چرا مردم بحران آب را باور نمی‌کنند؟

چرا مردم بحران آب را باور نمی‌کنند؟

سال‌های زیادی است که به دلیل کاهش بارندگی در کشور، آژیر خطر بحران کمبود آب به صدا در آمده است اما با این حال عده ای از مردم این بحران را باور ندارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ساعت 24، سال‌های زیادی است که به دلیل کاهش بارندگی در کشور، آژیر خطر بحران کمبود آب به صدا در آمده است اما با این حال عده ای از مردم این بحران را باور ندارند و بر این عقیده هستند زمانی که با بارش باران و برف، سد ها پر می شوند، بی شک مشکل کمبود آب نداریم.

 

این در حالی است که مشکل کمبود آب در تهران و دیگر شهرهای کشور جدی است و با بارش هایی که در فصل های مختلف اتفاق می افتد اگرچه برخی از سدها پر می شود، اما پر شدن این سدها نشان از رفع بحران آب نیست چراکه بسیاری از قنوات ما به دلیل استفاده زیاد، در سال های گذشته خشک شده اند.

 

امروزه به دلیل نبود برنامه ریزی دقیق از سوی برخی از مسئولان برای مدیریت منابع آب در کشور با مشکلات زیادی مواجه شده ایم و اگر این روند ادامه پیدا کند و از آب های زیرزمینی بدون برنامه ریزی استفاده کنیم، نمی توانیم از بحران آب خارج شویم.

 

علی محمدی استاد دانشگاه شهید بهشتی در این گفتگو با بیان اینکه عوامل زیادی از جمله مدیریت نادرست، مصرف بیش از حد، لوله های پوسیده و غیره می تواند در کاهش آب شهر تهران دخیل باشد، گفت:  برای خروج از بحران آب باید به دنبال راهکار جدی بود چراکه در غیر این صورت باید منتظر عواقب جبران ناپذیری باشیم.

 

تیرماه سال جاری بود که عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست نیز استفاده ٤٠ تا ٥٠ درصدی از آب‌های زیرزمینی و قنات‌ها را امری طبیعی دانست و اظهار داشت: اینها حداقل‌های استفاده از آب‌های زیر زمینی است، چاره‌ای هم نداریم به این دلیل که، ما کشوری هستیم که با بحران کم‌آبی مواجهیم و اگر بخواهیم از آب‌های زیرزمینی و قنات‌ها استفاده نکنیم مثل خیلی از شهرها مانند مشهد و…با قطع آب و کم ‌آبی مواجه خواهیم بود و درحقیقت باید انتخاب کنیم که قطعی آب را تحمل کنیم یا احتمال آلودگی‌های جزیی در آب شرب را ؟

 

وی با بیان اینکه سرانه آب استان تهران ٨٠٠ مترمکعب است، تاکید کرد: معجزه که نمی‌توان کرد.ایرانی‌ها بیشتر از سرانه مردم کشورهای پرآبی که سرانه آب‌شان پنج هزار مترمکعب است، آب مصرف می‌کنند و تا وقتی که این دیدگاه و الگوی مصرف ما تغییرنکند، کاری نمی‌توانیم بکنیم و باید تمام این مسائل را به جان بخریم.

 

*شهرداری تهران بحران آب را باور ندارد!


 

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که محمد باقر قالیباف شهردار تهران در خصوص کمبود آب در شهر تهران و دیگر شهرهای کشور هشدار داد و گفت: یکی از مشکلات شهر تهران، کم‌آبی است و اگر صرفه‌جویی 25 درصدی نداشته باشیم دچار جیره ‌بندی آب و مشکلات خواهیم شد به همین منظور همه باید دست به دست هم بدهیم تا از این بحران خارج شویم.

 

وی با بیان اینکه بحران آب دغدغه مردم و دغدغه شهرداری تهران است، تاکید کرد: باید تلاش کنیم با همکاری همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و خود مردم، مشکل کم‌آبی را برطرف کنیم.

 

قالیباف با بیان اینکه مردم کشور ایران 2.5 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می کنند، تصریح کرد: باید در این زمینه به سمت درست مصرف کردن گام های اساسی برداریم.

 

این در حالی است که شهرداری تهران هم بحران آب در شهر را باور ندارد و برای افرادی که در حال ساخت و ساز برج و بارو با آب شرب در شهر هستند، هیچگونه محدودیتی در نظر نگرفته است.

 

به گزارش یک سایت خبری محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه مصرف آب تهرانی ها حدود دو میلیون و ٦٠٠ هزار مترمکعب در روز است، گفت: «سرانه آب تهرانی‌ها چندین برابر استاندارد جهانی است.» به همین منظور به مردم توصیه می‌شود که درمصرف آب صرفه جویی کنند، و از تجهیزات و امکاناتی مانند، انواع شیرهای آب جدید و کم‌مصرف غیره استفاده کنند که در کاهش مصرف آب موثر باشد.

 

*آیا شهرداری تهران آب های سطحی را مدیریت می کند؟

 

به گزارش یک سایت خبری، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در ارتباط با عملکرد شهرداری تهران در زمینه مدیریت و کنترل آب‌های سطحی اظهار داشت: پروژه کنترل آب‌های سطحی شهر تهران در حال اجرا و اتمام است و تاکنون پیشرفت بسیار خوبی داشته است، اما باید به‌خاطر داشته باشیم که جوی‌های کنونی تهران کشش آب‌های سطحی را ندارند و جمع‌آوری آب‌های سطحی نیاز به دقت و صرف هزینه‌های کلان دارد.

 

وی ادامه داد: با تکمیل پروژه مدیریت و کنترل آب‌های سطحی شهر تهران شاهد هدایت تمامی آب‌های سطحی به کانال‌های زیرزمینی که در معابر تعبیه شده است، باشیم، چراکه این هدایت می‌تواند منجر به بازگشت آب به چرخه مصرف شده و مانع از اتلاف این نعمت خدادادی شود.

 

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: پارلمان شهری پایتخت به کنترل و مدیریت آب‌های سطحی تهران نگاه ویژه‌یی دارد، به‌طوری که در بودجه‌ریزی‌های سالانه شهرداری تهران، مدیریت و کنترل آب‌های سطحی از اولویت نمایندگان مردم در شورای شهر تهران بوده و هست.

 

چمران با اشاره به تهیه طرحی برای فراهم آوردن امکان تزریق آب داخل جوی‌ها به منابع زیرزمینی آب پایتخت، گفت: این طرح با کمک کارشناسان حوزه آب و مهندسان شهرسازی در دست تهیه است تا در شورای شهر مطرح شود.

 

وی افزود: منابع آبی شهر تهران و سفره‌های آب زیرزمینی پایتخت در وضعیت نامناسبی قرار دارند، آن هم در شرایطی که می‌توانیم با امکان‌سازی بهره‌برداری محیط‌زیست به‌ویژه درختان از آب داخل جوی ها، بخشی از کمبود آب سفره‌های زیرزمینی را جبران کنیم. منابع آبی زیرزمینی شهر تهران می‌تواند با آب‌های داخل جوی‌ها از شرایط بحران خارج شود، اگر شرایط داخل جوی‌ها را به‌صورتی درآوریم که آب گذری قابلیت نفوذ به خاک پای درختان را داشته باشد، در نتیجه می‌توانیم در مصرف سرانه آب برای آبیاری فضای سبز نیز تا حد چشمگیری صرفه‌جویی کنیم.

 

سال‌های زیادی است که موضوع بحران کمبود آب در تهران مطرح می شود و عده ای بر این عقیده هستند که این مشکل تا حدودی به کاهش میزان بارش برف و باران بستگی دارد اما از سوی دیگر درست مصرف نکردن آب توسط برخی از شهروندان و پوسیدگی برخی از لوله ها هم می تواند دلیلی برای این مسئله باشد.

 

امروزه کلان‌شهر تهران به دلیل اینکه از دهه۴۰ مرکز جذب مهاجران زیادی از سرتاسر ایران بوده ‌و تراکم جمعیت در این شهر بین ده هزار و 700 تا بیش از یازده هزار تن در هر کیلومتر مربع برآورد می‌شود بیستمین شهر پرتراکم جهان است که علاوه بر آلودگی هوا مشکل بزرگتری مانند کم آبی نیز در شهر وجود دارد و اگر تصمیم جدی برای خروج از این بحران گرفته نشود معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار مردم این شهر باشد.

 

*سیاست های غلط، کلنگ نابودی شهرها و روستاها را به زمین زده است!

 

پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی ایران با اشاره به اینکه در هیچ کجای کشورمان در فصل تابستان مازاد آب نداریم٬ گفت: متاسفانه به دلیل سیاست‌های غلط و تامین آب شرب برخی از شهرها و مناطق کشور کلنگ نابودی بسیاری از شهرها و روستاها برزمین زده شده است. شهر تهران که هیچ رودی ندارد هیچ وقت مشکل آب شرب نداشته است چراکه وزارت نیرو آب مورد نیاز را به هر طریق ممکن تامین می‌کند و تهرانی ها با اصراف در مصرف بدون توجه به اینکه این آب از کجا آمده است بر این بی آبی دامن می‌زنند. آب شرب تهران با گدایی و جدال نابرابر به هر طریقی تاکنون تامین شده است.

 

وی با بیان اینکه با مدیریت در تامین آب می‌توانیم نه تنها از مصرف بی رویه آب بلکه از هدر رفت آب نیز جلوگیری کنیم، اظهار داشت: ۳۰ درصد از آب شرب تهران تنها به دلیل لوله های پوسیده هدر می‌رود چراکه لوله کشی در تهران در سال ۲۷ انجام شده و هم اکنون بسیاری از لوله های شهر پوسیده اند. این پوسیدگی مشکلات زیادی را برای مصرف بیش از اندازه آب از سویی و ساکنان شهر تهران ایجاد کرده است.

 

امروزه شهر تهران به دلیل واقع نشدن در کنار هیچ رودی از چهار سد اطراف خود استفاده می کند که اگر روزی این سدها خالی شوند، معلوم نیست تکلیف مردمی که در این شهر زندگی می کنند، چه می شود؟!

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا