دو هدف نفتی دولت در پساتحریم/ خط و نشان ایران برای غول‌های نفتی جهان

دو هدف نفتی دولت در پساتحریم/ خط و نشان ایران برای غول‌های نفتی جهان

جذب سرمایه خارجی و بازگشت پرقدرت به بازارهای جهانی دو هدف اصلی صنعت نفت ایران در دوران پساتحریم است.

به گزارش نامه نیوز، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف با اشاره به مطرح شدن درخواست هایی برای تشکیل نشست اضطراری اوپک اعلام کرد قیمت نفت با سولفور بالای فروزان ایران ۳۱ دلار و نفت سنگین بصره عراق در بازار آسیا ۲۶ دلار شده است.

کاهش قیمت نفت که از شهریور سال گذشته آغاز شده است موجب شده تا درآمد نفتی کشور با کاهش قابل توجهی مواجه شود و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از سال 94 به عنوان سال سخت اقتصاد یاد کرده است.

این در حالی است که بنا بر اعلام وزیر نفت در روزهای آینده تمام تحریم های نفتی لغو خواهند شد و در این شرایط نحوه ورود نفت ایران به بازارهای جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

زنگنه در همین رابطه با بیان اینکه به محض لغو تحریم ها تولید روزانه نفت خام ایران در طول مدت چند روز حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز و سپس ۵۰۰ هزار بشکه دیگر در طول چند ماه افزایش می یابد، گفته است ایران برای بازپس گرفتن سهم خود از بازار نفت از هیچ کشوری مجوز نخواهد گرفت و اعضای اوپک باید جا را برای بشکه های نفت ایران باز کنند.

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفته است با نزدیک شدن به روز اجرای برجام، نیازمند راهبردی مهم در مسیر توسعه هستیم و در این راه وزارت نفت در جذب سرمایه گذاری ها پیشتاز بوده است، هرچند عده ای سعی می کنند بر دامنه انتظارات بیفزایند، اما تلاشها در این مسیر ادامه دارد. باید توجه داشت که بازار ایران در دوران پساتحریم نباید بازار مصرف کالاهای خارجی شود .البته این موضوع به این معنا نیست که ما از ورود شرکتهای خارجی به این بازار جلوگیری کنیم، زیرا برای این شرکتها وجود 80 میلیون نفر بازار مصرف بسیار جذاب است.»

با توجه به اظهارات مسئولان اقتصادی دولت به نظر می رسد جذب سرمایه خارجی و بازگشت به بازارهای بین المللی دو هدف اصلی صنعت نفت ایران در دو ران پساتحریم باشد.

اما در این شرایط موضوع کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز به عنوان چالش بزرگی پیش روی تیم اقتصادی دولت به شمار می رود. جهانگیری در این رابطه با انتقاد از توطئه کاهش جهانی قیمت نفت گفته است هم اکنون برخی کشورها با افزایش تولید در بازار نه تنها به مردم خود بلکه به مردم مسلمان دیگر کشورهای تولیدکننده ضربه می زنند، البته در این میان مسائل اقتصادی نیز در کاهش قیمت نفت بی تأثیر نیست.اما باید راهکاری سیاسی و جهانی برای جلوگیری از افت جهانی قیمت نفت اتخاد کرد ضمن آن که با برداشته شدن تحریمها ظرف چند ماه آینده، تولید نفت ایران به میزان قبل از تحریم ها برمی گردد.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا