مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت:

سند راهبردی صنعت پوشاک نهایی شد/ضرورت استفاده از مد و طراحی برای گسترش صنعت نساجی

سند راهبردی صنعت پوشاک نهایی شد/ضرورت استفاده از مد و طراحی برای گسترش صنعت نساجی

تهران- ایرنا- مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از نهایی شدن سند راهبردی صنعت پوشاک کشور خبر داد و گفت: امروز به این نتیجه رسیده ایم که برای گسترش صنعت نساجی کشور می توان از مد و طراحی بهره برد.

گلنار نصراللهی امروز(سه شنبه) در نشست خبری اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس که باهدف ارائه عملکرد و گزارش کار قانون ساماندهی مد و لباس در تالار وحدت برگزار شد، افزود: در این سال ها برداشت های اشتباهی در جامعه مبنی بر استفاده از مد وجود داشته و بیشتر مردم مدگرایی را غرب زدگی یا ترویج مصرف گرایی می دانستند.
وی وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه را به دو حوزه تولید و بازرگانی (توزیع کالا) مربوط دانست و گفت: این وزارتخانه خود را موظف کرده تا تولید را به سمت کالاهای دارای ارزش افزوده و پوشاک با الیاف طبیعی سوق دهد سپس کالای تولید شده را توزیع کند.
مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآورشد: از سال 1391 تا 1392 یعنی زمان اجرای قانون ساماندهی مد و لباس، 50 هزار تُن به ظرفیت تولید پارچه های الیاف طبیعی کشور اضافه شد.
وی افزود: همچنین در بخش پوشاک با هماهنگی بخش خصوصی، کارگروهی با دستور مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد که در این ارتباط ، سند راهبردی صنعت پوشاک را به دانشگاه امیرکبیر سفارش دادیم که نهایی شده است.
نصراللهی نیاز انواع پوشاک کشور را 450 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: ما در داخل توانایی تولید 300 هزار تن را داریم که بقیه آن باید از طریق واردات تامین شود.
وی با یادآوری اینکه بیشترین میزان واردات پوشاک از کشورهای امارات و چین است، گفت: 5.38 درصد از تولیدات دنیا به چین تعلق دارد.
به گفته وی، براساس آمار جهانی سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار پوشاک به کشور وارد می شود؛ این آمار طبق اعلام گمرک ایران 9 تا 10 میلیون دلار است و بقیه آن آمار غیر رسمی است که از نظر ما بیشتر از طریق مناطق آزاد محلی این کار انجام می شود.
مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد که واردات کالاهای مصرفی از طریق مناطق آزاد محدود شود.
وی همچنین با اعلام اینکه کارخانه چادر مشکی در کشور تأسیس می شود، گفت: ماشین آلات موردنیاز برای یک واحد تهیه شده و در حال نصب است؛ امیدواریم امسال راه اندازی شود تا به تولید انبوه چادر مشکی در کشور دست یابیم.

** فعالیت های وزارت آموزش و پرورش در حوزه مد و لباس متناسب با سند تحول بنیادی است
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست، درباره اقدامات این وزارتخانه گفت: وزارت آموزش و پرورش متناسب با سند تحول بنیادی، فعالیت های خود را در ارتباط با مقوله مد و لباس تنظیم کرده است که مهمترین بخش این سند اشاره به حیات طیبه دارد.
مهدی علی اکبرزاده، با بیان اینکه این وزارتخانه در سه بخش «تربیتی، پوشش و چگونگی استفاده از آن در اجتماع و محیط خانواده» وارد شده و به آن تاکید دارد؛ افزود: تلاش ما آگاه کردن دانش آموزان است. این کار با شرکت دانش آموزان در جشنواره ها، همایش ها و انواع نمایش ها انجام شده است.
این مقام مسئول، فعالیت های آموزشی و درسی را از دیگر بخش های مربوط به آموزش و پروش در حوزه مد و لباس معرفی کرد و گفت: در کتاب های درسی و فرایند تدریس، به این موضوع تاکید می شود؛ به عنوان مثال، در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم، 9 صفحه به مقوله لباس اختصاص یافته است.
اکبرزاده افزود: در زمینه آموزش نیز در هنرستان ها رشته طراحی دوخت تدریس می شود؛ در هنرستان های کار و دانش سراسر کشور 13 رشته مرتبط با مقوله مد و لباس وجود دارد که در حال حاضر 21 هنرجو در حال تحصیل در این رشته ها هستند.
وی خاطرنشان کرد: هر ساله از تولیدات دانشجویان و هنرجویان، نمایشگاهی با عنوان «مد و لباس» توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.
در این نشست نمایندگانی از اعضای اصلی کارگروه ساماندهی مد و لباس شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، اتحادیه سراسری پوشاک و اتاق اصناف ایران نیز حضور داشتند که هر کدام، گزارش عملکردی از اقدامات و فعالیت هایشان ارائه کردند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا