32 درصد پروژه های تهران متوقف شده است!

اولین گزارش از وضعیت نامعلوم پروژه‌های شهرداری

اولین گزارش از وضعیت نامعلوم پروژه‌های شهرداری

گزارش علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، از وضعیت پروژه های شهرداری تهران که امروز در صحن شورا قرائت شد بسیار نگران کننده بود. این گزارش نشان می داد که شهرداری بیش از 30 درصد پروژه هایش را متوقف کرده است. این برای اولین بار بود که در تاریخ شورای شهر تهران چنین گزارشی توسط کمیسیون برنامه و بودجه ارایه شد. باید این گزارش را از ابتکارات علیرضا دبیر برای نظارت بیشتر شورا بر کارهای شهرداری تهران دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، علیرضا دبیر در جلسه امروز شورای شهر تهران اضافه کرد: هدف اصلی از تهیه این گزارش تعیین مشکلات اجرایی از مرحله انتخاب تا پایان اجرای پروژه های سرمایه ای و ارائه راهکار رفع مشکلات با پیشنهاد طرح ها و لوایح مورد نیاز به شورای اسلامی شهر تهران و همچنین نظارت کمیسیون برنامه و بودجه بر کمیت؛ کیفیت و عملکرد پروژه ها است.

وی با اشاره به ضرورت انجام به موقع؛ صحیح و هماهنگ امر نظارت و رسیدن به اهداف پیش بینی شده گفت: بازبینی و به روز رسانی سامانه نظارت شورا بر پروژه ها؛ ایجاد دسترسی به سامانه نظارت برای واحدهای اجرایی؛ انتخاب پروژه ها به منظور نظارت به تفکیک واحدهای اجرایی و به تفکیک مستمر و غیر مستمر؛ انجام هماهنگی کارشناسان با مناطق و معاونت ها برای تعیین برنامه زمانی نظارت میدانی؛ انجام بازدید میدانی کارشناسان شورا از تاریخ چهارم مرماه تا ۱۹ مهرماه؛ ورود اطلاعات به سامانه و تهیه گزارش از جمله اقدامات انجام شده برای رسیدن به این اهداف بوده است.

علیرضا دبیر اضافه کرد: ۱۵۳۷ پروژه مستمر و ۸۱۸ پروژه غیرمستمر در شهر تهران در حال اجرا است. از این ۲۳۵۵ پروژه تعداد ۱۹۶۰ پروژه در مناطق و ۳۹۵ پروژه در معاونت های شهرداری تهران اجرا می شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تنها ۱۰۰ پروژه توسط کارشناسان کمیسیون بازدید نشده اظهار کرد: پروژه های بررسی نشده مربوط به پروژه هایی است که اعتبار آنها توسط شهرداری به واحد اجرایی ابلاغ نشده است. 

وی تاکید کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی مورد انتظار در زمان بازدید از پروژه های غیرمستمر در مناطق شهرداری تهران ۵۰ درصد بود اما کارشناسان با پیشرفت ۳۶ درصدی پروژه ها مواجه شدند و ۱۴ درصد عقب ماندگی در پروژه های مناطق مشاهده شد.

دبیر تصریح کرد: عقب ماندگی پروژه های غیرمستمر در معاونت های شهرداری تهران منفی ۲۲ درصد مشاهده شد. یعنی میانگین پیشرفت مورد انتظار در زمان بازدید حدود ۵۶ درصد بود اما پروژه های غیرمستمر معاونت ها حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند. 

وی جمع بندی کرد: به طور کلی میزان پیشرفت مورد انتظار در کل پروژه های غیر مستمر شهرداری حدود ۵۴ درصد بود اما با میانگین پیشرفت ۳۴ درصدی پروژه ها در شش ماهه اول سال مواجه شدیم.

به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران مشکلات مربوط به زمین؛ طراحی و برنامه ریزی؛ پیمانکار؛ اجرا و مالی از مهم ترین مشکلات شناسایی شده برای پیشرفت پروژه های غیرمستمر شهرداری تهران بوده است. وی در این باره توضیح داد: مهم ترین دلیل عقب ماندگی پروژه ها مشکلات مالی و کمبود نقدینگی بوده است. به طوری که بیش از ۴۰ درصد پروژه ها با مشکل مالی مواجه شده اند.

دبیر تصریح کرد: حدود یک چهارم پروژه های مناطق و معاونت ها به دلیل عدم ابلاغ اعتبار شروع نشده است. همچنین ۲۳درصد پروژه های شهرداری دارای تغییر هستند. به این معنی که ۱۸ درصد پروژه ها درباره سال اتمام پروژه از طرح و پیش بینی اولیه منحرف شده اند. 

وی درباره وضعیت مطالعات پروژه های غیرمستمر شهرداری توضیح داد: در شش ماهه اول سال ۹۴ مطالعات بیش از ۶۰ درصد پروژه های کل شهرداری تهران توسط شهرداری انجام شده و مطالعات کمتر از ۳۰ درصد پروژه ها به مشاور سپرده شده است.

علیرضا دبیر با اشاره به جدول مقایسه ای بین وضعیت اجرایی پروژه ها در سالهای ۹۰؛ ۹۱؛ ۹۲؛ ۹۳ و ۹۴ بیان داشت: سال جاری بیشترین درصد پروژه هایی که فعالیت اجرایی ندارند را شاهد هستیم. سال ۹۰ در چنین تاریخی حدود ۵درصد پروژه ها فعالیت اجرایی نداشتند؛ در سال ۹۱ حدود ۱۳ درصد؛ درسال ۹۲ حدود ۱۹ درصد؛ درسال ۹۳ حدود ۲۸ درصد و امسال حدود ۳۲ درصد پروژه های غیرمستمر شهرداری در مقطع بازدید یا متوقف بودند و یا شروع نشدند.

وی درباره نحوه ارجاع کار پروژه های سرمایه ای غیر مستمر از سالهای ۹۰ تا کنون بیان داشت: ۳۶ درصد پروژه ها در سال ۹۴ با مناقصه عمومی؛ ۸ درصد با مناقصه محدود؛ ۳۳ درصد استعلامی؛ ۱۱ درصد ترک تشریفات(واگذاری به شرکت های دولتی و خصوصی)؛ ۹ درصد واگذاری به شرکت ها و سازمان های وابسته اجرا شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در این موضوع حرکت رو به رشدی ندیده ایم تاکید کرد: ما از شهرداری تهران در این خصوص گله مندیم. این شیوه های اجرای پروژه ها در حسابرسی ها خودش را نشان می دهد. 

در حالی که دنیامالی و دوستی از شیوه اجرای استعلامی پروژه ها در شهرداری تهران دفاع می کردند؛ پیرهادی با طرفداری از سخنان دبیر گفت:‌ شهرداری تهران قراردادهای بزرگ را تبدیل به قراردادهای کوچک می کنند و به جای برگزاری مناقصه محدود استعلامی واگذار می کنند و این روش خوبی نیست. 

دبیر در ادامه درباره پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر گفت:‌ میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر در مناطق ۴۱ درصد در معاونت ها ۳۴ درصد و به طور کلی ۳۹ درصد بوده است. این در حالی است که میانگین پیشرفت فیزیکی مورد انتظار در زمان بررسی ۵۰ درصد بوده است.

وی اتمام پروژه های نیمه تمام را اولویت شهرداری تهران دانست و افزود: بررسی ها نشان می دهد علت عقب ماندگی ۲۸ درصد پروژه ها به دلیل مشکلات مربوط به پیمانکار و ۵۳ درصد مربوط به کمبود نقدینگی است. 

علیرضا دبیر وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه های تملک دارایی سرمایه ای شهرداری (مستمر و غیر مستمر) را به طور کلی تشریح کرد و گفت: درصد پیشرفت برنامه ای مورد انتظار ۵۲ درصد بوده و میانگین پیشرفت کل پروژه ها ۳۶ درصد است. به این معنی که بیش از ۱۰ درصد عقب ماندگی در کل پروژه های شهرداری وجود دارد.

وی درخصوص درصد مبالغ پیمان پروژه های سرمایه ای به تفکیک نوع پیمان توضیح داد: ۶۵ درصد پروژه ها با مناقصه عمومی؛ ۵.۹ درصد با مناقصه محدود؛ ۳.۵ درصد از راه واگذاری به موسسات وابسته؛ ۱۶.۶ درصد با ترک تشریفات و ۹ درصد به صورت استعلامی اجرا شده است.

دبیر همچنین به قراردادهای غیرمرتبط با موضوع پروژه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در مناطق بودجه را بابت انجام کار دیگری از شورا گرفته است اما این اعتبار را برای کار دیگری هزینه می کند. ۲۱ درصد پروژه های غیرمستمر مناطق شهرداری تهران و ۱۵ درصد پروژه های مستمر مناطق قراردادهای غیرمرتبط با موضوع پروژه دارند. به این معنی که بیش از هزار و ششصد پروژه در مناطق با قراردادهای غیر مرتبط با موضوع پروژه واگذار شده اند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره وضعیت قراردادها در معاونت ها توضیح داد: تعداد قراردادهای غیرمرتبط با موضوع پروژه ها در معاونت ها کمتر است. ۶درصد پروژه ها غیر مستمر و ۳ درصد پروژه های مستمر معادل ۵۴ پروژه در معاونت ها قرارداد غیرمرتبط با موضوع پروژه دارند.

وی با اشاره به اینکه بودجه نقد در بودجه کل 65درصد است و بودجه غیر نقد 35درصد کل بودجه است؛ بیان داشت: درآمد غیرنقدی شهرداری تهران ۵ درصد بیش از حد انتظار شش ماهه و درآمد نقدی ۱۰ درصد کمتر از انتظار شش ماهه محقق شده است.

دبیر تصریح کرد: اگر شورا از کمیسیون حمایت کند و کمیسیون نظارت نیز به کمیسیون بودجه کمک کند ما در موضوع فروش ملک می خواهیم وارد شویم. 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با مقایسه اعتبارات مصوب و ابلاغی به تفکیک نوع عنوان کرد: شهرداری تهران در ابلاغ اعتبارات هزینه ای؛ تملک دارایی سرمایه ای و تملک دارایی مالی جلوتر نرفته اند.

دبیر ادامه داد: در رتبه بندی مناطق شاخصه های متفاوتی را نسبت به شهرداری انتخاب کرده ایم. پیشرفت فیزیکی؛ پیشرفت ریالی قطعی؛ پیشرفت ریالی صورت وضعیت؛ درصد عدم تغییر؛ درصد پروژه های شروع شده شاخصه های مورد نظر کمیسیون برنامه و بودجه برای انتخاب مناطق برتر بوده است.

وی بیان داشت: در مناطق کار انجام می شود اما انگیزه کافی برای ثبت مالی کارهای انجام شده وجود ندارد. 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: این موضوع از بحث تخلفات جدا است. ما تلاش کردیم پیشنهادات دوستان را در این گزارش لحاظ کنیم.

چمران با بیان اینکه گزارش های شش ماهه دید کلی از پروژه های شهر ارائه می دهد؛ خاطر نشان کرد: من از تیم شما و تیم شهرداری برای همکاری در تهیه این گزارش تشکر می کنم.

پیرهادی نیز اظهار داشت: کاری که در کمیسیون بودجه انجام شد این بود که هزینه های فاقد در سال ۹۴ بسیار کاهش داده شد و این به همت کمیسیون برنامه و بودجه و شخص آقای دکتر قالیباف بود. 

وی از رییس کمیسیون برنامه و بودجه خواست ادبیات گزارش دهی را به شهرداری و استانداردهای معمول نزدیک کنند. پیرهادی تاکید کرد: قرار ما با شهرداری این بود که اگر زمینی وضعیت مالکیت نا مشخص دارد این پروژه را تعریف نکند اما ۱۳ درصد پروژه ها به دلیل مشکلات زمین اجرا نشده است. وقتی پروژه ای در شورا مصوب می شود شهرداری نمی تواند با اختیار خود پروژه ها را از دستور کار خارج کند.

این عضو هیات رییسه شورا اضافه کرد: تغییر معاملات بزرگ به متوسط و متوسط به خرد در شهرداری تهران جزو انتقادات کمیسیون نظارت و سازمان بازرسی است که البته روند آن در ۱۰ سال گذشته روند مثبتی بوده است. ما طی سه نامه ترک تشریفات و ترک مناقصه را متذکر شده ایم این روند از ۷۰ درصد به ۹ درصد کاهش پیدا کرده اما انتظار ما این است که شرایط به صورتی باشد که بخش خصوصی امکان ورود به پروژه ها را داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا