رئیس سازمان جنگل‌ها خبر داد

پیش‌بینی اجرای ۱۴ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در برنامه ششم

پیش‌بینی اجرای ۱۴ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در برنامه ششم

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: در برنامه ششم توسعه اجرای ۱۴ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری دیده شده است که با تامین اعتبار به مرحله اجرایی خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، خداکرم جلالی امروز در دیدار مدیران ارشد  معاونین وزارت جهاد کشاورزی با معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: 70 درصد نزولات آسمانی کشور تبخیر می‌شود و تنها 30 درصد آن را استحصال کرده و آب جدید به دست می‌آوریم. 

وی افزود: هر هکتار آبخیزداری 500 متر مکعب آب جدید به دست می‌آورد که 945 هزار هکتار در سال اخیر عملیات آبخیزداری انجام شده است. 

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع یادآور شد: می‌توانیم 4 تا 5 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سال انجام دهیم که کل اراضی مورد نیازبرای آبخیزداری 75 میلیون هکتار است. 

جلالی افزود: در برنامه ششم پیش‌بینی شده است که 14 یملیون هکتار از اراضی تحت آبخیزداری قرار گیرد. 

جلالی با اشاره به اینکه هزینه هر هکتار عملیات آبخیزداری یک میلیون تومان است گفت: با مشارکت مردم در آورده 500 هزار تومانی آنها در هر هکتار باید 7 هزار میلیارد تومان اعتبار برای عملیات آبخیزداری نیاز داریم. 

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اظهار کرد: اعتبار امسال برای آبخیزداری 160 میلیارد تومان است. 

وی یادآور شد: هزنیه هر متر مکعب استحصال آب به صورت آبخیزداری 10 درصد هزینه سدسازی است. 

جلالی همچنین درباره وضعیت بیابان‌زدایی در کشور گفت: در سال گذشته 100 هزار هکتار بیان‌زدایی انجام شده است اما به دلیل مشکلات اعتباری نتوانسته‌ایم که این سطح را گسترش دهیم. 

مقام مسئول سازمان جنگل‌ها خاطرنشان کرد: 2.5 میلیون هکتار برای بیان‌زدایی اقدام به جنگل‌کاری شده است و 7.5 میلیون هکتار کانون بحرانی در کشور داریم که 3.5 میلیون هکتار آن بحرانی است.

وی در پایان گفت: در برنامه اول توسعه 1.2 میلیون هکتار بیابان‌زدایی انجام شده است اما سال گذشته میزان بیابان‌زدایی 100 هزار هکتار بوده است که با توجه به مشکلات بودجه‌ای لازم است حمایت‌های حاکمیتی از این طرح‌ها انجام شود.

انتهای پیام/ 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا