معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی:

کشورهای OECD سالانه ۴۰۷ میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی می‌دهند

کشورهای OECD سالانه ۴۰۷ میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی می‌دهند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حالی که کشورهای عضو OECD سالانه بیش از ۴۰۷ میلیارد دلار یارانه معادل ۴۹.۵ درصد دریافت می‌کنند کل یارنه بخش کشاورزی ایران از ارزش تولیدات آن ۱۸.۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالمهدی بخشنده امروز در نشست معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی با معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: متوسط رشد بخش کشاورزی در سال 93 و در برنامه سوم سالانه 4 درصد و در برنامه چهارم در سال به 1.9 درصد رسید. 

وی افزود: در برنامه پنجم تا پایان سال 93 متوسط این رشد 4 درصد  امسال در نیمه نخست سالجاری به 5.7 درصد رسیده است که تلاش می‌کنیم تا این میزان رشد را ارتقاء دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی  ادامه داد: میزان واردات محصولات کشاورزی در هفته ماهه سال جاری حدود 5.1 میلیارد دلار و صادرات در این بازده زمانی حدود 3 میلیارد دلار بوده است. 

بخشنده تاکید کرد: 40 میلیارد دلار تولیدات بخش کشاورزی سالانه در کشور تولید می‌شود و سهم این بخش در تولید ناخالص ملی 9.5 درصد است. 

وی گفت: براساس گزارش بانک مرکزی سهم ارزش افزوده کسب و کار کشاورزی از تولید ناخالص ملی 23.1 درصد و سهم این بخش در فضای کسب و کار 32.5 درصد است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مجموعه تولیدات بخش کشاورزی از سال 92 همزمان با آغاز کار دولت یازدهم 96 میلیون تن بود که این رقم به 103 میلیون تن در سال گذشته رسید و کنون در سال جاری به 110 میلیون تن افزایش یافته است.

بخشنده گفت: با وجود اینکه سال گذشته 18 درصد از میزان بارش‌ها کمتر شد و براساس اعلام وزارت نیرو مصرف آب در بخش کشاورزی نیز به دنبال کاهش بارش‌ها کمتر شد. 

* کشورهای عضو OECD سالانه بیش از 407 میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی دادند

وی تصریح کرد: کشورهای عضو OECD در سال 2013 بیشتر از 407 میلیارد دلار به طور مستقیم به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های آن یارانه داده‌اند که این امر معادل 49.5 درصد ارزش تولیدات آنها در بخش کشاورزی است. 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کل یارانه‌ای که در ایران به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد حدود 18.5 درصد است.

بخشنده یادآور شد: مجموعه استفاده بخش کشاورزی از تسهیلات بانکها به طور متوسط سالانه 7 درصد است که در 4 سال اخیر این رقم افزایش یافته و به 8.5 درصد رسیده است. 

وی با بیان اینکه سهم استفاده از تسهیلات بانکی در دولت گذشته سالانه 2 تا 4 درصد بوده است، گفت: سهم بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی در 4 سال پیش 4800 میلیارد تومان معادل 3 میلیارد دلار بوده که در سالجاری 650 میلیارد تومان ازاین صندوق به کشاورزی اختصاص داده شده است. 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تراز تجاری بخش کشاورزی و صنایع غذایی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد کلان گفت: در سال آخر دولت اصلاحات تراز تجاری بخش کشاورزی به منفی 1.1 میلیارد دلار رسیده بود اما در سال 91 به منفی 9.2 میلیارد دلار رسید یعنی 9 برابر افزایش یافت. 

* تراز تجاری بخش کشارزی تا پایان سال به منفی 4 میلیارد دلار می‌رسد

وی خاطرنشان کرد: تراز تجاری بخش کشاورزی در سال 92 به منفی 8 میلیارد دلار و در سال گذشته به منفی 5.5 میلیارد دلار رسید و در تلاش هستیم تا پایان سال آن را به منفی 4 میلیارد دلار کاهش دهیم. 

بخشنده با بیان اینکه کاهش 4 میلیارد دلاری تراز تجاری منفی بخش کشاورزی از دستاوردهای دولت یازدهم است گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی کشور هدفگذاری برای توسعه تولیدات و کشت عمودی در بخش کشاوری خواهیم داشت. 

* امسال 650 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی دریافت شد

وی با اشاره به سرانه واردات بخش کشاورزی گفت: سرانه واردات بخش کشاورزی از 45 دلار در سال 84 به 175 دلار در سال 92 رسید که در واقع این رقم 4 برابر افزایش داشته است. 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سهم بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی طی 4 سال اخیر حدود 3 میلیارد دلار بوده که امسال به 650 میلیارد تومان رسیده است. 

بخشنده در پایان گفت: انرژی و کالری مردم در سالهای پایانی دولت هشتم به 81 درصد رسیده بود که این رقم در پایان دولت گذشته به 55 درصد کاهش یافت. از زمان شروع به کار دولت یازدهم تا به امروز این رقم به مرز 60 درصد رسیده است.

انتهای پیام/

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا