اردوغان: الان قصد نداریم از عراق خارج شویم

اردوغان: الان قصد نداریم از عراق خارج شویم

رئیس جمهور ترکیه گفت کشورش الان قصد ندارد از شمال عراق خارج شود.

رجب طیب اردوغان در کنفرانس خبری در استانبول در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی «خبر ترک» درباره سربازان ترکیه مستقر در عراق و برخی اختلافات در این خصوص و سازماندهی جدید درباره این موضوع گفت: می خواهم این موضوع را به صورت کامل توضیح دهم. همچنانکه به خوبی می دانید برخی عملیات در عراق صورت می گیرد و به خوبی از وضع جمهوری ترکیه خبر دارید و می دانید اوضاع این کشور حساس است و مرزهای مشترک داریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، وی افزود: به خوبی می دانید که آنجا سازمانهای تروریستی مانند شبکه تروریستی داعش حضور دارند و داعش نیز خطر و تهدیدی دائم است که جمهوری ترکیه را تهدید می کند اما برخی کشورها در این منطقه می گویند ما در نتیجه دعوت عراق آمده ایم ولی من می گویم اگر ترکیه تهدید شود یا هرگونه عملیات تروریستی در ترکیه صورت گیرد آیا منتظر تصمیم دولت مرکزی [عراق] بمانیم بلکه کاملا بر عکس اگر دولت مرکزی [ عراق] نمی تواند تدابیر و اقدامات احتیاطی لازم را در برابر هرگونه خطری یا تهدیدی که ترکیه را به خطر می اندازد [در آن صورت] اتخاذ کند ما باید از کشور و ملت خود دفاع کنیم.

اردوغان گفت: زمانیکه نخست وزیر ترکیه بودم درباره این موضوع به صورت مشروح صحبت کردیم و به دولت مرکزی [عراق] گفتیم اگر نمی توانید تدابیر و اقدامات احتیاطی لازم را اتخاذ کنید، جمهوری ترکیه از اتخاذ این تدابیر و اقدامات احتیاطی لازم برای حمایت از کشور و ملت ترکیه ناتوان نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما می گوییم جمهوری ترکیه در اواخر سال 2014میلادی به اعزام سربازانش به این منطقه [بعشیقه در شمال عراق] اقدام کرد و این کار را برای آموزش در اردوگاه بعشیقه انجام داد. از زمان ایجاد این اردوگاه تا کنون بیش از یکسال و نیم می گذرد و همه تدابیر و اقدامات احتیاطی لازم را اتخاذ کرده ایم. طی این یکسال و نیم چه اتفاقی افتاده است که این توضیحات بر خلاف این مدت یاد شده مطرح می شود؟ هیئتی از ترکیه متشکل از شماری از مستشاران و رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به عراق اعزام شد و دیدگاههای ترکیه را به اطلاع آنها رساندیم و الان هم قصد نداریم سربازان خود را از این منطقه خارج کنیم و به آموزش سربازان و نیروها در این منطقه ادامه خواهیم داد اما این کار را با توافق با طرفهای دیگر انجام می دهیم. بار دیگر می گوییم حضور سربازان ما در آنجا برای جنگ نیست بلکه برای حمایت و آموزش سربازان و نیروها در این منطقه است. دولت ترکیه نیز دیشب درباره این موضوع توضیحاتی داد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا