مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی خبر داد:

قراردادهای۶.۳هزارمیلیاردتومانی و شرط حضور خارجی ها در بنادر/وضعیت بندر چابهار

قراردادهای۶.۳هزارمیلیاردتومانی و شرط حضور خارجی ها در بنادر/وضعیت بندر چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی از انعقاد قراردادهایی به ارزش ۶.۳ هزار میلیارد تومانی خبر داد و با اعلام شرط چگونگی فعالیت سرمایه گذاران خارجی ، آخرین وضعیت بندر چابهار را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدسعیدنژاد در مراسم گرامیداشت روز ملی حمل ونقل که دیشب برگزار شد، از انعقاد قراردادهایی به ارزش 3.7 هزار میلیارد تومان و در پیش رو بودن قرارداد دیگری به ارزش 2.6 هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: متقاضیان زیادی از بخش خصوصی در بنادر شمالی و جنوبی در صف سرمایه گذاری هستند که ما پاسخگوی همه تقاضاهای آنها نیستیم.

وی ادامه داد: در حالی طی 6 ماه گذشته سرمایه گذاران بخش خارجی مراجعات زیادی برای همکاری در زمینه توسعه و تجهیز اسکله ها و بهره برداری داشتند که برای فعالیت آنها شرط شراکت با شرکت های معتبر ایرانی گذاشته شده است چرا که ما بیش از سرمایه به انتقال فنآوری هم می اندیشیم. بنابراین این شرکتها می توانند در احداث اسکله، تأمین تجهیزات اسکله ها و بهره برداری از اسکله های بندری ورود کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی معمولا" از بودجه عمومی و خزانه استفاده نمی کند و به صورت درآمد و هزینه ای عمل می شود که منابع موجود پاسخگوی همه طرح ها نیست، ادامه داد: بخش قابل توجهی از مشکل تأمین سوخت شناورهای دریایی طی یکی دو سال گذشته  مشکلات برطرف شده است. همچنین انتظار می رود تا یک سال آینده فاز اول بندر چابهار به طور کامل به بهره برداری برسد.

به گفته سعیدنژاد طرح توسعه ای این بندر شامل 5 فاز و با 90 میلیون تن ظرفیت است. در این میان دولت یازدهم  توجه ویژه ایی به توسعه بندرچابهار داشته و تا امروز 400 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های این بندر اختصاص داده است.این درحالی است که چهارشنبه گذشته پیش نویس قرارداد با شرکت های هندی نهایی شده و آماده امضاء و طی مراحل اداری در ایران و هند است.

وی گفت: در چارچوب این قرارداد طرف هندی 85 میلیون دلار تجهیزات به بندر چابهار منتقل می کند. به این ترتیب جهشی بزرگ در فعالیت این بندر رخ  خواهد داد.این بندر امکانات بسیار مناسبی دارد و بزرگترین کشتی در آن پهلو گرفته است. از سوی دیگر برای انتقال کالاها به این بندر تخفیفات ویژه ایی در نظر گرفته شده است .

سعیدنژاد درباره آخرین وضعیت بندر شهید رجایی نیز گفت: در این بندر برای انتقال هر کانتینر توسط جرثقیل 25 حرکت ثبت شده که این آمار با بهترین بنادر منطقه قابل مقایسه و رقابت است . در این میان رکورد 32 حرکت هم تا 6 ماه آینده محقق خواهد شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا