قطارهای حومه‌ای، جايگزين ايمن ده‌ها هزار خودرو

قطارهای حومه‌ای، جايگزين ايمن ده‌ها هزار خودرو

جهانگيري و آخوندي صبح ديروز با قطار به شهر هشتگرد رفتند و آخرين تحولات اين مسير حومه‌يي مهم را بررسي كردند. سرعت و دقت بالا و ...

جهانگيري و آخوندي صبح ديروز با قطار به شهر هشتگرد رفتند و آخرين تحولات اين مسير حومه‌يي مهم را بررسي كردند. «سرعت و دقت بالا و زمان سير كوتاه و ايمني از مهم‌ترين ويژگي‌هاي سفر با ريل است، سفر با ريل يكي از محورها و اهداف اقتصاد مقاومتي است كه صرفه‌جويي انرژي را سبب مي‌شود.» اينها بخشي از سخناني بود كه روز گذشته وزير راه و شهرسازي با اعلام خبر دو خطه شدن راه‌آهن تهران-تركيه چاشني سخنانش كرد و گفت: خط‌آهن تهران - كرج چهارخطه و كرج - زنجان دو خطه مي‌شود و اين مسير تا تركيه ادامه پيدا مي‌كند.

به گزارش تعادل، كاهش دما و بارش برفي كه از يك‌شنبه شب كشور را فرا گرفت، باعث شد تردد در مسيرهاي هوايي و زميني با مشكل مواجه شود، اما ريل در اين ميان يكه‌تاز و قبراق ايمني خود را به رخ ديگر شقوق حمل‌ونقل مي‌كشد، اين ايمني و پوشش‌دهي بالاي مسافران در زمان اربعين و تقاضاي بالاي مسافران براي سفر به عراق كاملا مشهود بود. بر اين اساس وزير راه و شهرسازي از مردم خواست با قطار سفر كنند، چرا كه با وضعيت جوي پيش آمده ايمن‌ترين وسيله سفر قطار خواهد بود. «در چند روز گذشته كه برف و باران داشتيم برخي جاده‌ها بسته شد و هواپيماها نتوانستند، پرواز كنند اما تمام مسيرهاي قطار باز بود.»هرچند شهرهاي متصل به پايتخت با سرعتي بسيار بالا بزرگ مي‌شوند و حتي براي مديريت آنها در مختصات كشوري، نياز به تاسيس يك استان جديد حس مي‌شود، اما هنوز زيرساخت‌هاي اتصال اين شهرها به تهران بزرگ جنبه‌يي تك‌محوري دارد و جاده در آن حرف اول را مي‌زند.  

وزير راه و شهرسازي در طول دو سالي كه از عمر دولت مي‌گذرد همواره بر لزوم توجه جدي به وضع معيشت در شهرهاي حومه‌يي سخن گفته و اعلام كرده براي حل مشكلات ترافيكي و آلودگي تهران بايد كاري كرد كه حومه شهر قابل سكونت شود.به دنبال اين تاكيدات آخوندي در طول ماه‌هاي گذشته كار ساخت و تكميل قطارهاي حومه‌يي به‌طور خاص در استان تهران و البرز سرعت گرفته و قرار است در آينده نزديك چند طرح اصلي در اين حوزه افتتاح شوند. يكي از اين طرح‌هاي مهم راه‌آهن حومه‌يي تهران-شهرقدس-كرج-هشتگرد-قزوين است كه براي پيگيري آخرين تحولات آن معاون اول رييس‌جمهور و وزير راه و شهرسازي را به محل كارگاهي پروژه كشيده است.

تشويق مسوولان به سفر با قطار

وزير راه و شهرسازي گفت: تلاش مي‌كنيم مسوولان درجه يك كشور را تشويق كنيم تا با قطار مسافرت كنند و قصد ما اين است كه از تهران تا كرج را چهارخطه كنيم. دو خط تهران - كرج افتتاح شده است و خط سوم نيز سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد و در حال حاضر ۶ رام قطار در مسير تهران - كرج داريم. آخوندي افزود: در مسير آزادراه تهران - كرج در شمال مترو و در جنوب خط راه آهن تردد مي‌كند كه شهرهاي حومه مي‌توانند از آن استفاده كنند و براي ارتباط بين شمال و جنوب اتوبان نيز يك مسير ريلي ايجاد خواهيم كرد. وي با اشاره به ارتباط ريلي خرمشهر - بصره افزود: روي رودخانه اروند يك پل ساخته مي‌شود كه پايه چرخشي دارد تا كشتي‌هاي بزرگ بتوانند از زير آن عبور كنند. كل كارهاي مهندسي اين طرح انجام شده است اما مقداري مشكل مالي داشتيم كه رييس‌جمهور دستور داد اين مشكل برطرف شود. زمان اجراي اين طرح ۱۸ ماه خواهد بود.

 
چهارخطه شدن مسيرهاي منتهي به مرز مهران

وزير راه و شهرسازي همچنين با اشاره به حضور گسترده مردم در مراسم اربعين گفت: راهداري، پليس، هلال‌احمر و همه دستگاه‌ها كار بزرگي انجام دادند. مسيرهاي منتهي به مرز در مهران چهارخطه و ۳۰ كيلومتر از جاده‌هاي ايلام نيز آسفالت شد.

آخوندي گفت: يك ميليون و ۶۰۰ زائر در كمتر از ۱۰روز رفت و آمد داشتند و ۳۰ هزار سرويس حمل‌ونقل جاده‌يي داشتيم كه ۹۰۰ هزار نفر با اتوبوس جابه‌جا شدند.


انتقال 10هزار تردد خودرو به ريل

معاون اول رييس‌جمهور در جريان اين بازديد بار ديگر بر لزوم برنامه‌ريزي براي توسعه راه‌آهن حومه‌يي تاكيد كرده و گفته راه‌آهن از ابتداي دولت تدبير و اميد از محورهاي توسعه در نظر گرفته شد كه بايد به آن به‌طور ويژه پرداخته شود. وزارت راه و شهرسازي برنامه‌هاي ويژه‌يي براي توسعه خطوط قطارهاي حومه دارد. به گزارش ايسنا، جهانگيري هدف عمده از اين طرح را كاهش مصرف سوخت اعلام كرده و گفته روزانه ده‌ها هزار خودرو از تهران به شهرهاي حومه و بالعكس تردد مي‌كنند و ما هرچه بتوانيم اين حجم از تردد را به روي ريل منتقل كنيم در مصرف سوخت، انرژي و وقت مردم صرفه‌جويي كرده‌ايم. تاكيد دوباره معاون روحاني بر لزوم پيگيري جدي قطارهاي حومه‌يي اين اميد را به وجود مي‌آورد كه در آينده نزديك بخشي از بار ترافيكي سنگين جاده‌هاي اطراف تهران به ريل انتقال يابد. طرح‌هايي كه بخشي از آنها در آينده نزديك افتتاح مي‌شوند. تنها در صورت نهايي شدن طرح چهارخطه‌سازي خط تهران – كرج و قطار حومه‌يي تهران – هشتگرد – قزوين بخش قابل توجهي از ترافيك سنگين پرتردد‌ترين جاده‌هاي كشور يعني آزادراه تهران – كرج و كرج – قزوين كاهش خواهد يافت.


جابه‌جايي 900 هزار نفر با اتوبوس در اربعين

وي با اشاره به ارتباط ريلي خرمشهر - بصره افزود: روي رودخانه اروند يك پل ساخته مي‌شود كه پايه چرخشي دارد تا كشتي‌هاي بزرگ بتوانند از زير آن عبور كنند. كل كارهاي مهندسي اين طرح انجام شده است اما مقداري مشكل مالي داشتيم كه رييس‌جمهور دستور داد اين مشكل برطرف شود. زمان اجراي اين طرح ۱۸ ماه خواهد بود.

وزير راه و شهرسازي همچنين به حضور گسترده مردم در مراسم اربعين اشاره كرد و گفت: راهداري، پليس، هلال‌احمر و همه دستگاه‌ها كار بزرگي انجام دادند. مسيرهاي منتهي به مرز در مهران چهارخطه و ۳۰ كيلومتر از جاده‌هاي ايلام نيز آسفالت شد.

آخوندي گفت: يك ميليون و ۶۰۰ زائر در كمتر از ۱۰ روز رفت و آمد داشتند و ۳۰ هزار سرويس حمل‌ونقل جاده‌يي داشتيم كه ۹۰۰ هزار نفر با اتوبوس جابه‌جا شدند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا