معظم در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی مطرح کرد:

جالی خالی فولاد مبارکه در کنفرانس متال بولتن

جالی خالی فولاد مبارکه در کنفرانس متال بولتن

گروه صنایع معدنی >فولاد - مشاور و نماینده شرکت سالزگیتر (Salzgitter) آلمان با اشاره به اینکه خلاء حضور مدیران ارشد فولاد مبارکه در نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در دبی کاملا احساس می‌شود، گفت: به نظر من اگر متال بولتن حرکتی کرده که باعث شده است، مدیران فولاد مبارکه نتوانند به موقع در کنفرانس حاضر شوند و یا حرکتی لازم بوده که انجام دهد اما انجام نداده است، مرتکب غفلت بزرگی شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، علیرضا معظم در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان در این کنفرانس دیدار و مذاکره با مدیران ارشد فولاد مبارکه به ویژه آقای سبحانی بوده است، گفت: این افراد با وجود اینکه بعضا از مسافت‌های دور نیز خود را به دبی رسانده اند اما در نهایت نتوانستند پاسخ سوالات خود را از مسئولان فولاد مبارکه دریافت کنند که به نظر می‌رسد در این زمینه باید متال بولتن هماهنگی بهتری را انجام می‌داد.

وی همچنین کیفیت محصولات فولادی کارخانه‌هایی مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: محصولات این کارخانه‌ها در قلب اروپا متقاضیان زیادی دارند.

خبرنگار ماین نیوز با علیرضا معظم، مشاور و نماینده شرکت سالزگیتر گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آقای معظم به نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه خوش آمدید. در ابتدا درباره شرکت سالزگیتر توضیح بفرمایید و اینکه این شرکت در چه حوزه ای فعالیت می‌کند؟

در ابتدا باید بگویم که من از پرسنل قدیمی فولاد مبارکه و بازنشست فولاد مبارکه هستم. آخرین سمت من بعد از اینکه 5 سال مدیر صادرات فولاد مبارکه بودم، به دعوت مدیرعامل وقت فولاد مبارکه (آقای اسلامیان) به دفتر آلمان فولاد مبارکه رفتم. وظیفه من در این دفتر ارتقای سازمان بود و قرار بود دو سال در این دفتر حضور داشته باشد که مدت آن تمدید شد و به 5 سال رسید. پس از بازگشت از دفتر آلمان، به دستور مدیرعامل وقت فولاد مبارکه (مرحوم رجایی) مشاور مدیرعامل شدم و این آخرین سمتم در فولاد مبارکه بود. بعد از جدایی و بازنشستگی از فولاد مبارکه، به دلیل علاقه به کار فولاد و صادرات فولاد فعالیت خود را در این عرصه ادامه دادم و هم‌اکنون به عنوان مشاور و نماینده شرکت سالزگیتر آلمان در آلمان مشغول به کار هستم و توانستنیم با راهنمایی مدیریت فولاد مبارکه و مدیران قدیمی مانند آقایان عرفانیان، هراتی نیک، اسلامیان، رجایی و ابکاء روند صعودی را طی کنیم. باید بگویم که در منطقه، فولادسازی در ایران حرف اول را می‌زند. ذوب آهن قدیمی‌ترین واحد فولادسازی است و فولاد مبارکه هم در نوع خود بی‌نظیر است. یادم می‌آید زمانی که بازنشست شدم و یک بار آقای هراتی نیک مرا در هواپیما دید که به سمت آلمان می‌رفتم، گفت که فولاد به گردن شما خیلی حق دارد و حالا که از کشور می‌روید، از فولاد جدا نشوید. همین توصیه باعث شد تا در آلمان خریدهایی که برای دنیا از طریق سالزگیتر انجام می‌شود را به سمت ایران سوق بدهم تا از مواد اولیه ایرانی هم استفاده کنند.

چه میزان محصول از ایران خریداری می‌کنید؟

در سال قبل از فولاد خوزستان بیش از 280 هزار تن محصولات تخت و طویل شامل اسلب و بیلت گرفتیم. در واقع یک کارخانه ایرانی محصولاتش را به قلب اروپا صادر می‌کند. چرا که کیفیت محصول تولیدی فولادسازان ایرانی اثبات شده است. در قلب اروپا و در کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا از ورق فولاد مبارکه استقبال می‌کنند. این حاکی از کیفیت فولاد مبارکه است که با کیفیت برخی از تولیدکنندگان دیگر برابری و رقابت می‌کند. خیلی از تولیدکنندگان خودشان تولیدکننده ورق هستند اما کمبود خود را از فولاد مبارکه تامین می‌کنند در حالی که می‌توانند این کمبود را از چین، اوکراین و روسیه نیز تامین کنند اما از مبارکه تامین می‌کنند. امیدوارم فولاد مبارکه به مرحله‌ای برسد که جواب منفی به این متقاضیان ندهد.

وضعیت بازار جهانی فولاد هم که خراب است.

بله و همه فولادسازان در حال رنج بردن از این شرایط هستند. این یک معضل جهانی است و چاره‌ای نیست، جزء اینکه فولادسازان انعطاف به خرج بدهند. تاکتیک خوبی است که صادرات را قطع نمی‌کنند. غیبت در بازارهای منطقه حتی برای مدتی کوتاه ضربه مهلکی به شرکت‌ها می‌زند و بازگشت به بازارها هزینه سنگینی دارد. در این زمینه مثالی بزنم در زمانی برای مدتی صادرات فرش و منسوجات ایران را محدود کردند. بعد از مدتی غیبت، در بازارهای جهانی دیگر نتوانستیم جایگاه خود را در این حوزه بدست بیاوریم. برای فولادسازان هم همینطور است. محصولات تیرآهن، نبشی، ناودانی و میلگرد ذوب آهن اصفهان در اسپانیا، پرتغال و کشورهای اروپایی واقعا رقابت می‌کرد و هر ماهه صادرات داشتیم اما الان دیگر آنطور نیست چون مدتی در صادرات وقفه افتاد. در مورد محصولات تخت که فولاد مبارکه تولید بیشتر دارد، این محصولات بازارهای متنوعی دارند و هنوز خیلی از بازارها را نشناخته و به آنها راه نیافته‌ایم اما به محض تست محصولات فولاد مبارکه مانند کلاف گرم و سرد مرتبا برای این محصولات درخواست می‌آید و دیگر محصولات مانند گالوانیزه، گالوانیزه رنگی و قلع اندود هم درخواست خرید داده می‌شود.

شرکت سالزگیتر در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

شرکت سالزگیتر آلمان یک تولیدکننده محصولات فولادی است و اکثر تولیدکنندگان محصولات فولادی دارای دپارتمان صادرات محصولات و تامین مواد اولیه هستند. این شرکت در ایران از سال‌ها پیش فعال بوده است و برای صادرات محصولات فولاد مبارکه به عنوان یک تریدر بسیار قوی عمل کرده است. این شرکت فقط دنبال محصولات باکیفیت است و به همین دلیل با فولاد مبارکه همکاری می‌کند. این شرکت در حوزه واردات فعال نبوده است، مگر اینکه محصولی در ایران تولید نشود و تقاضا از اروپا داشته باشد که آن را وارد می‌کند. سالزگیتر تولیدکننده محصولات فولادی تخت و لوله‌های سایز بزرگ برای پروژه‌های بزرگ است. این شرکت از فولاد خوزستان اسلب می‌گیرد تا از آن در کارخانه آلمان برای تولید ورق استفاده کند. همچنین نقش دیگر سالزگیتر به عنوان یک فاینانسور این است که محصول را از فولاد مبارکه می‌خرد و با شرایط خاص به خریداران می‌فروشد و مواد اولیه فولاد مبارکه را هم تامین می‌کند. پرداخت این شرکت نیز به فولاد مبارکه به صورت نقدی است تا کارخانه دچار کمبود نقدینگی نشود. یکی از وظایف سالزگیتر تامین مواد اولیه مشتریانش در سراسر دنیا است و یکی از منابع تامین این شرکت هم ایران است. تامین مواد اولیه، تامین قطعات یدکی و ماشین آلات و انتقال تکنولوژی هم از دیگر حوزه‌های فعالیت سالزگیتر است.

نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خلاء فولاد مبارکه در کنفرانس بسیار مشخص و مشهود است. بسیاری از افراد سراغ آقایان سبحانی و اکبری را می‌گرفتند. دلیل عدم حضور مدیران ارشد فولاد مبارکه را در کنفرانس نمی‌دانم. آنچه که مسلم است این است که به نظر می‌رسد متال بولتن مدیریت خوبی روی این مساله نداشته است. اگر قرار بود آقای سبحانی به کنفرانس نمی‌آمدند، باید مشخص می‌شد. بسیاری از افراد از مسافت‌های دور و نزدیک به کنفرانس آمده بودند و سراغ آقای سبحانی را می‌گرفتند و در نهایت نتیجه مطلوب را نگرفتند. دلیل آن هم این بود که این افراد می‌خواستند با تیم صادرات فولاد مبارکه صحبت کنند. دکتر سبحانی در سمینار قبلی فولاد در کیش به بسیاری از سوالات مشتریان پاسخ داد و آینده فولاد مبارکه را به تصویر کشید و این افراد با ذهنیتی که از آن کنفرانس داشتند، می‌خواستند مجددا با ایشان صحبت کنند. خلاء فولاد مبارکه در کنفرانس کاملا مشهود بود. امیدوارم به‌هرحال برای کنفرانس‌های بعدی این اتفاق رخ ندهد. چون اسامی این افراد اعلام شده بود و یکی از سخنرانان اصلی و مطرح کنفرانس آقای سبحانی بود. نمی‌خواهم اسم بیاورم اما شرکت‌های معروفی هم بودند که به کنفرانس آمده بودند تا پیغامی را به آقای سبحانی برسانند و تقاضایی را مطرح کنند، چرا که بطور کلی کار مصرف‌کننده فولاد و تولیدکننده فولاد باید دارای برنامه درازمدت باشد. این افراد می‌خواستند اطمینان پیدا کنند که مواد اولیه موردنیازشان را در سال آینده می‌توانند از فولاد مبارکه تامین کنند یا خیر. یا محدودیتی در این زمینه پیش می‌آید یا خیر؟ سوال دیگر این افراد درباره نحوه پرداخت است که امیدوارند تحریم‌ها هرچه زودتر برداشته شود و اروپایی‌ها به ویژه خیلی از این موضوع استقبال کرده اند. این نشان می‌دهد که آنها منتظر برطرف شدن مشکلات و گشایش ال‌سی و غیره هستند. اما این افراد بدون دریافت پاسخ مناسب در حال بازگشت از کنفرانس هستند. امیدوارم ماین نیوز این مطالب را منعکس کند تا پیغام این افراد را به آقای دکتر سبحانی برسانید. از سوی دیگر به نظر من اگر متال بولتن باید کاری انجام می‌داده که نداده و یا اقدام لازم را برای حضور آقای سبحانی در کنفرانس به عمل نیاورده است، مرتکب غفلت بزرگی شده است.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا