قائم مقام وزیر کشاورزی:

قانونی برای دخالت در کاشت نداریم

قانونی برای دخالت در کاشت نداریم

قائم مقام وزیرجهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه کشاورزان اقتصادی فکر می‌کنند، در انتخاب کشت آزاد هستند و ما قانونی برای دخالت در کاشت نداریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خراسان، خلیل آقایی در همایش بهره‌وری آب که پنج شنبه در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزارشد با بیان این که با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت منابع آبی باید از تکنولوژی‌های روز جهت استفاده بهینه از منابع موجود سود برد، عنوان کرد: اگر دولت وظیفه حمایت، ترویج تکنولوژی و تسهیلات فراهم کند، کشاورز بازدهی و سود بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است بایستی به فکر جایگزینی و مکانیزه کردن روش‌های سنتی کشاورزی باشیم.

آقایی بیان کرد: یکی از سیاست‌های ما استفاده صحیح از سم است. می‌بایست به سمتی حرکت کنیم که استفاده از سم مانند دارو برای انسان، طبق نسخه و بر اساس نیاز باشد.

در ادامه، مجتبی مزروعی، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این مطلب که کشاورز مصرف آب را با دقیقه و فنجان می‌سنجد، در کاهش منابع زیر زمینی آب تقصیری ندارد، اظهار کرد: دلیل وضعیت کنونی هزینه نکردن در بخش کشاورزی است و هیچ کوتاهی متوجه کشاورزان نیست.

وی افزود: تلاش ما بر این است از امسال با حمایت‌های متعدد و گسترده در زمینه افزایش شیوه‌های نوین آبیاری، شیوه‌های نوین کشت و توسعه کشت گلخانه‌ای در خراسان رشد یابند. لازم است کشاورزی مدیریت شود، به سمت مکانیزاسیون مدرن پیش رود و کشت محصولات سبزی، صیفی و جالیزی در فضای باز تغییر رویه پیدا کرده و به سمت کشت گلخانه‌ای هدایت شود.

مزوعی عنوان کرد: در طول چند دهه اخیر به‌طور بی‌رویه از منابع طبیعی برداشت شده و متاسفانه هیچ استراتژی و برنامه‌ای در رابطه با آب‌های زیر زمینی نداشته‌ایم.

در بخش دیگری از این همایش، محمدحسین جعفری، مدیرکل آبفای خراسان رضوی گفت: در تربت جام 25متر افت آب خوان داشته‌ایم.

وی افزود: برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی بسیار شده و برای دستیابی به احیا و تعادل آب لازم است کنترل برداشت داشته باشیم.

غلامرضا اسدللهی، نمانیده مردم تربت جام، تایباد و باخرز با اشاره به شغل اکثریت مردم این منطقه که کشاورزی است، عنوان کرد: برنامه‌ریزی لازم در حوزه آب و خاک این منطقه انجام نشده و وضعیت تربت جام بحرانی است.

وی ادامه این روند را افزایش حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ دانست و بیان کرد: با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی لازم در بخش کشاورزی از مهاجرت‌های بی‌رویه به حاشیه شهرهای بزرگ جلوگیری کنیم. شهرستان پتانسیل خوبی در زمینه کشاورزی دارد و بایستی در بحث تغییر الگوی کشت منطقه تجدید نظر شود.

علی رستمی، فرماندار شهرستان تربت جام و رئیس ستاد این همایش، عنوان کرد: دوران روش دیمی گذشته است و امروز با آمار و ارقام می‌بایست کارها را انجام داد. تنش آبی شدید در این شهرستان نیازمند بهره‎گیری از روش‎های علمی برای مدیریت وضعیت فعلی منابع و مصارف آبی است.

وی افزود: کمیته راهبردی می‌بایست چالش‌های حوزه آب را دقیق طراحی نماید. سند مدیریت و توسعه آب را تدوین خواهیم کرد. در همین راستا شورای کشاورزی آب و منابع طبیعی هم به ما کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا