قندی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی خبر داد:

آهن و فولاد ارفع به دنبال تولید فولاد کیفی

آهن و فولاد ارفع به دنبال تولید فولاد کیفی

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون بازرگانی شرکت آهن و فولاد ارفع از برنامه ریزی این شرکت برای تولید و صادرات فولادهای کیفی خبر داد و گفت: در همین راستا تجهیزات VOD که از سوی شرکت خریداری شده در حال نصب و راه‌اندازی است و بعد از انجام این کار قادر به تولید فولادهای کیفی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، حمیدرضا قندی در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی تعرفه فعلی واردات فولاد را به منظور حمایت از فولادسازان داخلی ناکافی توصیف کرد و افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ممکن است از اواخر سال 2016 میلادی بازار فولاد ایران با بهبود نسبی مواجه شود.

وی در عین حال گفت: بزرگترین مشکل بخش سنگ آهن و فولاد هزینه‌های بالای حمل و نقل است و این هزینه بالا باعث شده تا مزیت رقابتی ما در بازارهای صادراتی کاهش یابد.

خبرنگار ماین نیوز با حمیدرضا قندی، معاون بازرگانی شرکت آهن و فولاد ارفع گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آقای قندی در نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در دبی چه پیش‌بینی‌هایی در خصوص آینده بازار آهن و فولاد ارائه شد؟

پیش‌بینی‌های فعلی آهن و فولاد آینده روشنی را برای سال آینده نشان نمی‌دهد. پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه روند راکد بازار و عدم توسعه بازار است. دلیل آن هم یکی کاهش تقاضای چین و کاهش نرخ رشد اقتصادی چین از دو رقمی به تک رقمی و دیگری سیاست‌های انقباضی در بودجه‌های عمرانی دولت و پایین بودن نرخ نفت در بازار جهانی است. در خصوص رقابت در همین بازار باید بگویم که نقطه ضعف ما در ایران، هزینه‌های بالای بخش حمل و نقل است. هزینه حمل و نقلی در ایران بسیار بالاست و قیمت ما را از حالت رقابتی با بقیه خارج می‌کند. از سوی دیگر با توجه به شرایط خاص ایران و بحث رفع تحریم‌ها، احتمال سرازیر شدن سرمایه‌گذاری‌های خارجی به کشورمان و رونق نسبی در بخش ساخت‌وساز این پیش‌بینی وجود دارد که جدای از وضعیت بازار جهانی، وضعیت بازار فولاد ایران از اواخر سال آینده اندکی بهبود یابد. از سوی دیگر باید تاکید کنم شرکت‌هایی برنده اصلی خواهند بود که همین دوران سخت را تحمل کنند و بتوانند با وجود افت شدید قیمت‌ها در بازار فروش، مزیت خود را در بخش خرید حفظ کنند و با کاهش دادن هزینه‌های خرید خود را سرپا نگه دارند. شرکت واله برزیل هدف‌گذاری کرده است که قیمت سنگ آهن را حتی تک رقمی کرده و به زیر 10 دلار هم برساند! شرکت‌های چینی کشتی‌های بزرگی را در اختیار گرفته اند و با کرایه 3 دلار سنگ آهن استرالیا را به چین حمل می‌کنند و به همین دلیل سنگ آهن‌های کوچک در بسیاری از کشورها از دور خارج شده‌اند. این در حالیست که همین الان قیمت سنگ آهن ایران بعد از هزینه حمل 10 دلار بالاتر از قیمت سنگ آهن در چین در می‌آید که باعث می‌شود شرایط رقابت در بازار کنونی دشوار شود. این فاصله قیمتی همان هزینه حملی است که سنگ آهن سنگان می‌دهد تا به خلیج فارس برسد. به نظر من در چنین شرایطی ایجاد اتحاد بین سنگ آهنی‌ها و فولادسازان ضروری است تا بتوانند هزینه‌های تولید را بین خود تقسیم کنند. به عنوان مثال امکان ایجاد اتحاد بین آهن فولاد ارفع و فولاد خوزستان و سایر فولادسازان وجود دارد.

درباره آخرین وضعیت فعالیت‌های آهن و فولاد ارفع توضیح بفرمایید.

آهن و فولاد ارفع تولیدکننده بیلت مربعی در سه سایز 13، 15 و 20 سانتیمتر است. این تولیدات مربوط به بخش ساختمانی است و ارزش افزوده زیادی ندارد. از سوی دیگر ما جزو معدود شرکت‌های ایرانی هستیم که VOD داریم و به دنبال آن هستیم که بطور کامل آن‌را راه‌اندازی کنیم. با راه‌اندازی و نصب VOD، می‌توانیم فولادهای کیفی را تولید کنیم و ارزش افزوده بالایی را بدست آوریم. هم‌اکنون در حال راه‌اندازی نهایی VOD هستیم. تولیدات ساختمانی قبلا سودآور بود و VOD چندان جذابیتی نداشت اما الان با توجه به وضعیت بازار می‌توانیم با نصب VOD و تولید فولادهای کیفی ارزش افزوده مناسبی را نصیب شرکت کنیم. الان بخشی از دسته فولادهای کیفی را داریم و قرار است فهرستمان را در این زمینه کامل کنیم و به دنبال صادرات فولادهای کیفی هم هستیم. تجهیزات VOD را هم از MCC چین و تنوا ایتالیا تامین کرده‌ایم.

تولید شرکت در سال جاری تاکنون چقدر بوده است؟

در سال جاری تاکنون 500 هزار تن محصول تولید کردیم. در مقایسه با سال قبل با توجه به شرایط رکود بازار، تمام محصول خود را به فروش رساندیم و حتی بیشتر از 37 هزار تن نیز فروشمان نسبت به سال قبل بیشتر شده است. سیاست فعلی ما هم حفظ مشتریان است.

به نظر شما آیا تعرفه فعلی واردات فولاد مناسب است؟

در حال حاضر به اندازه کافی وضعیت فولادسازان خراب است و فقط برای فولادهای خاص که تولید نداریم، دولت باید تعرفه را بردارد، مثل فولادهای کشتی سازی و غیره. اما برای فولادهایی که در داخل تولید آنها در حال انجام است تعرفه فعلی به هیچ وجه مناسب نیست و سیاست‌های تعرفه‌ای باید در راستای حمایت از تولید داخل باشد. در انتها هم باید از مجموعه ماین نیوز تشکر ویژه کنم که بسیار به موقع و سریع اخبار مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی را اعلام می‌کند. به ویژه در مورد موضوع قیمت تمام شده مبنای محاسبه قیمت گندله و سنگ آهن اطلاع‌رسانی جامعی از سوی ماین نیوز صورت گرفت و ما نیز از طریق مصاحبه آقای نوریان، مدیرعامل چادرملو از توافق فولادسازان و سنگ آهنی‌ها باخبر شدیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا