راه‌اندازی «وای‌فای» عمومی در اماکن خاص

راه‌اندازی «وای‌فای» عمومی در اماکن خاص

وای‌فای (Wi-Fi) نام یک فناوری پرطرفدار شبکه‌های بی‌سیم است که با استفاده از امواج رادیویی، امکان اتصال پر سرعت به اینترنت یا شبکه را فراهم می‌کند.

  یکی از تصورات غلط در مورد Wi-Fi این است که به اشتباه آن را مخفف عبارت wireless fidelity می‌دانند؛ اما درواقع وای‌فای تنها یک علامت تجاری ثبت شده برای استاندارد بی‌سیم IEEE 802.11x   و به‌عنوان یک علامت تجاری متعلق به سازمان Wi-Fi Alliance است. این سازمان وای‌فای را این‌طور تعریف می‌کند: «هر شبکه محلی بی‌سیم (WLAN) که بر مبنای استانداردهای 802.11 موسسه مهندسان الکتریک و الکترونیک (IEEE) بنا شده باشد.»

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان دیگر استفاده از وای‌فای در فضاهای شهری، میدان‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس به امری عادی تبدیل شده است. وای‌فای‌های شهری با توجه به قابلیت ارائه سرعت،  کیفیت بالا و گاه رایگان، نسبت به نسل‌های سوم و چهارم موبایل از یک سو و امکان پشتیبانی از ابزارهای فاقد سیم‌کارت همچون لپ‌تاپ و تبلت‌ها از سوی دیگر تا اندازه زیادی در جهان محبوب شده‌اند.

به همین منظور شهرداری‌های شهرهای بزرگ سعی می‌کنند با ارائه وای‌فای شهری، رضایت خاطر هرچه بیشتر شهروندان خود را کسب کنند. در بسیاری از کشورهای جهان مثل ژاپن، کره جنوبی و امارات این طرح اجرایی شده است؛ حتی در آفریقای جنوبی هم سیستم حمل‌ونقل آن مجهز به وای‌فای شده است. مسوولان شهر «کیپ‌تاون» در این کشور آفریقایی از برنامه‌ جدید خود برای نصب وای‌فای در اتوبوس‌های سیستم حمل‌و‌نقل سریع این شهر خبر داده‌اند. هدف نهایی این برنامه آن است که تمام مسافران بتوانند از خدمات اینترنتی ارائه شده در این اتوبوس‌ها که رایگان خواهند بود، استفاده کنند. اساس استفاده از این خدمات اینترنتی، کاربری رایگان است؛ اما با این ویژگی که هر مسافر می‌تواند روزانه حجم مشخصی از اطلاعات را در مدت زمانی محدود استفاده کند و در این محدوده تعیین‌شده، استفاده از اینترنت هزینه‌یی ندارد.

این طرح وای‌فای رایگان در داخل کشور هم چند سالی می‌شود که مطرح شده، اما هنوز اجرایی نشده است.

وای‌فای شهری پروژه‌یی است که تقریبا در بیشتر کشورهای اروپایی و امریکایی اجرایی شده است، اما در ایران هنوز با مشکلاتی مواجه است. این درحالی‌است که باتوجه به پروانه جدید ارائه شده به 7 شرکت اینترنتی، سازمان رگولاتوری یکی از شرکت‌های دریافت‌کننده پروانه را موظف به راه‌اندازی وای‌فای عمومی کرده است که به نظر می‌رسد تا پایان سال این مهم اتفاق بیفتد.

 محمدعلی یوسفی‌‌زاده از فعالان بازار اینترنت درخصوص وای‌فای عمومی که مسوولیت اجرای آن از طرف رگولاتوری به این شرکت واگذار شده، گفت: تیم طراحی و اجرایی این کار مشخص و 100 نقطه برای اجرا در نظر گرفته شده است که امیدواریم تا عید امسال به بهره‌برداری برسد. در ابتدا اماکنی چون هتل‌ها، مراکز تجاری، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن با سرمایه‌گذاری ما زیر پوشش خواهند رفت و بر این اساس امکان آپلود کردن ترافیک در آن مکان‌ها به وجود خواهد آمد.

وی درباره مزیت به وجود آمده در این نوع خدمت نسبت به سابق گفت: هر کس فضایی داشته باشد اعم از فروشگاه تا اماکن بزرگ دیگر، قادر به احصای طرح پیاده‌سازی وای‌فای عمومی در آن نقاط خواهیم بود و هر تعداد SSID و ارتباط با شبکه‌های دیگر مثلا چند اپراتور داشته باشند، امکان استفاده از تمامی آنها در معماری ما دیده شده است.

وی با بیان اینکه پهنای باند در نظر گرفته شده برای هر نقطه حداقل یک STM1 است که از طریق فیبر و مایکروویو پشتیبانی می‌شود، گفت: کار را با دو وندور بین‌المللی پیش برده‌ایم و اکنون در تهران پایلوت آن در شبکه فرودگاه مهرآباد پیاده‌سازی شده است.

سرویس وای‌فای عمومی را پیش از ورود آسیاتک به بحث توسعه، بعضا ISPها به شکلی پراکنده در مناطقی به صورت کوچک پیاده‌سازی کرده بودند اما در این پروژه ساختار کار از نظر فنی تفاوت‌های بسیاری کرده است که آسیاتک آن را با پروانه FCP انجام می‌دهد.

 رگولاتوری همچنان شماره‌های لازم برای ارائه خدمات ثابت و موبایل را ارائه نداده و تنها گفته شده قرار است روی سرشماره ۰۹۴ ارائه خدمات صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام توان مجموعه ما و سایرین روی پیاده‌سازی بسترهای جدید ارتباطی مورد خطاب در پروانه‌های FCP است، اظهار کرد: با این حال و برخلاف تمامی اقداماتی که تاکنون داشته‌ایم، هنوز ناپخته‌ایم و باید بیش از پیش در این عرصه فعالیت کنیم.

وی عنوان کرد: اکنون در حال بازنگری کل زیرساخت‌های شرکت هستیم زیرا زیرساخت‌های ما کاملا بر مبنای پروانه‌های PAP و سرویس‌های DSL و ثابت بود که اکنون با این بازنگری بخشی از ساختارهای نرم‌افزاری و تجاری ما متحول شده است.

وی افزود: علاوه بر این با شرکت‌های دیگر نیز برای کارهای زیربنایی در حال مذاکره هستیم تا به شکلی ترکیبی کارهای اجرایی را با یکدیگر پیش برده و در زیرساخت‌های زمینی و بی‌سیم FCP سرمایه‌گذاری کنیم.

یوسفی‌زاده با بیان اینکه مسائل مربوط به تخصیص فرکانس و جانمایی‌ها کند است، ابراز کرد: چند ماهی می‌شود راجع به تعیین تکلیف نامبرینگ تلفن ثابت معطل رگولاتوری هستیم که البته اخیرا دکتر عباسی شاهکوه قول داده‌اند موضوع را ظرف یکی، دو ماه آینده حل کنند؛ اتفاقی که ما را اذیت‌ می‌کند این است که رگولاتوری بعد از اعطای پروانه‌های جدید تازه سراغ تعیین تکلیف منابع موبایل و تلفن ثابت رفت.

این فعال بازار ICT با اشاره به اینکه یکی از بندهای اصول پروانه‌های ما این بود که رگولاتوری موظف است نامبرینگ تخصیص دهد، گفت: در حال حاضر جهت تعیین تکلیف همین موضوع دو ماهی می‌شود که هر روز فردی را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) می‌فرستیم اما کاری از پیش برده نمی‌شود.

وی درباره نحوه عرضه تلفن ثابت با شماره‌های جدید در کنار مخابرات نیز گفت: یکسری شماره‌های داخل استانی مانند مخابرات خواهیم داشت که با کد داخل استانی کار می‌کند و یکسری شماره با کد خاص داریم که شبیه پیش‌شماره‌های موبایل است و منتظر هستیم تا رگولاتوری تخصیص دهد.

وی درباره تعرفه‌های تلفن ثابت که قرار است از سوی شرکت‌های FCP ارائه شود نیز عنوان کرد: تعرفه‌ها براساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خواهد بود. هشت پروانه صادر شده FCP داریم اما هنوز فرصت نشده با یکدیگر صحبت کنیم و تعرفه‌های پیشنهادی در این حوزه برای کمیسیون تنظیم ارسال کنیم هرچند به کرات در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات پیشنهاد شده که برای این بخش قیمت‌های فلت داشته باشیم زیرا خارج از مدل مخابرات روی ما حساب می‌کنند.

وی درباره سرشماره‌یی که  FCPها روی آن تلفن واگذار می‌کنند نیز گفت: می‌خواستند کد 094 را به شرکت‌های FCP بدهند به این شکل که کد داخل استانی و بیرون استانی ما یکی می‌شد اما درخواست کردیم کد لوکال (داخل استانی) از رنج 9 داخل استانی مثل کدهایی که قبلا به پروانه‌های PSTN داده بودند نیز به ما بدهند تا بتوانیم تعرفه‌های بیرون و درون‌استانی را متفاوت لحاظ کنیم.

به گفته وی OSS شامل مانیتورینگ شبکه بی‌سیم و فیبرنوری می‌شود که در حال حاضر پیاده‌سازی شده و باقی موارد در حال توسعه هستند. حجم سرمایه‌گذاری‌ها نیز بالای 30 میلیارد تومان جهت توسعه این نرم‌افزار به شکل بومی خواهد بود که طی این دو سال باید پیاده‌سازی شود.

وی درباره نحوه استفاده از این سرویس برای مردم عادی گفت: برای مشترک می‌شود سرویس تعریف کرد تا هزینه اکسس را کمتر بپردازد، اما قیمت فضا همان نرخ‌های مصوب برای هر گیگابایت است. فعلا درصدد نیستیم این خدمت را به فضای خیابانی بکشانیم.

وی درباره احراز هویت مشترکان در این پروژه نیز گفت: سامانه‌یی ارتباطی بین اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات به تازگی راه‌اندازی شده و براساس دیتابیس اپراتورهای موبایل، عملیات احراز هویت انجام می‌شود هرچند راه‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا