بنزین بی‌کیفیت از کدام کشورها وارد شد؟

بنزین بی‌کیفیت از کدام کشورها وارد شد؟

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت گفت: روسیه، ترکمنستان و قرقیزستان از جمله کشورهایی بودند که مراودات بنزینی با ایران داشتند و به دلیل پایین بودن بنزین یورو4 که به ایران تحویل می‌دادند، به کلی ارتباط دو جانبه قطع شده است.

به گزارش نامه نیوز به نقل از اقتصادنیوز، با نزدیک شدن به فصل سرد، مساله تامین بنزین نوروزی دوباره دغدغه دولتمردان می‌شود. هرچند که هر ساله این بنزین در نهایت تامین می‌شود اما صحبت‌ها از ماه‌ها قبل همواره پیرامون این مساله می‌چرخد. آن‌گونه که ناصر سجادی مدیرعامل شرکت پخش نیز اخیرا عنوان کرده است،‌ نگرانی برای تامین بنزین نوروزی وجود ندارد.

 با این حال، مساله قطع واردات از ترکمنستان و صحبت‌هایی که اخیرا در خصوص قطع واردات از برخی کشورهای شمالی شده بود، این سوال را به میان می‌آورد که در چنین شرایطی و در حین بلاتکلیفی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بنزین نوروزی قرار است چطور تامین شود؟

هرچند که مدیرعامل شرکت پخش صحبتی در این خصوص نکرده است اما آنچه که جایگاه‌داران در این رابطه اعلام کرده‌اند، جزئیات بیشتری در خصوص نحوه تامین بنزین نوروزی به دست می‌دهد.

دلالان هنوز بنزین تامین می‌کنند

رئيس انجمن صنفي كارفرمايي جايگاه‌داران سوخت در این رابطه عنوان کرده است که بنزین نوروزی تامین است و جای نگرانی نیست. ناصر رئيسی‌فرد این مساله را مطرح کرد که بخشی از بنزین مورد نیاز از طریق دلالان جنوب کشور تامین می‌شود، چرا که شرایط تحریم برای مدتی این مساله را به دولت تحمیل کرده بود.

وی در عین حال معتقد است که بخش دیگری از بنزین از طریق کشورهای شمالی تامین می‌شود و این در حالی است که کمی قبل، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد عنوان کرده بود که واردات بنزین از شمال کشور به دلیل کیفیت پایین بنزین وارداتی متوقف شده است.

با این حال، سوالی که مطرح می‌شود این است که در شرایط توقف واردات از شمال کشور و قطع همکاری با کشورهایی مانند ترکمنستان، بنزین نوروزی از کجا تامین می‌شود؟ این سوال از این منظر اهمیت دارد که هنوز پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه‌اندازی نشده و این مساله سبب ایجاد شک و شبهه‌هایی در خصوص تامین بنزین موردنیاز داخل به میان آورده است.

بنزین کدام کشورها، بی‌کیفیت بود؟

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در این رابطه از کشورهایی یاد کرده است که به دلیل کیفیت پایین بنزین، ایران با آنها قطع ارتباط کرده است و در عین حال از کشورهایی نام برده که ایران در حال حاضر بنزین آنها را خریداری می‌کند. بیژن حاج محمدرضا، عنوان کرد: در حال حاضر از کشورهایی مانند هند، ایتالیا، ژاپن و امارات واردات بنزین صورت می‌گیرد که در مورد امارات تردیدهایی مطرح بود. با این حال از کشورهای مختلف واردات بنزین صورت می‌گیرد.

وی در خصوص کشورهایی که کیفیت پایین بنزین داشتند، گفت: روسیه، ترکمنستان و قرقیزستان از جمله کشورهایی بودند که مراودات بنزینی با ایران داشتند و به دلیل پایین بودن بنزین یورو4 که به ایران تحویل می‌دادند، به کلی ارتباط دو جانبه قطع شده است. البته حاج‌محمدرضا یک نکته مهم را در این رابطه مطرح کرد و آن، نوع بنزین وارداتی بود.

وی در این رابطه عنوان کرد: ایران از منظر بنزین یورو2 هیچ مشکلی ندارد، چرا که با توجه به تولیدات پالایشگاه‌های خلیج فارس و اراک، مشکلی در این رابطه وجود ندارد. ایران تنها اقدام به واردات بنزین یورو 4 می‌کند که آن هم در صورت نبودن تایید سازمان استاندارد، منتفی می‌شود.

تا 6 ماه، بنزین داریم/ 10 میلیون لیتر واردات بنزین در روز

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در خصوص وضعیت ذخیره بنزین، گفت: در سال‌های قبل ذخیره‌سازی به خوبی انجام شده، به گونه‌ای که اگر بنزین وارداتی را به کلی قطع کنیم، تا شش ماه می‌توانیم نیاز داخل را پاسخ دهیم.

وی در این رابطه به واردات 10 میلیون لیتر بنزین در روز اشاره کرد و گفت: کشورهای دیگر هم توان ترکیب بنزین و تحویل بنزین یورو4 به ایران را دارند و می‌توان از آنها بنزین یورو4 وارد کرد.
چاپ خبر

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا