مدیرعامل اپراتور چهارم:

طرح تجاری ایرانیان‌نت با همکاری شرکت خارجی تغییر می‌کند

طرح تجاری ایرانیان‌نت با همکاری شرکت خارجی تغییر می‌کند

مدیرعامل اپراتور چهارم گفت: طرح تجاری ایرانیان‌نت با همکاری یک شرکت خارجی تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری تسنیم، محسن باقری چناری در نشست خبری با خبرنگاران حوزه آی‌سی‌تی به شرح فعالیت اپراتوری فیبر نوری ایران از زمان احداث تا راه‌اندازی پرداخت و اظهار کرد: انحصار شرکت ایرانیان نت چیز قابل کتمانی نیست و حتی در کشورهای دیگر نیز با توجه به اینکه هزینه تامین مالی فیبر نوری بالاست معمولا دولت‌ها شیوه حمایتی را در پیش می گیرند که به عنوان مثال دولت سنگاپور 750 میلیون دلار بابت توسعه فیبر نوری این کشور به عنوان حمایت ارائه داد.

وی ادامه داد: در عمل به ازای هر پرت فیبر نوری رقمی حدود 600 دلار صرف می‌شود که به طور سرجمع برای کشور ما در حد 5 میلیارد دلار خواهد بود که قطعا امکان چنین هزینه‌کردی در توان بخش خصوصی نیست و حتی شاید دولت در شرایط تحریمی از پس این هزینه برنیاید لذا دوره انحصاری را برای ایرانیان نت قرار دادند و اخیرا نیز در مراسم اعطای پروانه ارتباطات ثابت این دوره انحصار را تا سال 99 تمدید کردند. 

او افزود: انحصار به معنای فقط حضور یک شرکت نیست و در حال حاضر نیز شرکت مخابرات و توانیر هر کدام به ترتیب 50 و 30 هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور دارند. مفهوم انحصار تجاری سازی فیبر نوری در حیطه خانوارها بوده و این پروژه به قدری هزینه‌بر است که بخش خصوصی از توان آن برنمی‌آید. 

باقری چناری در ارتباط با تعرفه‌های ارائه اینترنت گفت: کنسول فیبر نوری اروپا طی گزارشی تفاوت قیمت سرویس‌های در بستر فیبر نوری را در کشورهای اروپایی با سرویس های سیم مسی 3 برابر عنوان کرده است که در حال حاضر این نرخ در اسپانیا و فرانسه سه برابر است. 

مدیرعامل شرکت ایرانیان نت با بیان اینکه ما مسئول ارائه سرویس در بخش خرده‌فروشی و استفاده کاربران عادی هستیم، اظهار کرد: در این بخش تعرفه‌های مشخصی برای خدمات خود تا سرویس 20 مگابیت در ثانیه با تمام قیمت‌های آن که زیر قیمت مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است ارائه کرده‌ایم. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایرانیان نت خدمات اینترنت نمایشگاه بین‌المللی تهران که به صورت انحصاری و اختصاصی که منجر به ایجاد تعرفه‌های بالاتر از میزان مصوب می‌شود، ارائه می‌دهد؟ گفت: نمایشگاه یک مجموعه عمومی است و قانون نمایشگاه برای ارائه خدمات به شکل انحصاری است؛ به عنوان مثال نمایشگاه یک شرکت را به عنوان برگزار کننده الکامپ معرفی می‌کند و همه باید به آن مراجعه کنند و لذا در مورد پهنای باند هم به همین شکل خواهد بود. 

وی در ارتباط با اختلال به وجود آمده در سرویس اینترنت سالن دولت الکترونیک گفت: ما پیش از برگزاری نمایشگاه گفته بودیم که شرکت‌ها وای‌فای و اینترنت موبایل خود را روشن نکنند زیرا اگر بیش از 5 دستگاه وای‌وفای و اینترنت موبایل به شکل های اسپات در سالن نمایشگاه فعال شود سرویس‌های ما دچار نویز شده و کلا سرویس‌های ما از کار باز می‌ایستد. اکنون در سالن دولت الکترونیک 47 دستگاه وای‌فای خارج از مجوز در این سالن فعال است و لذا ارائه سرویس در این سالن با مشکل مواجه شده است. 

مدیرعامل شرکت ایرانیان نت در باره موضوع سرمایه گذار خارجی برای این اپراتور که مدتی است در رسانه‌ها مطرح شده و اکنون به شکل مبسوطی به این موضوع پرداخته‌ایم گفت: در موضوع سرمایه‌گذاری خارجی اول منافع ملی را نگاه می‌کنیم و شخص وزیر ارتباطات درباره این موضوع و اتخاذ شریک خارجی بیش از هر کسی تلاش می‌کند زیرا بعد از شرایط پیش آمده در ارتباط با پساتحریم مراجعات زیادی در ارتباط با این موضوع داشته‌ایم که در حال بررسی آنها هستیم. 

وی افزود: یکی از سرمایه‌گذاران خارجی که در یکی از اپراتورهای ایرانی سرمایه‌گذار است در حال حاضر جزو یکی از کاندیداهای ورود به پروژه فیبر نوری ایران بوده و این کار را از دو جهت یکی نیاز به شبکه برای توسعه زیرساخت فناوری‌ نسل‌های چهارم و بالاتر و دیگری پیاده‌سازی تجارب خود در فضای کسب و کاری ایران است. 

باقری چناری با اشاره به اینکه اگر فناوری فیبر نوری در ایران توسعه پیدا نکند بعد از نسل سوم موبایل قادر به ارائه سرویس‌های بعدی نخواهیم بود، گفت: علاوه بر این موضوع باید تمام تلاشمان این باشد که جلوی خروج ارز را از کشور بگیریم. در حال حاضر مقدار قابل توجهی از منابع ارزی داخل کشور وجود دارد و پیشنهاد این شرکت خارجی هم مورد توجه سهامداران هم ایرانیان‌نت و هم شخص وزیر ارتباطات قرار گرفت که اکنون در حال رایزنی‌های آن هستیم. 

وی گفت: طرح تجاری ما مورد موافقت اوپراتوری خارجی قرار نگرفت و آنها ادعا کردند که فقط این طرح را ارائه کردیم تا بگوییم سرمایه‌گذاری در فیبر نوری ایران سودده است و لذا قرار شد طرح تجاری مشترکی را با این اپراتور داشته باشیم که البته این موضوع به بعد از توافق بر سر برجام موکول شد.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری‌ها و محدوده آن در طرح تجاری که تا فروردین سال آینده نهایی می‌شود دیده خواهد شد. 

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا