. هدفگذاری افزایش تولید نفت در مناطق مرکزی ایران در قالب اجرای برنامه ششم توسعه حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز است، که برای تحقق اهداف افزایش تولید نفت در دوران پساتحریم علاوه بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای، اجرای پروژه افزایش ضریب بازیافت به روش EOR و IOR هم در دستور کار قرار دارد.» وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون ذخیره نفت خام قابل برداشت در مناطق مرکزی کشور بیش از ۱۰ میلیارد بشکه برآورد می‌شود، افزوده است: «علاوه بر این، در این حوزه بالغ بر هفت تریلیون مترمکعب پیش‌بینی حجم ذخایر گاز طبیعی قابل برداشت وجود دارد.» وی در عین حال از کاهش تعداد دکل‌های حفاری صحبت کرده و با اشاره به نشانه‌های افزایش ذخایر گاز طبیعی در مناطق مرکزی ایران با کشف و شناسایی میادین و سازندهای جدید هیدروکربوری، گفته است: «هم‌اکنون به دلیل مدیریت منابع مالی و هزینه‌ها، تعداد دکل‌های حفاری فعال از ۲۲ دستگاه به ۱۲ دستگاه دکل حفاری در سال جاری کاهش می‌یابد. البته مهم‌ترین اولویت سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز در مناطق مرکزی کشور با میادین مشترک نفت و گاز به ویژه در غرب ایران است، براساس برآوردهای انجام شده، هم‌اکنون حدود ۱۰ میلیارد یورو ظرفیت و پتانسیل سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز مناطق مرکزی ایران وجود دارد.»

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر افت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران همزمان با سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام، نیز توضیح داده است: «قاعدتا زمانی که قیمت نفت کاهش می‌یابد، باید هزینه خدمات و سرمایه‌گذاری هم کم شود ولی باید ببینیم با چه قیمت نفتی می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم. اصولا در بحث انرژی موضوع توجیه مطرح نیست بلکه یک ضرورت است، امکان حذف انرژی از زندگی روزمره وجود ندارد، بنابراین اینکه چه میزان ضرورت داشته باشد، برمی‌گردد به سیستم‌ها و ساختارها، اتفاقا موقعی که قیمت‌ها پایین است، بهترین فرصت برای جذب سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز ایران است. هم‌اکنون هزینه تولید نفت و گاز طبیعی در ایران در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی اوپک پایین‌ترین رقم است، شرکت ملی نفت ایران طرفدار کاهش قیمت نفت نبوده اما این کاهش قیمت منجر به جذب و مهاجرت سرمایه‌گذاران خارجی به صنایع نفت و گاز ایران خواهد شد، زیرا هزینه‌های تولید در ایران بسیار پایین است.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا