هامونی در نخستین جلسه نقد کتب مالی تاکید کرد؛

ضرورت به‌کارگیری روش‌های نوین ارزش‌گذاری شرکت‌ها

ضرورت به‌کارگیری روش‌های نوین ارزش‌گذاری شرکت‌ها

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به روش‌های مختلف ارزش‌گذاری شرکت‌ها در بازار اظهار داشت: معمولاً در حوزه سیاست‌گذاری و قانون نویسی، مراجع قانونی و ارکان بازار روش‌های نوین ارزش‌گذاری را به رسمیت نمی‌شناسند.


 

مدیرعامل فرابورس ایران در نخستین نشست نقد کتب مالی بر ضرورت توجه و به‌کارگیری روش‌های جدید و متنوع ارزش‌گذاری شرکت‌ها توسط متخصصان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در این مراسم که هدف آن معرفی و نقد کتاب "مبانی خلق ارزش برای سهامداران و ارزشیابی شرکت" نوشته احمد پویان‌فر بود، سعید اسلامی بیدگلی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و سعید باجلان عضو هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان منتقد و همچنین تعدادی از کارشناسان، تحلیلگران بازار و دانشجویان حضور داشتند.

امیر هامونی در ابتدای این مراسم، حمایت فرابورس ایران از تالیفات بازار سرمایه را یکی از برنامه‌های مهم این مجموعه عنوان کرد و افزود: موضوع این کتاب یکی از مسائل اصلی و مورد توجه اهالی بازار است و عمده شرکت‌ها با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به روش‌های مختلف ارزش‌گذاری شرکت‌ها در بازار اظهار داشت: معمولاً در حوزه سیاست‌گذاری و قانون نویسی، مراجع قانونی و ارکان بازار روش‌های نوین ارزش‌گذاری را به رسمیت نمی‌شناسند.

وی در توضیح این مسئله گفت: برای مثال در هیات واگذاری که به موجب قانون وظیفه واگذاری شرکت‌های دولتی مشمول اصل 44 قانون اساسی را بر عهده دارد، علی‌رغم وجود چند روش محاسبه ارزش، تاکنون از روش بازدهی اسنتفاده نشده و گرچه حسابرسان و تیم کارشناسی این موارد را لحاظ می‌کنند اما هیچ‌گاه این محاسبات مبنای عمل قرار نمی‌گیرد و بالغ بر 90 درصد واگذاری‌ها به قیمت ارزش روز دارایی‌ها و از روش ادغام و تملیک انجام شده نه از طریق عرضه عمومی.

هامونی با اشاره به تجربه بسیار خوب فرابورس در زمینه عرضه و معامله شرکت‌های مشمول واگذاری در بازار سوم گفت: ارزش معاملات شرکت‌‌های دولتی مشمول واگذاری در این بازار بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی یکی از مخاطبان اصلی این کتاب را کارشناسان رسمی عضو شوراهای تخصصی مانند هیات واگذاری عنوان کرد و گفت: در حوزه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا نیز دچار فقر دانش ارزش‌گذاری هستیم و بسیاری از شرکت‌های دانش بنیانی که به فرابورس مراجعه می‌کنند با این مسئله مواجهند که امیدواریم که در گام بعدی کتابی در زمینه ارزش‌گذاری این گونه شرکت‌ها نگارش شود.

در ادامه این مراسم، احمد پویان‌فر با اشاره به تجربه 15 ساله خود در زمینه ارزش‌گذاری شرکت‌ها گفت: بر اساس این تجربه، دغدغه نگارش کتابی جامع در این حوزه به وجود آمد.

وی بیان داشت: حدود 208 شرکت امکان خصوصی سازی ندارند در حالی که ارزشی بیش از 30 هزار میلیارد تومان دارند و یکی از دلایل عدم جذب این شرکت‌ها این است که ارزش‌گذاری صحیحی برای آنها صورت نگرفته است.

پویان‌فر، اشتباهات مفهومی در گزارشات توجیهی ارزش‌گذاری از سوی نهادهای مالی را ناشی از عدم تسلط بر موضوع ارزش‌گذاری دانست و افزود: این موارد انگیزه‌ای شد تا نگارش کتاب را در دستور کار خود قرار دهم.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: این کتاب شامل 7 فصل است که در 3 فصل اول کتاب مخصوصاً فصل سوم، مفهوم خلق ارزش تشریح شده و برخی نکات بیان شده که در نتیجه آن، صرفاً بر سود و رشد سود در ارزش‌گذاری تمرکز نشود.

وی در خصوص نقاط تمایز این کتاب گفت: 4 کتاب تالیفی و ترجمه در حوزه ارزش‌گذاری در کشور و حدود 40 منبع خارجی را برای تالیف این کتاب مطالعه کردم و فکر می‌کنم این کتاب، آنها را تکمیل کرده است ضمن اینکه برخی موارد، مانند اصول ارزشیابی برای اولین بار در آن به طور کامل تشریح شده است.

پویان‌فر بیان یک مثال واقعی در کتاب، بیان اصول بنیادی ارزشیابی، ارائه رویکرد جدید و کاربردی برای پیش‌بینی صورت‌های مالی و ارتباط بین مدل‌های تنزیلی با مفهوم NPV را از جمله مزایای کتاب خود برشمرد و ادامه داد: مسئله ارزش خالص فعلی و جریان نقد آزاد به طور کامل در کتاب بیان و نحوه تخمین جریان نقد آزاد شرکت‌ها در ایران ذکر شده است.

وی عدم پرداختن به مسئله ارزشیابی برند و دارایی‌های فکری را از جمله کاستی‌های این کتاب عنوان و از زحمات و حمایت‌های مدیرعامل فرابورس ایران و مرکز مالی ایران قدردانی کرد.

سپس سعید اسلامی بیدگلی، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب را عاملی برای روشنگری و تشخیص کتاب خوب از سایر کتب دانست و ابراز امیدواری کرد که با تداوم این جلسات و بررسی نقاط ضعف و قوت، نویسندگان هم به سمت تولید کتب بهتر و با محتوای به‌روز بروند.

وی از انتشار این کتاب به عنوان گامی مهم در بازار سرمایه یاد کرد و ارائه یک مثال واقعی در کتاب را از مزایای آن دانست و افزود: به لحاظ ریاضی مسئله پیچیده‌ای در کتاب وجود ندارد و کسانی که فصل 2 و 3 را بخوانند، مطالب زیادی یاد خواهند گرفت.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بسیاری از شرکت‌ها که سودده هم هستند به دلیل محدودیت‌هایی که دارند با نوسانات جریان نقدی زیادی در سال‌های فعالیت خود مواجه می‌شوند در حالی که از روش‌های ذکر شده در کتاب برای ارزشیابی آنها نمی‌توان استفاده کرد و باید روش‌های جایگزینی برای آنها به کار گرفته شود.

اسلامی بیدگلی، برگزاری جلسات نقد کتاب در فرابورس ایران را نویدبخش بهبود وضعیت در این حوزه دانست و از ابتکار مرکز مالی و فرابورس ایران در این خصوص تشکر کرد.

این گزارش حاکی است، سعید باجلان در این مراسم، نقد کتاب را موجب افزایش دقت نویسندگان عنوان کرد و افزود: کتب خارجی زیادی در حوزه ارزشیابی وجود دارد اما منطبق با واقعیات بازار سرمایه ایران نیست به همین دلیل همواره در دانشگاه برای تدریس این موضوع با مشکل مواجه بودیم.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مخاطب با خواندن این کتاب، ارزش‌گذاری یک شرکت را یاد می‌گیرد در حالی که سایر کتب مشابه این خاصیت را ندارند.

وی با برشمردن برخی مزایای این کتاب تصریح کرد: مسئله محاسبه مالیات و محاسبه هزینه سرمایه و بدهی به خوبی در این کتاب تشریح شده است و به‌کارگیری این نکات از بروز اشتباهات محاسباتی در زمینه ارزش‌گذاری جلوگیری می‌کند.

باجلان، محدود بودن روش‌های ارزشیابی در این کتاب را از نقاط ضعف آن عنوان کرد و گفت: روش جریان نقد آزاد روشی خوب اما زمان‌بر بوده که ممکن است در برخی موارد، استفاده از این روش تا حدی زمان نیاز داشته باشد که یک فرصت سرمایه‌گذاری برای شرکت از دست برود بنابراین جای بقیه روش‌های مبتنی بر تنزیل جریانات نقد در کتاب خالی است.

وی ادامه داد: همان گونه که آقای هامونی هم اشاره کردند، بهتر بود که در کتاب به روش‌های ارزشیابی شرکت‌های با نرخ رشد بالا مانند استارت‌آپ‌ها در یک فصل مجزا اشاره میشد چون برخی محاسبات در ارزشیابی این گونه شرکت‌ها متفاوت است.

این گزارش می‌افزاید: در پایان این مراسم حاضران به بیان نظرات و پرسش‌های خود در خصوص این کتاب پرداختند و نویسنده کتاب به این پرسش‌ها، پاسخ داد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا