معاون سازمان ملی استاندارد:

نظام جامع استاندارد در کشور مستقر می شود

نظام جامع استاندارد در کشور مستقر می شود

زنجان - معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در برنامه ششم توسعه نظام جامع استاندارد در کشور مستقر می شود که تحقق این مهم نیازمند کمک همه نهادهای اجرایی و مردمی است.

علی اباذری ظهر چهارشنبه در همایش مدیران کنترل کیفیت در زنجان افزود: طبق فرامین رهبری برای همه کالاها و خدمات در سطح کشور باید استانداردهای لازم تدوین شود که در سیاست های ابلاغی برنامه ششم نیز نظام جامع استاندارد مستقر خواهد شد.
وی اظهار کرد: سه هزار نفر در سازمان ملی استاندارد و واحدهای تابعه در استان ها مشغول به فعالیت هستند که محدویت منابع انسانی و امکانات، رسیدگی به تمامی برنامه های این بخش را ناممکن کرده است.
اباذری ابراز کرد: مشارکت دستگاه های اجرایی و موسسه های پژوهشی در تدوین استانداردها نقش مهم و اساسی دارد و در این میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز وظایفی برعهده دارند که باید به آن عمل کنند.
معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: هم اکنون بیش از 100 هزار نفر خارج از حوزه های دولتی، با این سازمان همکاری می کنند که این افراد در بخش های مختلفی مانند آموزش و شرکت های مشاوره ای، بازرسی فنی و تدوین استانداردها فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه تدوین استانداردها بخش مهمی از فعالیت های سازمان ملی استاندارد را تشکیل می دهد، بیان کرد: تاکنون 27 هزار سند استاندارد ملی در بخش های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات تدوین شده و برای اطلاع رسانی در پورتال سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است.
اباذری با بیان اینکه در اصل ارزیابی انطباق، 800 قلم کالای تولیدی در کشور تحت پوشش استاندارد اجباری قرار گرفتند، افزود: 30 هزار نفر از مدیران کنترل کیفیت نیز در زیرمجموعه سازمان ملی استاندارد ارزیابی انطباق را پایش می کنند.
وی اظهار کرد: هر کالا و خدمات جدا از اینکه مشمول استاندارد اجباری باشد یا نه، باید دارای استاندارد باشد و بر این اساس سازمان ملی استاندارد به دنبال آن است که از نظام کنترل کیفیت به نظام تضمین کیفیت برسد.
معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران همچنین به نقش مهم دانشگاه ها در ترویج و اصلاح استانداردها اشاره و خاطر نشان کرد: سالانه 27 هزار تا 30 هزار مقاله ISI در کشور تولید می شود اما تعداد کمی از آنها تبدیل به محصول یا تجاری سازی می شوند و در این میان مشارکت دانشگاه ها در تدوین استانداردهای فنی فقط پنج درصد است.
پایش کالاها، کیفیت کالاها، مرجعیت آزمایشگاهی و تهیه، تدوین و نشر استانداردهای ملی از جمله وظایف سازمان ملی استاندار است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا