تسنیم گزارش می‌دهد

دارندگان پروانه FCP در جریان تمدید انحصار ایرانیان‌نت بودند؟

دارندگان پروانه FCP در جریان تمدید انحصار ایرانیان‌نت بودند؟

در حالیکه با تمدید یکباره انحصار ایرانیان‌نت به عنوان متولی شبکه فیبرنوری ایران، شاهد اعتراض و ابراز نارضایتی‌های فراوانی از سمت دارندگان پروانه‌های FCP بودیم اما ابعاد جدیدی از این ماجرا روشن شد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، اخیرا بعد از اعطای پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت تحت عنوان FCP به کمپانی‌های سابق اینترنتی اعم از PAP، ISDP و مجموعه‌ای از ISPها در قالب کنسرسیوم، شاهد پرده‌برداری از تصمیم‌گیری‌های جدید حاکمیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بودیم.

در همان مراسم اعطای پروانه‌های جدید، محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در برابر تعجب همگان از جمله رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اذعان کرد: ایرانیان‌نت تا سال 99 انحصار دارد و نمی‌توانیم در این زمینه کاری انجام دهیم.

وزیر ارتباطات، دولت و وزارتخانه را چه در زمان حال و چه در آینده متعهد به رعایت پروانه‌هایی که در گذشته صادر شده است، دانست و گفت: خود را متعهد به قراردادهای سابق می‌دانیم که پروانه‌های امروز هم شامل این موارد می‌شود.

در حالی انحصار ایرانیان‌نت یکباره سه سال تمدید شد که عمیدیان –رئیس رگولاتوری و معاون وزیر ارتباطات- هم به این قضیه معترض شد و گفت: انحصار ایرانیان‌نت تا سال 96 است.

اما این اظهارات کافی بود تا وزیر ارتباطات برای اولین بار به رگولاتور ارتباطی صراحتا بگوید که من در جریان بندها و پروانه‌های صادر شده هستم و براساس بندی که در پروانه ایرانیان‌نت در نظر گرفته شده، تا سال 99 انحصار خواهد داشت.

بعد از آن تسنیـم در قالب سناریویی به بررسی دلایل چنین موضوعی پرداخت و خبر از احتمال ورود اپراتوری خارجی به پروژه فیبرنوری ایران داد و گفت: دولت با تمدید زمان انحصار این اپراتور در نظر دارد تا ارزش سهام خود را افزایش داده و در نهایت آن را به اپراتور چند ملیتی MTN که درآمدی از محل پروژه ایرانسل طی سال‌های تحریم داشته، بفروشد.

در حالیکه مدیر عامل اپراتور چهارم با نام تجاری ایرانیان‌نت این موضوع (رایزنی با اپراتور خارجی) را در گفت‌وگو با تسنیم تأیید کرد اما صدای فعالان بخش خصوصی و بخصوص کسانی که پروانه‌های جدید FCP را گرفته بودند، درآمد.

با توجه به اینکه گفته می‌شود انحصار ایرانیان‌نت تمدید شده تا درآمدهای MTN از ایرانسل که مربوط به دوران تحریم بوده از کشور خارج نشود و در این پروژه سرمایه‌گذاری شود اما دارندگان FCP از این تمدید انحصار ابراز گلایه‌مندی بسیاری کردند و عملا بخش مهمی از پروانه‌های جدید را ناکارآمد دانستند.

اغلب دریافت کنندگان پروانه‌های جدید FCP معتقدند که دولت باید این موضوع را (تمدید انحصار ایرانیان‌نت) قبل از اعطای پروانه‌های جدید اعلام می‌کرد تا آنها درباره سرمایه‌گذاری کلان پیرامون پروانه‌های FCP بیشتر فکر می‌کردند.

تمامی این نارضایتی‌ها در حالی عنوان می‌شود که مدیر عامل ایرانیان‌نت پرده از موضوع دیگری برداشت و در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه چرا دولت پیش از اعطای پروانه‌های FCP موضوع تمدید انحصار شما را بیان نکرد و چرا خود ایرانیان‌نت چیزی از این موضوع نگفت؟، عنوان کرد: کسانیکه پروانه FCP را دریافت کردند در جریان تمدید انحصار ما بودند و با علم بر این قضیه، تعهدات جدید پروانه‌ای خود را پذیرفتند.

محسن باقری چناری با بیان اینکه از روز اول در جریان بودند که انحصار ما تمدید می‌شود، ادامه داد: آقای وزیر ارتباطات هم در جلسه‌ای این موضوع را اعلام کردند و قطعا فرمایش ایشان فصل الخطاب است.

مدیر عامل اپراتور چهارم ایران با بیان اینکه تمام تلاشمان این است که با FCPها در کنار یکدیگر کار کنیم، ابراز کرد: نباید رقیب هم شویم تا یکدیگر را از بین ببریم و لذا در این راستا به آقای عمیدیان –معاون وزیر ارتباطات- هم اعلام کردم که هر جا شبکه داشته باشیم حاضر هستم در اختیار FCPها قرار دهم.

وی با تأکید بر اینکه FCPها در حوزه‌های دسترسی که انحصار ایرانیان‌نت است، حق ورود ندارند، گفت: اما با این حال خودم از آنها دعوت می‌کنم تا بیایند و ما در این زمینه کار کنند. مثلا در کرج پروژه را تا حد FTTB (fiber to the building) رساندیم و حاضریم از اینجا تا مرحله دسترسی را آنها انجام دهند.

او افزود: هر کدام بیایند ما استقبال می‌کنیم اما تا حال حاضر استقبالی از این موضوع نکرده‌اند.

باقری چناری عنوان کرد: آنها مجبور هستند در آینده این کار را با ما انجام دهند زیرا هم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و هم وزیر ارتباطات دنبال این کار هستند.

مدیر عامل اپراتور فیبرنوری پیش از این نیز به تسنیم گفته بود که در جلسه تاریخ 1394/2/6 کمیسیون تنظیم مقررات، تمدید انحصار ایرانیان‌نت بحث شد و اعضای آن با استدلالات ما موافقت کردند لذا بنده با اینکه گفته می‌شود انحصار ما به یکباره تمدید شد، مخالف هستم.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا