احمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی خبر داد:

برنامه فولاد خوزستان برای تولید فولاد تمیز

برنامه فولاد خوزستان برای تولید فولاد تمیز

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فولاد خوزستان از برنامه این شرکت برای تولید فولاد تمیز (Clean Steel) خبر داد و گفت: اواخر سال قبل یک دستگاه VOD را در واحد فولادسازی راه‌اندازی کردیم و هم‌اکنون در حال کار روی پروژه تولید فولاد تمیز در کارخانه هستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، محمدطاهر احمدیان در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی از بهبود شرایط ایران برای ورود به بازار خرید تکنولوژی تولید فولاد پس از لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: البته رکود موجود در بازار فولاد یک بحران جهانی بوده و ارتباطی به بحث تحریم‌ها ندارد و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که با لغو تحریم‌ها رکود حاکم بر بازار فولاد ایران برطرف شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 امکان پذیر است، در صورتی که برنامه‌ریزی و هماهنگی دقیق و سنگینی طی سال‌های آینده انجام شود.

خبرنگار ماین نیوز با محمدطاهر احمدیان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فولاد خوزستان گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آقای طاهریان نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه را تاکنون چطور دیدید؟

چند کارگاه آموزشی خوب قبل از شروع کنفرانس برگزار شد و دانیلی هم کارگاه خوبی داشت و دانیلی تقریبا آخرین دستاوردهای خود را در تکنولوژی تولید فولاد در این کارگاه عرضه کرد. برای ما که در زمینه تولید فولاد کار می‌کنیم، به نظرم کارگاه مفید و مناسبی بود. از آنجایی که دانیلی به صورت گسترده در صنعت فولاد ایران هم از گذشته و الان وارد شده است، حضور در این کارگاه و استفاده از اطلاعات به‌روز این شرکت می‌تواند نویدبخش ارتباط خوبی با بهترین شرکت‌های عرصه فولاد در دنیا باشد. دانیلی از گذشته ارتباط خوبی با فولاد خوزستان داشته است و امیدواریم در آینده نیز بتوانیم از توانایی‌های شرکت‌هایی مانند دانیلی بهره‌مند شویم.

به نظر می‌رسد دانیلی در کارگاه خود از یک تکنولوژی جدید هم صحبت کرد.

بله یک تکنولوژی جدیدی را در الجزایر به صورت مشترک بین قطر و الجزایر کار کردند که قرار است بعدا اطلاعات و جزئیات این تکنولوژی را از آنها دریافت کنیم.

کنفرانس چطور بوده است؟

شرکت‌های مختلفی که در زمینه تولید فولاد در خاورمیانه کار می‌کنند، برنامه‌های خود را در پنل‌های مختلف ارائه کردند. در همه این پنل‌ها صحبت از مراقب جدی از تولید فولاد با توجه به شرایط رکود حاکم بر بازار فولاد بود. اینطور که اعلام شد هیچکدام از شرکت‌ها به صورت جدی قرار نیست در زمینه تولید فولاد حرکت گسترده‌ای را شروع کنند. همچنین در یکی از نشست‌ها شرکت واله از کاهش سقف تولید سنگ آهن خود با توجه به شرایط بازار صحبت کرد. در مجموع فضای احتیاطی خاصی در بازار فولاد توسط شرکت کنندگان در پنل‌ها و سخنرانی‌ها مطرح شد. از سوی دیگر از آنجایی که کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در سال جاری رنگ و بوی معدنی و سنگ آهنی بیشتری دارد، امسال بیشتر بحث‌ها روی این موضوع بوده است و ما هم به عنوان تولیدکننده فولاد نیاز زیادی به تامین سنگ آهن داریم که توسط افراد حاضر از فولاد خوزستان در این کنفرانس به صورت گسترده مذاکراتی به ویژه با واله برگزار می‌شود و روز چهارشنبه هم جلسه ای در این زمینه برگزار می‌شود. همچنین به فروش محصول نیز نگاه ویژه ای داریم و با توجه به رکود در بازار فروش، تلاش می‌کنیم مشتریان جدیدی را هم در این بازار پیدا کنیم. در زمینه ورود به فضای تکنولوژیکی تولید فولاد، صرف نظر از بحث همکاری با دانیلی که وارد بحث‌های جدی‌تری خواهیم شد، تلاش می‌کنیم اگر شرکت کنندگان در کنفرانس در زمینه تکنولوژی تولید فولاد به ویژه ریخته‌گری اسلب عریض و تکنولوژی افزایش راندمان کوره‌های قوس الکتریکی پیشنهادات قابل عرضه ای دارند، با آنها وارد مذاکره شویم.

در حوزه صادرات چه برنامه‌ای در کنفرانس دارید؟

چند مورد افرادی بودند که به دنبال خرید اسلب از فولاد خوزستان بودند و قطعا مذاکراتی هم با آقای تجلی‌زاده، معاون فروش شرکت خواهند داشت. البته با توجه به فضای موجود، فروش بسیار دشوار شده است ولی به‌هرحال امیدوارانه به کار خود ادامه می‌دهیم.

فکر می‌کنید اجرای برجام چه تاثیری روی ارتقای تکنولوژی صنعت فولاد کشور داشته باشد؟

در مجموع بعد از گشایشی که در زمینه کاهش تحریم‌ها صورت گرفته است، امکان ورود به بازار خرید تکنولوژی و مذاکرات برای خرید تکنولوژی از کشورهای اروپایی فراهم می‌شود اما این موضوع نباید با بهبود وضعیت رکود در سطح جهانی و رکود فولاد در ایران اشتباه شود. این دو مقوله کاملا با هم متفاوت هستند. با بهتر شدن شرایط سیاسی می‌توانیم به مذاکرات با اروپایی‌ها حتی برای جذب سرمایه‌گذاری آنها برای تولید فولاد در ایران وارد شویم اما اینکه لغو تحریم‌ها نویدبخش این مطلب باشد که تغییر وضعیت اساسی در رکود حاکم بر بازار رخ دهد، باید بگویم این دو موضوع ارتباط چندانی با هم ندارند.

به عنوان یک کارشناس حوزه فولاد آیا به نظر شما تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 قابل تحقق است؟

طبیعی است که اگر تلاش و برنامه ریزی زیاد و قوی صورت بگیرد، این هدف دست یافتنی است. همین طور که ایران تاکنون نشان داده است و رشد تولید فولاد و افزایش ظرفیت تولید فولاد ایران در بین کشورهای همرده خود قابل توجه بوده است. اینکه تا 10 سال آینده بتوانیم به این رشد عظیم دست پیدا کنیم، قابل انجام است اما نیاز به برنامه‌ریزی و هماهنگی قوی و سنگین دارد و همچنین به ورود سرمایه‌های سنگین در این حوزه نیاز است. طی سال‌های آینده باید در این زمینه قوی‌تر کار شود.

در شرایط سخت کنونی آیا دولت حمایت خاصی از صنعت فولاد می‌کند؟

شرایط حاضر در حال وارد کردن فشار سنگینی به فولادسازان است، به ویژه شرکت‌هایی مانند ما که تولید محصول نیمه نهایی داریم. شاید حمایت‌های دولت در زمینه اعمال تعرفه روی ورود شمش بتواند تا حدودی ما را از زیر بار فشار خارج کند. تلاش‌های زیادی از سوی مسئولان شرکت در حال انجام است تا در نهایت فولاد خوزستان بتواند در شرایط کنونی سرپا باقی بماند.

درباره آخرین وضعیت طرح‌های توسعه فولاد خوزستان نیز توضیح بفرمایید.

ما در ابتدا توسعه فولاد خوزستان را روی 5 میلیون تن بسته بودیم و الان 3.8 میلیون تن محقق شده است و یک برنامه 1.2 میلیون تنی دیگر نیز داریم که برای اجرای آن به 1500 تا 1600 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است. اجرای یک واحد اسلب عریض در فولادسازی و افزایش ظرفیت کوره‌ها و اجرای یک مدول زمزم که بتواند به صورت مگامدول تولید آهن اسفنجی را در شرکت امکان‌پذیر کند، عناصر اصلی کار ما برای رسیدن به ظرفیت تولید 5 میلیون تن هستند.

آیا فولاد خوزستان هم مانند فولاد مبارکه برنامه تولید فولادهای خاص را در دستور کار دارد؟

فولاد خوزستان از اواخر سال قبل یک دستگاه VOD در واحد فولادسازی خود راه‌اندازی کرد. در حال تنظیمات و استفاده از این ماشین هستیم. تولید فولاد خاص نیاز به دانش خاص دارد. در حال کار روی این موضوع هستیم تا بتوانیم در حوزه فولاد تمیز یا Clean Steel کار کنیم که نهایتا محصول آن را بتوانیم به مشتریان به ویژه به ویژه فولاد اکسین بفروشیم و فولاد اکسین بتواند از طریق تکنولوژی خود، ورق را تولید کند. البته این پایان ماجرا نیست. برای طرح 5 میلیون تن یک پکیج کامل، تقریبا به میزان یک میلیون تن تولید اسلب عریض با کیفیت فولاد تمیز خواهیم داشت که بطور کامل بتواند نیاز فولاد اکسین را برطرف کند و حتی بازار منطقه را نیز از تامین این فولاد ویژه و یا فولاد کیفی بی نیاز کنیم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا