رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی:

وظایف بازرگانی به بخش خصوصی واگذار شود؛ نه وزارت اقتصاد

وظایف بازرگانی به بخش خصوصی واگذار شود؛ نه وزارت اقتصاد

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی تهران ضمن نادرست خواندن ادغام بخش بازرگانی در وزارت اقتصاد، پیشنهاد کرد که تمامی بخش مربوط به بازرگانی در کشور می‌تواند در یک وزارتخانه یا سازمان تجمیع شود و بیشتر وظایف و امور آن به بخش خصوصی واگذار شود.

خسرو فروغان‌گران‌سایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره مباحث مطرح شده در پیش‌نویس برنامه ششم که پیشنهاد شده "وظایف بازرگانی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی منتزع و به وزارت اقتصاد ملحق شود"، گفت: به دلیل اینکه زیرساخت‌ها در کشور‌ما با مشکل روبرو است این تغییرات و ادغام وزارتخانه‌ها به کوچک سازی دولت کمکی نکرده و نمی‌کند.

وی افزود: ‌در کشورهای توسعه یافته بخش صنعت و بازرگانی در یک وزارتخانه تجمیع است. در کشور ما هم این ادغام اتفاق مثبتی بود اما اجرا و سیاست‌گذاری آن به درستی انجام نشد و امروز بعد از گذشت چند سال برای آن چارت سازمانی درستی مشخص نشده است. برای همین وقتی یک وزیر با تفکر صنعتی مسئولیت وزارتخانه را می‌پذیرد تمام مدیران خود را با تفکر صنعتی انتخاب می‌کند و وقتی وزیری با تفکر بازرگانی سر کار می‌آید این اتفاق برعکس می‌شود.

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی تصریح کرد: هدف وزارت امور اقتصادی و دارایی تنظیم سیاست‌های مالی و اجرای سیاست‌های مالیاتی و همچنین سرمایه‌گذرای‌های مشترک با کشور‌های دیگر است؛ با این تفکر وزارت اقتصاد چگونه می‌تواند مسائل بخش بازرگانی را پوشش دهد؟

وی افزود: تمام بخش‌های مربوط به بازرگانی در سازمان‌های مختلف می‌تواند در یک سازمان یا یک وزارتخانه استقرار پیدا کند و خیلی از مسائل آن به بخش خصوصی واگذار شود امری که در کشور‌های توسعه یافته اتفاق افتاده است و اتاق بازرگانی آن‌ها مسئولیت اصلی بازرگانی را بر عهده دارند. امروز اتاق بازرگانی ما نمی‌تواند کار کوچکی مثل صدور کارت بازرگانی را انجام دهد و وزارت صنعت کارت بازرگانی را صادر می‌کند. باید این رویه تغییر کند و در بخش بازرگانی مسئولیت حاکمیتی بر عهده بخش دولتی باشد و امور اجرایی را بخش خصوصی انجام دهد.

فروغان گران سایه ادامه داد: حتی بخش گمرک می‌تواند از وزارت اقتصاد و دارایی جدا شود، چرا که گمرک نباید تفکر درآمدزایی داشته باشد اما عملا وقتی زیر نظر وزارت اقتصاد باشد و روی درآمدزایی تمرکز کند نمی‌تواند به صادرات، واردات و تولیدکنندگان کمک کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا