سرمایه‌ها در بانک‌ها جا خوش کرده‌اند

سرمایه‌ها در بانک‌ها جا خوش کرده‌اند

مادامی که سیستم پولی کشور و وزارت اقتصاد نتوانند از پس کاهش نرخ بهره بربیایند قطعا سرمایه های مردم در بانک ها جا خوش می کنند و وارد چرخه تولید و بازار سرمایه نخواهند شد.

به گزارش نامه نیوز،  بازار سرمایه در هفته ای که گذشت کار خود را با 99 واحد سقوط آغاز کرد و در همین سراشیبی کار خود را آغاز کرد.
 
این در حالی بود که بازار  تنها در روز  سه شنبه رشد ضعیف 15 واحدی را بر خود دید و بار دیگر در آخرین روز معاملاتی خود با کاهش 86 واحدی به کار خود خاتمه داد.
 
این گزارش می افزاید با بسته شدن پرونده PMD بسیاری از فعالان بازار امیدوار بودند که شرایط بهبود یابد اما با سقوط 86 واحدی نماگر در آخرین روز ، سرمایه گذاران باز هم در شرایط منفعل باقی ماندند و این امر بیانگر آن است که شدت رکود در بازار بورس بیش از آن چیزی است که تصور می شود.
 
 به گفته کارشناسان این حوزه با مختومه شدن پرونده PMD ایران و لغو تحریم ها ممکن است جهش های مثبت اما کوتاه مدت را در بازار سرمایه شاهد باشیم اما نکته قابل تامل اینجاست که  سرمایه گذاران در حال حاضر منتظر مشاهده آثار پسا تحریم در اقتصاد کشور و پس از آن شرایط حاکم در بازار بورس هستند.
 
 
**وضعیت شرکت های بورسی
 
دانش کاظمی در خصوص وضعیت گروه خودرو خاطر نشان کرد: به دلیل رکود در اقتصاد کشور صنایع خوردرو در بازار سرمایه با اقبال مواجه نیستند.
 
وی در رابطه با شرایط گروه های پتروشیمی افزود: در گروه پتروشیمی شرایط بهتری برقرار است زیرا شدیدترین افت در قیمت محصولات آنها ایجاد شد و هرچه نرخ ارز افزایش یابد در عمل این گروه از حاشیه سود بالاتری برخوردار خواهد بود.
 
بر اساس این گزارش دلیل اقبال از شرکت های قندی نیز در هفته گذشته این است که این گروهها دارای بتای منفی هستند و بتای آنها با بازار متفاوت است.
 
لازم به ذکر است وقتی پول به سمت شرکت های بزرگ نمی رود طبیعتا سرمایه ها به سمت سهم های کوچک در بازار سرازیر می شود.
 
گفتنی است سقوط قیمت نفت و کالاهای اساسی از جمله مس این انتظار را ایجاد می کند که وضعیت بودجه کشور با تنش روبرو شود و این امر موجب خواهد شد که وضعیت بازار های اقتصادی کشور در یک چالش منفی قرار بگیرند که البته اقتصاد های وابسته به نفت با چنین شرایطی مواجه هستند.
 
با این وجود گفتنی است شرایط فعلی بازار سرمایه نشان دهنده این امر است که بازار سرمایه عملا در اولویت های دولت قرار ندارد.
 
 
**سرمایه ها در بانک ها جا خوش کرده اند
 
همچنین نرخ سود بانکی یکی از مهمترین دلایل رکود در بازار سرمایه است و بانک ها به دلیل جبران کمبود نقدینگی برای جذب سرمایه ها سود های غیر واقعی پرداخت می کنند و این در حالی است که وضعیت سودآوری گروههای بانکی مناسب ارزیابی نمی شود.
 
حمیدرضا دانش کاظمی کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت: تا زمانی که سیستم پولی کشور و وزارت اقتصاد و دارایی نتوانند از پس کاهش نرخ بهره بر بیایند قطعا سرمایه های مردم در بانک ها پارک می شود و وارد چرخه تولید و بازار سرمایه نخواهند شد.
 
وی در همین راستا افزود: با قرار گرفتن در دام نقدینگی دولت می بایست نرخ سود سپرده بانکی را کاهش دهد تا این امر منتج به آزاد شدن سرمایه ها و سرازیر شدن آن در بازار تولید و بازار سهام شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا