گاردین از دیدار کری با پوتین در مسکو گزارش می‌دهد

دست‌وپا زدن‌های کری برای ایجاد رابطه سازنده بین روسیه و امریکا

دست‌وپا زدن‌های کری برای ایجاد رابطه سازنده بین روسیه و امریکا

شان واکر/گزارشگر

جان‌کری در دیدار با ولادیمیر پوتین در مسکو اظهار کرده‌است که روسیه و ایالات متحده امریکا برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه و برقراری ثبات سیاسی در شرق اوکراین به نقطه مشترکی رسیده‌اند.

کری در ابتدای ملاقات به رهبر روسیه گفته‌است: «ایالات متحده امریکا و روسیه این توانایی را دارند که به کمک یکدیگر تغییراتی اساسی را در منطقه سوریه ایجاد کنند.»

او اظهار کرده‌است: «ما تا کنون همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته‌ایم که تا به اینجا ستودنی است.»

پوتین پیش از آغاز مذاکرات پشت درهای بسته تنها یک اظهار نظر مختصر داشت. او گفت: «ما و شما به دنبال راه‌حل برای مهم‌ترین بحران حاضر هستیم.»

کری در اظهاراتی خطاب به لاوروف گفت: «حتی زمانی‌که تفاوت‌هایی با هم داریم باز هم می‌توانیم روی موضوعات مشخصی به شکل موثر با یکدیگر همکاری کنیم. امروز امیدوارم به نتایج مشترکی دست پیدا کنیم.»

در حال حاضر روسیه و امریکا هر دو عملیات بمباران را در سوریه آغاز کرده‌اند. مسکو اصرار دارد که مواضع داعش را هدف قرار داده اما به نظر می‌رسد بسیاری از بمب‌ها به گروه‌های دیگر اصابت می‌کند. روسیه همچنین امریکا را متهم کرده‌است که گروه‌های تروریست را به دو دسته تروریست‌های خوب و تروریست‌های بد تقسیم کرده‌است.

کری همچنین با همتای روسی خود یعنی سرگئی لاوروف نیز دیدار کرد.

کری در اظهاراتی خطاب به لاوروف گفت: «حتی زمانی‌که تفاوت‌هایی با هم داریم باز هم می‌توانیم روی موضوعات مشخصی به شکل موثر با یکدیگر همکاری کنیم. امروز امیدوارم به نتایج مشترکی دست پیدا کنیم.»

پوتین و باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا در حاشیه نشست سازمان ملل در ماه سپتامبر دیداری با یکدیگر داشتند. در آن زمان پوتین به دنبال اتحادی علیه داعش بود. تنها کمی پس از آن روسیه حملات هوایی خود علیه داعش در سوریه را آغاز کرد.

همانطور که طی سال‌های دراز مشخص شده‌است تنها مورد چالش‌برانگیز میان مسکو و غرب، بشار اسد بوده‌است. امریکا و اکثر کشورهای غربی اصرار دارند که اسد باید ریاست‌جمهوری سوریه را رها کند. اما مسکو اصرار دارد که این مسئله به مردم سوریه مربوط می‌شود و آن‌ها باید در این باره تصمیم‌گیری کنند.

بعید به نظر می‌رسد که پوتین و کری به نتیجه قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کنند.

کری در مورد داعش اظهار کرده‌است که مواضع روسیه و امریکا مشترک است و همه آن را تهدیدی جدی می‌دانند چرا که آن‌ها بدترین تروریست‌ها هستند و به همه چیز آسیب رسانده‌اند.

البته بحث اوکراین نیز از دیگر موضوعاتی است که کری و پوتین در مورد آن صحبت می‌کنند. واشنگتن قصد دارد به دولت کیف بقبولاند که تغییرات در کرملین بر سر سوریه به معنای رها کردن اوکراین نیست. کری بر توافق مینسک برای برقراری صلح اصرار دارد.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا