وزیر صنعت، معدن و تجارت:

افزایش سطح همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان به نفع دو کشور است

افزایش سطح همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان به نفع دو کشور است

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه افزایش سطح همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان به نفع دو کشور است، افزود: تسهیل صدور روادید برای مسافرت تجار و بازرگانان و افزایش سطح مبادلات در این زمینه ضروری است.

به گزارش ایرنا از سفارت ایران در نایروبی، محمدرضا نعمت زاده در حاشیه اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی (WTO)، در دیدار با وزیر تجارت و صنایع افغانستان، الحاق این کشور به سازمان تجارت جهانی را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این مهم برای اقتصاد و مردم افغانستان سودمند باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فعالیت های مشترک اقتصادی دو کشور، افزایش سطح همکاری های دوجانبه را به نفع هر دو کشور ارزیابی کرد.
وی، بندر چابهار را دارای قابلیت ها و مزیت های زیادی برای افغان ها برشمرد و بر استفاده تجار و فعالان اقتصادی افغانستان از این بندر و استفاده از آن در مبادلات تجاری تاکید کرد.
نعمت زاده همچنین در مورد تسهیل تجارت با افغانستان، به لزوم کاهش تعرفه تعدادی از محصولات کشاورزی که این کشور مایل به صادرات آنها به ایران است، اشاره کرد.
وی تصریح کرد: کاهش تعرفه ها از سال آینده در نظام تعرفه ای کشور اعمال می شود.
این مقام مسئول، همچنین تسهیل صدور روادید را امری مناسب و لازم برای مسافرت تجار و بازرگانان و افزایش سطح مبادلات دو کشور برشمرد.
در ادامه 'همایون رسا' وزیر تجارت و صنایع افغانستان، ابراز امیدواری کرد که ایران نیز بتواند با طی کردن فرآیند الحاق، به عضویت WTO درآید.
وی خواستار مساعدت و همکاری ایران در موضوعاتی مانند بندر چابهار و تسهیل تجارت بین دو کشور شد.
این مسئول افغانی تصریح کرد: عقد توافق نامه ای بین دو کشور برای عبور کالاهای افغانستان از ایران توسط وسایل نقلیه افغانی ضروری است.
وی ابراز امیدواری کرد که با عقد چنین توافق نامه ای، زمینه ارتقای همکاری های دو کشور بیش از گذشته فراهم شود.
در پایان این دیدار، نعمت زاده آمادگی ایران را برای انعقاد چنین توافق نامه ای اعلام و تعیین جزئیات آن را موکول به مذاکرات دو کشور کرد.
ایران و افغانستان دارای روابطی گسترده در عرصه های اقتصادی هستند. ایران در ردیف نخستین کشورهای صادرکننده کالا و خدمات به افغانستان قرار دارد.
مبادلات تجاری ایران و افغانستان بین دو میلیارد و 500 میلیون دلار تا سه میلیارد دلار است. سهم افغانستان در صادرات به ایران ناچیز است و این کشور تلاش می کند تا برای رسیدن به توازن در این مبادله، سهم خود را افزایش دهد.
آماده نبودن زیرساخت های اقتصادی به دلیل پشت سر گذاشتن چهار دهه درگیری و جنگ های خونین، مانعی بر سر راه اجرای طرح های بزرگ اقتصادی برای آماده کردن زیرساخت ها بوده است.
دولت وحدت ملی افغانستان به ریاست «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری این کشور که یک سال پیش بعد از جنجال ها بر سر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس یک توافق نامه سیاسی با «عبدالله عبدالله» و میانجی گری «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا بر سر کار آمده، وعده داده است تا طرح های بزرگ زیربنایی را به اجرا درآورد.
اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت، عالی ترین رکن تصمیم گیری در WTO محسوب می شود که هر دو سال یک بار با حضور وزرای تجارت کشورهای عضو تشکیل می شود.
در دهمین اجلاس آن، ایران به عنوان عضو ناظر شرکت کرده و وزیر صنعت کشورمان ضمن دیدار با مقامات سازمان تجارت جهانی و تعدادی از وزرای کشورهای عضو، به رایزنی و طرح مواضع کشورمان پرداخت.
این اجلاس از روز سه شنبه گذشته آغاز شده و امروز به کار خود پایان می دهد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا