یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

عملکرد مناسب بنگاه های اقتصادی هدایتگر نقدینگی ها به بازار سرمایه در دوران پسابرجام است

عملکرد مناسب بنگاه های اقتصادی هدایتگر نقدینگی ها به بازار سرمایه  در دوران پسابرجام است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه و بسیاری از بازارهای اقتصادی پس از اجرای طرح برجام رونقی دوباره می گیرند اما باید زمینه ای مهیا شود تا تولید کنندگان و بنگاه های اقتصادی بتوانند با کنترل هزینه ها، به گونه ای عمل کنند که نقدینگی ها وارد بازار سرمایه شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، عبدالحسین رضوی امیری با اشاره به علل مختلف رکود بازار سرمایه، اظهار کرد: این رکود علل مختلف دارد که از جمله می توان به نبود نقدینگی، نبود شفافیت در اجرای برخی قوانین و برخی ناهماهنگی ها میان نهادهای مختلف اشاره کرد و با این وجود قطعا بازار تا اجرای کامل برجام وضعیت مشخصی ندارد.
وی افزود: بی تردید بازار سرمایه و بسیاری از بازارهای اقتصادی پس از اجرای برجام رونقی دوباره می گیرند، اما عوامل موثر در بازارهای جهانی مانند روند قیمت نفت و کامودیتی ها (بازارهای کالایی) بر بازار و رکود آن تاثیر دارد که ممکن است ثبات را در بازار از بین ببرد.
رضوی امیری اظهار داشت: نبود کنترل و نظارت بر بازار و عدم ثبات و کنترل بر نرخ ها، علاوه بر اختلال در بازار، آن را به سمت رکود خواهد برد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هم اینک تاثیرات منفی ناشی از کاهش قیمت نفت بر بازار سرمایه حاکم شده و محصولات داخلی با کاهش فروش مواجه اند که به افزایش انبار شدن محصولات می انجامد.
وی به کاهش حضور سرمایه گذاران در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: همزمان با رکود بازار، حضور فعال و گسترده سرمایه گذاران در بازار سرمایه مشاهده نشد که دلایل متعددی دارد.
رضوی خاطر نشان کرد: مسایل مربوط به بازارهای جهانی، شرایط حاکم بر منطقه، بودجه امسال و غیره، هر کدام به نحوی می توانند در وضعیت بازار تاثیر داشته باشند و آن را دچار نوسان کنند.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تولیدکنندگان و صاحبان بنگاه های اقتصادی باید بتوانند با کنترل هزینه ها، افزایش تولید داشته باشند و نقدینگی ها را وارد بازار سرمایه کنند.
وی تصریح کرد: تحرک بازار نه فقط به سود سهامدار است، بلکه اقتصاد کشور را نیز به سمت بهبود سوق می دهد؛ اما نکته اصلی در این میان آن است که سرمایه گذاران و سهامداران باید نگاهی بلند مدت داشته باشند و در این راستا حرکت کنند.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز 24 آذر قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 را تصویب و پرونده مطالعات ادعایی یا پی.ام.دی را مختومه کرد تا راه برای اجرای برجام و رفع تحریم ها علیه ایران، هموار شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا