تعداد خودروهای وارداتی در یک دهه؟

تعداد خودروهای وارداتی در یک دهه؟

در یک دهه گذشته بیش از 500 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است.

 

به گزارش «اقتصاد آنلاین» به نقل از اعتماد ، تجمیع آمارهای ارایه شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در دهه گذشته بیش از ٥٠٤ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد بازارهای ایران شد، به این ترتیب هر سال به‌طور متوسط ٥٠ هزار خودرو به کشور وارد شد.
 تا پیش از سال ١٣٨٣ واردات خودرو به ایران ممنوع بود اما پس از این تاریخ با هدف ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی و بهبود فضای بازار واردات خودرو به کشور مجاز شد. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته بازار به واردات خودروهای لوکس تمایل بیشتری نشان داد به‌طوری که برخی برآوردها حکایت از واردات بیش از انتظار پورشه و مازاراتی به ایران داشت.

حجم پورشه‌های در حال تردد در ایران به گواه بسیاری از کارشناسان با تعداد پورشه‌های موجود در چند کشور حاشیه‌نشین خلیج فارس برابری می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین فروش پورشه در سال ٢٠١١ به ایران مربوط بود و در سال‌های اوج تحریم، در حالی که ورود پول حاصل از فروش نفت به ایران ممکن نبود، پورشه و سایر خودروهای لوکس بازاری داغ در ایران داشتند. در سال‌های ١٣٨٨ تا ١٣٩٢ در مجموع ٩٥ هزار و ٦٧٣ دستگاه خودروی لوکس وارد ایران شد. در این دوره زمانی تعداد پورشه‌های وارداتی ١٧٦٢ دستگاه بود. یک روزنامه اسپانیایی پیش از این ایران را بزرگ‌ترین وارد‌کننده پورشه در سال‌های گذشته، در خاورمیانه معرفی کرده بود. در این دوره زمانی واردات خودروی لوکس با ارز دارو و غذا نیز گزارش شده است. هر چند ایران از سال ١٣٩٠ با تشدید تحریم‌ها با بحران روبه‌رو شد اما بسیاری واردات خودروهای لوکس را نتیجه افزایش قابل توجه درآمدهای نفتی و نوکیسگی طبقه‌ای از وابستگان به نفت می‌دانند.


 بر‌اساس این گزارش واردات خودرو به کشور که در سال ١٣٨٤ با ١١ هزار و ٤٤٠ دستگاه خودرو آغاز شد، پس از یک دهه در نیمه‌دوم سال ١٣٩٤ به ٢٠‌هزار و ٨٦٦ دستگاه رسیده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ١٣٨٥ حجم واردات خودرو سه برابر سال ١٣٨٤ شد و در این سال بیش از ٣٠ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد.
 واردات خودرو در سال ١٣٩٢ افزایش قابل توجهی را نسبت به قبل از آن تجربه کرد و در این سال ٧٨ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد. واردات خودرو در سال گذشته به ١٠٢ هزار دستگاه رسید. هر چند حجم خودروهای وارداتی به‌شدت افزایش یافت اما دولت یازدهم واردات خودروهای لوکس و گران قیمت به کشور را ممنوع کرد به این ترتیب خودروهای وارداتی، حجم موتور کمتر از ٢٥٠٠ سی‌سی داشتند. میزان واردات خودرو در سال جاری کاهشی چشمگیر را تجربه کرده است به‌طوری که در شش ماه اول سال تنها ٢٠ هزار و ٨٦٦ دستگاه خودرو به کشور وارد شده است.
 نمودار بالا وضعیت واردات خودروها در ١٠ سال گذشته را نشان می‌دهد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا