شکاف بزرگ صادراتی میان ایران و رقبا

شکاف بزرگ صادراتی میان ایران و رقبا

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، تجارت و کشاورزی خراسان رضوی گفت: شکاف بزرگی در عرصه صادرات و عرضه محصولات به دلیل پیشرفت تکنولوژی در سایر کشورها بین ایران و رقیبانش ایجاد شده است.

به گزارش نامه نیوز، غلامحسین شافعی در آیین تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی، با اشاره به مسائل و مشکلات موجود در کشور اظهار کرد: در حال حاضر کشور با شرایط جدیدی مواجه شده است که برای رفع مشکلات مذکور باید از این شرایط جدید بهره برد.

وی با بیان اینکه در سال جاری نسبت به 10 سال گذشته اتفاقات واقعی و قابل لمسی برای کشور رخ داده است، ادامه داد: این اتفاق بزرگ تغییر رویکرد نگاه دنیا به جمهوری اسلامی ایران و توجه ویژه‌ای که از سوی همه کشورها به سوی اقتصاد این کشور باز می‌شود، است که حرکت جسورانه و شایسته دولت در ایجاد این تغییر رویکرد بسیار مؤثر بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، تجارت و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه با استفاده از موقعیت جدید حرف و حدیث بسیار است، افزود: برخی از دولتی‌ها می‌گویند که اکنون راه برای بخش خصوصی باز شده است و می‌تواند حرکت کند که بخش خصوصی در پاسخ به این رویکرد می‌گوید مرتفع شدن موانع حتما تاثیرگذار خواهد بود، اما این بخش برای استفاده از این جاده هموار ایجاد شده نیازمند باز شدن بندهایی که به دست و پایش بسته‌اند، است.

شافعی با تاکید بر اینکه این بندها بیشتر داخلی هستند، عنوان کرد: باید همه به یکدیگر کمک کرده و تلاش کنند تا از این فضای ایجاد شده بیشترین استفاده را کرد که در این راستا همکاری و همدلی بیشتر بین بخش خصوصی و دولتی نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه در 10 سال اخیر به دلایل بسیاری از جمله عقب‌ماندن از پیشرفت تکنولوژی، ایران در حوزه صادرات و عرضه محصولات از همتایان خود عقب مانده است، اضافه کرد: اگر این شکاف پر نشود هیچ پیشرفتی به دست نمی‌آید. در حال حاضر دنیا از تکنولوژی روز استفاده می‌کند و در این مسیر پیشرفت و ارتقاء، کشور ما در سکون و توقف به سرمی‌برد و به همین دلیل تفاوت فاحشی بین کالاهای تولیدی در ایران و جهان وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، تجارت و کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قایق‌های انفرادی باید رها شده و همه با هم وارد یک کشتی شوند و متعهدانه پارو بزنند تا بتوانند به مقصد برسند. امید است این اصل مورد توجه همگان قرار بگیرد و دیگر کسی با بی‌تدبیری نگوید که مشکل بخش خصوصی به دولت مرتبط نیست و یا برعکس.

شافعی با بیان اینکه تاکنون در کشور نگاه منطقه‌ای به اقتصاد نداشته‌ایم، تصریح کرد: همواره در مرکز کشور یک نسخه واحد برای تمام نقاط پیچیده شده است. نگاه منطقه‌ای به اقتصاد کشور، مطالعات و شناسایی مزیت‌های منطقه‌ای به اقتصاد امری کاملا ضروری است و با استفاده از این نگاه می‌توان نگاه بیرون کشور را نیز منطقه‌ای کرد.

وی در این خصوص ادامه داد: باید کارگروه‌های منطقه‌ای مشترک تشکیل شوند تا با نگاه ملی اقدامات خود را انجام دهند ما در حال حاضر به جای استفاده از منافع ملی آنها را تجزیه می‌کنیم. یکی از راهکارهای موجود در این خصوص این است که وزارت کشور و اتاق‌های بازرگانی، استان‌های مرزی را مورد مطالعه قرار دهند. گاها مشاهده می‌شود که در اجتماع‌های منطقه‌ای که ایجاد می‌شود استان هم مرز کشور مورد نظر حضور ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، تجارت و کشاورزی خراسان رضوی، بیان کرد: مرکز نسخه‌ای بدون اطلاعات کامل برای مناطق مختلف می‌پیچد که اجراکنندگان آن که استان‌های مرزی هستند در روند اجرا به مشکل بر می‌خورند. توصیه می‌شود رایزنان در کشورهای هم مرز با استان‌ها از همان استان‌ها انتخاب شوند.

شافعی با اشاره به اینکه شیوه‌نامه و روش مشخصی برای پذیرش هیأت‌ها در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: متاسفانه نه برای پذیرش هیأت‌ها به کشور و یا اعزام هیأتی از کشور آیین نامه مصوبی که در هر دو مورد بتوان مورد استفاده قرار داد در دست نیست.

وی با اشاره به اینکه نوع برخورد با کشورهای خارجی نیازمند آموزش‌های لازم است، ادامه داد: برخورد نامناسب با هیأت‌های خارجی ممکن است موجب ایجاد واکنش منفی در آنها شود. با توجه به افزایش روز افزون تقاضا برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باید شیوه‌های مناسب استفاده از این موقعیت‌ها تدوین وا جرا شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، تجارت و کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه اقداماتی مثبتی نیز در این زمینه انجام شده است، یادآور شد: مرکز مطالعات استراتژیک توسعه صادرات در خراسان رضوی احداث شده است. در سایر استان‌های مرزی نیز این مسأله باید مورد استفاده قرار گیرد.

شافعی در پایان خواستار استفاده از شرایط جدیدی که در کشور به وجود آمده است شد، خاطرنشان کرد: در موقعیت فعلی اگر از این شرایط استفاده نشود به خود و جامعه ظلم کرده‌ایم، این فرصت طلایی را باید پاس داشت و استفاده کرد. ما نیازمند اظهار نظر فعالان در عرصه اقتصاد و برنامه‌ریزی دقیق هستیم تا در پایان سال در عمل حرکت اندک متفاوتی با گذشته داشته باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا