هدررفت سرمایه ملی به دلیل نبود دانش و تکنولوژی در بخش معدن

هدررفت سرمایه ملی به دلیل نبود دانش و تکنولوژی در بخش معدن

دنیای معدن -رییس کمیته معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از نظر دانش و تکنولوژی در بخش صنعت معدن عقب هستیم گفت: برای جلوگیری از هدررفت سرمایه باید خود را با دانشهای روز تطبیق دهیم.

داریوش اسماعیلی رییس کمیته معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی ، در رابطه با فلسفه حقوق دولتی یا بهره مالکانه اظهار داشت: بهره مالکانه به این عنوان در معادن مطرح است که معادن متعلق به همه مردم است که در تمام دنیا بخشی یا از درآمد معدن به دولت پرداخت می شود و در داخل کشور ما از طریق فقهی و انفال در قانون تعریف شده که درصدی از فروش مواد معدنی به عنوان حقوق دولتی پرداخت شود.

وی تصریح کرد: در همین زمینه به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع در شورای عالی معادن به تصویب رسیده که در سال جاری قدم‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده است که با نظارت مجلس شورای اسلامی حقوق دولتی تعیین می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: گرفتن حقوق دولتی یک امر طبیعی است که چه میزان سالیانه به این امر اختصاص یابد بستگی به تصمیم مسئولان دارد در حال حاضر قیمت سنگ آهن در دنیا کاهش یافته است چرا که در این مورد شورای عالی معادن حقوق دولتی را در همین راستا به حداقل رسانیده است.

وی گفت: حقوق دولتی تا پیش از این 70 درصد کاهش پیدا کرده و همچنان در حال بررسی است که بتوانیم دوباره این میزان را به حالت تعادلی برگردانیم.

اسماعیلی ادامه داد: مشکل اساسی کشور در این رابطه تولیدکنندگان باید کسانی که با معادن کار می‌کنند این است که ارتباط با مراکز دانشگاهی در حد صفر است اگر کسی می‌خواهد در جهان رقابت کند چاره‌ای جز ارتباط با مراکز دانشگاهی ندارد.

وی تصریح کرد: در کشور ما سرمایه‌ها همچنان از دست می‌رود به طوری که از نظر تکنولوژی بخش معدن عقب‌تر از فناوری روز دنیا بوده است در حالی که در دنیا از پتانسیل دانشگاهی و فناوری روز استفاده می‌نمایند.

اسماعیلی تأکید کرد: اگر ما حقوق دولتی را نیز به صفر برسانیم باز هم باید قیمت تمام شده در کشور مناسب بوده و از فناوری روز استفاده نماییم.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا