دعاگویی در گفت‌وگو با تایمز عمان مطرح کرد:

آمادگی گل گهر برای همکاری معدنی با عمان

آمادگی گل گهر برای همکاری معدنی با عمان

گروه معادن >سنگ آهن - پتانسیل بزرگی برای همکاری ایران و عمان در بخش معدن وجود دارد، به ویژه زمانی که دو کشور پروژه‌های مشترک اجرا کنند و تبادل دانش در این حوزه با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش ماین نیوز، عباس دعاگویی مدیرعامل شرکت گیت اینوستمنت دلتا با اعلام مطلب فوق افزود: حتی فرصت‌های بیشتری برای همکاری بین ایران و عمان وجود خواهد داشت، بعد از آنکه تحریم‌ها علیه ایران برچیده شوند و فعالیت مجدد کشتیرانی بین دو کشور با ظرفیت کامل از سر گرفته شود.

وی که با تایمز عمان مصاحبه کرده است، عنوان کرد: گیت اینوستمنت دلتا یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت گل گهر است که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن و گندله در ایران به شمار می‌رود.

محصولات گل گهر

دعاگویی توضیح داد: گیت اینوستمنت دلتا حدود پنج سال پیش در عمان تاسیس شد. ما محصولات گل گهر را مانند کنسانتره سنگ آهن، آهن اسفنجی و دیگر محصولات آهنی و فولادی در عمان و دیگر بازارهای بین‌المللی می‌فروشیم.

وی در حاشیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان که اخیرا در مسقط پایتخت عمان برگزار شد، اظهار کرد: محصولاتی که از ایران به عمان صادر می‌شوند، یا در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا از طریق عمان مجددا به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

وی اضافه کرد: به علاوه ما منبع تامین تجهیزات برای شرکت گل گهر از طریق عمان و یا دیگر کشورها هستیم.

دعاگویی با اشاره به شرکت گل گهر اظهار کرد: این شرکت در استان کرمان و در حدود 55 کیلومتری جنوب غربی شهر سیرجان واقع شده است، جایی که ذخایر غنی از مواد معدنی مانند زغال سنگ، مس، طلا و عمدتا سنگ آهن وجود دارد.

معادن

معادن گل گهر دارای شش بخش بوده که مساحتی بالغ بر 40 کیلومترمربع را در بر می‌گیرند و مجموع ذخایر آن بالغ بر 1.1 میلیارد تن می‌شود. بزرگترین بخش از این 6 بخش، دارای بیش از 650 میلیون تن ذخیره سنگ آهن است.

دعاگویی توضیح داد: شرکت گل گهر سالانه حدود 500 میلیون دلار سود خالص دارد و حدود 10 کارخانه در حوزه فراوری سنگ آهن و تولید کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی را در اختیار دارد که همگی آنها نیز از ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن بهره‌مند هستند.

خدمات صادرات

به گفته وی گل گهر از یک قطار با 700 واگن برای حمل بار محصولاتش از گل گهر تا بندرعباس در جنوب ایران استفاده می‌کند. از بندرعباس نیز محصولات گل گهر به سایر کشورها از طریق کشتی صادر می‌شود. وی افزود: سالانه حدود 2 میلیون تن محصول گل گهر به بازارهای جهانی صادر می‌شود. گل گهر همچنین حدود 3000 نفر پرسنل دارد.

مدیرعامل گیت اینوستمنت دلتا گفت: این شرکت در مسقط آماده است تا به هرگونه درخواست برای محصولات گل گهر رسیدگی کند.

وی همچنین شرکت‌های عمانی و دیگر شرکت‌های خارجی را تشویق کرد که در تعدادی از پروژه‌های در دست اجرای گل گهر سرمایه‌گذاری کنند.

پروژه‌ها در ایران

وی عنوان کرد: یک پروژه تولید فولاد در سیرجان وجود دارد که ارزش آن حدود 300 میلیون دلار است. سرمایه‌گذاران خارجی همچنین می‌توانند در پروژه‌های انتقال آب سرمایه‌گذاری کنند.

وی توضیح داد: دیگر پروژه به ارزش 660 میلیون دلار شامل ساخت یک خط لوله انتقال آب از بندرعباس به گل گهر و سرچشمه در رفسنجان و سپس به یزد است. ما فاز نخست این پروژه را شامل 300 کیلومتر خط لوله اجرا کرده‌ایم و فعالیت یک کارخانه آب شیرین کن در بندرعباس با ظرفیت روزانه 200 هزار مترمکعب نیز به زودی شروع می‌شود.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در ساخت مابقی بخش‌های این پروژه شامل احداث خط لوله و دیگر کارخانه آب شیرین کن که موردنیاز است، مشارکت کنند. به گفته وی برنامه دیگر نیز احداث یک کارخانه برق است.

برنامه‌های عمان

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه‌های گل گهر در عمان نیز گفت: گل گهر حدود دو سال پیش منطقه‌ای را برای اکتشافات معدنی در ایبرا (Ibra) در عمان درخواست داده بود. توافقات اولیه انجام شدند اما این برنامه هنوز به دلیل برخی مشکلات مربوط به میزان محدوده نهایی نشده است.

وی افزود: همچنین ما زمینی را در بندر صحار گرفته‌ایم و برنامه ای برای احداث یک کارخانه فولادسازی در این منطقه داریم اما این کارخانه تنها در صورتی می‌تواند به ثبت برسد که برنامه ایبرا نهایی شود. اگر ذخیره کافی در این منطقه وجود داشته باشد، مواد معدنی قابلیت انتقال به کارخانه صحار و تولید کنسانتره سنگ آهن در این کارخانه را خواهند داشت.

تبادل تخصص

علاوه بر این، وی گفت که شرکت‌های ایرانی و عمانی می‌توانند دانش و تجربیات خود را در بخش معدن با یکدیگر تقسیم کنند.

وی گفت: به عنوان مثال، در گل گهر ما تمایل داریم تا تجربیات خود را به شرکت‌های عمانی در حوزه‌های اکتشاف، فراوری و تولید فولاد انتقال دهیم. وی در این زمینه به مشاوره سرمایه‌گذاری در گل گهر اشاره کرد.

وی عنوان کرد: 600 مهندس متخصص در صنعت معدنکاری و مواد معدنی در گل گهر وجود دارد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا