گزارش روز؛

افزایش حجم داد و ستدهای گروه قندی

افزایش حجم داد و ستدهای گروه قندی

انجام معامله عمده دو بلوک قندی ( قچار و قزوین) بعد از چند روز رقابت سبب افزایش حجم دادوستدهای گروه قندی علاوه بر رشد مجدد آنها شد.

 

در گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقلی نمادهای خچرخش، خلنت، حتاید و ولبهمن از معدود نمادهای متعادل و مثبت گروه و بقیه اکثرا متعادل، منفی دنبال شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، شرکت آماده عرضه اولیه کشتیرانی جنوب خط ایران در پی شرایط سخت صنعت کشتیرانی به دلیل تحرم های بین المللی گزارش ضعیفی برای نیمه اول سال رونمایی کرد و برای امسال از 134 ریال سود پیش بینی شده طی 6 ماه اول سال فقط 16 درصد محقق کرده است.

همچنین شرکت لیزینگ خودرو غدیر در دوره  10ماهه 334 ریال سود به ازای هر سهم محقق نمود و 64 درصد بودجه را پوشش داد. ایران خودرو دیزل اولین پیش بینی درآمد هر سهم طی 12 ماهه را با افزایش زیان از (81) ریال به (923) ریال رساند. عمده دلیل افزایش زیان مذکور، افزایش 29 درصدی هزینه های مالی، کاهش 40 درصدی فروش، افزایش خالص سایر درآمد و هزینه های عملیاتی و کاهش سود سرمایه گذاریی ها می باشد.

گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری نیز اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. نمادهای وتجارت، حکمت، اتکای، وبانک، وغدیر، وامید، پردیس، اعتلا، ونیرو و وسپه نمادهای متعادل و مثبت گروه های مذکور بودند که جابجایی و معاملات پرحجم نماد وامید علاوه بر رشد قیمت های سهم، سبب افزایش حدود 23 واحدی شاخص کل شد.

نماد سمایه تحت تاثیر افزایش قابل توجه زیان، افت قیمتی و صف فروش را تجربه کرد. بانک سرمایه از قبل دارای مشکلات متعددی چون ثبت افزایش سرمایه با تاخیر طولانی مدت ( از 353.5 به 400 میلیارد تومان)، توقف نماد حدود 6 ماهه سال گذشته، تعدیل منفی 60 درصدی سود سال جاری ( از 257 به 102 ریال) تحقق زیان 196 ریالی هر سهم در عملکرد 3 ماهه اول سال و تغییر مدیرعامل ۷ ماه بعد از فعالیت، افت 40 درصدی قیمت سهام از 167 تومان اول سال به 103 تومان و... با اعلام زیان سنگین خبر منفی دیگری را برای سهامداران به بار آورد. به این ترتیب ، "سمایه" در عملکرد 6 ماهه اول سال برای هر سهم 593 ریال زیان شناسایی کرده که معادل 237 میلیارد تومان بوده و بیش از نیمی از سرمایه 400 میلیارد تومانی آن را شامل می شود (بورس پرس). نماد وتوصا جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی و عمومی فوق العاده به دلیل تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شد.

علیرغم افت قیمت های جهانی نفت در گروه پتروشیمی معاملات متعادل و مثبت نمادهای شاراک، وپترو، جم، شمواد، شپدیس، خراسان، زاگرس، تاپیکو و شسینا و معاملات پرحجم، مثبت و همراه صف خرید نمادهای کوچک شفارس و شپلی را مشاهده کردیم اما پالایشگاهی ها همچنان فرسایشی و منفی دنبال شدند و فقط نمادهای شتران و شاوان متعادل، مثبت به کار خود پایان دادند.

مدیران شرکتهای شل، توتال، انی و لوک اویل اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در صنایع نفت ایران و صنعت روانکارها (روغن های صنعتی ) کردند که در این بین با برخی شرکت ها از جمله شرکت نفت ایرانول برای عقد قرارداد رایزنی های نیز انجام شده است.

در شروع دادوستدهای بازارهای بین المللی سقوط حدود 6 درصدی قیمت نفت، قرار گرفتن نفت سبک و سنگین ایران پایین تر از محدوده 40 دلار (پایین ترین محدوده در 7 سال گذشته) و همچنین افت مجدد قیمت های فلزات پایه می تواند فشار مضاعفی را به گروه های مرتبط بخصوص پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزی و معدنی ایجاد نماید. نمادهای ذوب، فولاد، وتوکا، میدکو، ارفع و فزرین در گروه های فلزی و معدنی متعادل و مثبت بودند و بقیه افت قیمتی را تجربه کردند که در این بین معاملات پرحجم و بلوکی و مثبت سنگ آهنی ها بعد از مدتها نزول چشم نوازی می کرد. کسری تراز تجاری آمریکا در ماه اکتبر با 3.4 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 43.9 میلیارد دلار رسید. در این بین صادرات آمریکا در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل با افتی 1.4 درصدی به 184 میلیارد دلار رسید و واردات ماه اکتبر نیز با افتی 0.6 درصدی به 227.9 میلیارد دلار بالغ گردید. کسری تراز تجاری آمریکا در ماه اکتبر 2015 نسبت به اکتبر سال گذشته 2.7 درصد افزایش داشته است. به عقیده کارشناسان تقویت ارزش دلار در کنار افت تقاضا در بازار های جهانی موجب کاهش صادرات آمریکا و فشار بر رشد اقتصادی این کشور خواهد شد.

بمپنا، لخزر و تایرا از معدود نمادهای متعادل و مثبت گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی بودند و بقیه هم گروهی ها اکثرا متعادل، منفی به کار خود پایان دادند همچنین نماد شرکت گاز لوله با توجه به انتشار گزارش عدم اظهار نظر حسابرس نسبت به صورتهای مالی 6 ماهه متوقف شد.

در اواسط بازار و با افزایش تقاضا درگروه ساختمانی، رشد قیمتی برخی از آنها مشاهده شد تا جایی که نمادهای ثنوسا و ثعمرا صف خرید را نیز تجربه کردند اما به دلیل از دست دادن سطوح حمایتی مهم برای ادامه صعود راه سختی را در پیش دارند اما گروه سیمانی معاملات فرسایشی، منفی را دنبال نمودند و فقط تک نماد سخاش مثبت بود.

انجام معامله عمده دو بلوک قندی ( قچار و قزوین) بعد از چند روز رقابت سبب افزایش حجم دادوستدهای گروه قندی علاوه بر رشد مجدد آنها شد.
 
و گروه کانی های غیر فلزی با افزایش تقاضا اکثرا متعادل و مثبت دنبال شدند که در این بین معاملات مثبت نماد کمرجان و صف خرید آن نمایان تر بود همچنین نماد پخش جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام متوقف شد.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای وامید، جم و کچاد با رشد 17.59 واحدی به ارتفاع 62,392 واحدی رسید که در این بین نمادهای وبملت و فملی بیشترین تاثیر منفی را داشتند. با توجه به نحوه معاملات به خصوص در اواخر بازار احتمالا فردا بازاری متعادل تر از امروز با گرایشی مثبت را مشاهده نماییم که امیدواریم توام با افزایش حجم دادوستدها باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا