وعده کرباسیان برای روان‌سازی امور گمرکی

وعده کرباسیان برای روان‌سازی امور گمرکی

رئیس کل گمرک از اقدامات این سازمان در جهت روان‌سازی امور گمرکی خبر داد و گفت: در شرایط جدید زمان لازم برای واردات کالا از 26 روز به 2 روز کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مسعود کرباسیان در حاشیه دومین همایش ملی بهبود محیط کسب و کار از وعده جدید سازمان گمرک در خصوص انتشار آمار تجارت خارجی در سامانه هوشمند گمرک خبر داد و اظهار کرد: انتشار آمار روزانه تجارت خارجی وعده‌ای است که به زودی اجرایی خواهد شد و مزیت آن بر این است که تصمیم‌گیران، تولید‌کنندگان، تجار، وارد‌کنندگان و صادرکنندگان با اجرایی شدن آمار روزانه تجارت خارجی از وضعیت تجارت خبردار خواهند شد.

این گفته معاون رییس کل سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران در حالی است که پیش از این یک میلیون اظهارنامه به صورت دستی جمع‌آوری و پالایش می‌شد و پس از شش ماه به صورت آماری تولید شد که امروز به گفته وی با همکاری سازمان گمرک در دانشگاه تهران به صورت روزانه آمار تجارت خارجی منتشر خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اقدامات انجام شده پیش‌بینی می‌کنیم که محیط کسب و کار در سال آینده بهبود یافته و گمرک جمهوری اسلامی ایران هم با تسهیلات حوزه امور گمرکی نقش خود را در بهبود فضای کسب و کار ایفا کند. همچنین ما پیش‌بینی می‌کنیم که روان‌سازی امور مربوط به گمرک مدت‌زمان لازم برای واردات کالا به کشور از 26 روز به 2 روز کاهش پیدا کرده و در این صورت صادرکنندگان فقط در یک روز می‌توانند فرآیند گمرکی صادرات کالاهای خود را انجام دهند.

دو روزه شدن زمان ترخیص کالا در گمرک

وی در دومین همایش بهبود محیط کسب‌وکار با ارائه‌ گزارش عملکرد سازمان گمرک از کاهش مدت زمان ترخیص کالا سخن گفت و افزود: مدت زمان ترخیص کالا از 26 روز به دو روز کاهش یافته است و کاهش مدت زمان ترخیص کالا در صادرات نیز از یک هفته به یک روز کاهش یافته است که این صرفه‌جویی و کاهش 23 روزه در ترخیص کالا موجب صرفه‌جویی در هزینه حدود 50 میلیارد دلاری بالغ بر 280 میلیارد ریال شده است.

کرباسیان همچنین در ادامه‌ ارائه گزارش عملکرد سازمان گمرک از راه‌اندازی سامانه الکترونیک تلفن همراه و سامانه پیامک استعلام برخط خبر داد و افزود: در زمینه‌ی ترانزیت و سامانه هوشمند با کمک فناوری‌های روز چون ایکس ری و جی پی اس که سیستم مسیریاب است و همین طور طرح ای پی که امکان اتصال به 70 کشور دنیا را می‌دهد و در کمیسیون اقتصادی اروپا تایید شده از جمله اقدامات سازمان گمرک در زمینه‌ی ارائه خدمات است.

وی همچنین ادامه داد: ارائه خدمات صاحبان کالا با راه‌اندازی پنجره واحد در تارنمای سازمان گمرک به صورت 24 ساعته در هفت روز هفته قابل دسترسی است و اقدام دیگری نیز در خصوص ترانزیت و مسیر‌یابی به صورت سیم‌کارت نیز در حال طراحی است که به زودی اعلام خواهد شد.

معاون رییس کل سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران با برشمردن اقدامات سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران در سامانه جامع گمرکی و مدیریت ریسک گفت: راه‌اندازی مانیفست الکترونیک که آگاهی از کالا قبل از ورود به کشور است، راه‌اندازی قبض انبار الکترونیک، کاهش زمان تاسیس و درج اطلاعات کالا بر روی پرتال گمرک از جمله اقدامات اخیر سازمان گمرک است.

این گفته کرباسیان در حالی است که تاکنون سه کشور دارای مانیفست الکترونیک هستند و ایران با پیوستن به آن چهار روز قبل از ورود کالا از آن اطلاع خواهد یافت که این کاهش شش روزه با راه‌اندازی مانیفست الکترونیک در پرتال گمرک صورت گرفته است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا