چهاردهمین اجلاس کمیسیون های مشترک تهران-بلگراد

معاون نخست وزیر صربستان: همکاری های سیاسی بدون روابط تجاری پایدار نیست/دریافت روادید با ایران تسهیل شود

معاون نخست وزیر صربستان: همکاری های سیاسی بدون روابط تجاری پایدار نیست/دریافت روادید با ایران تسهیل شود

تهران- ایرنا- معاون نخست وزیر و وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات جمهوری صربستان گفت: ایران و صربستان همکاری های سیاسی دیرینه ای با یکدیگر دارند اما روابط سیاسی بدون روابط تجاری پایدار نخواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «راسیم لیائیچ» در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و صربستان، افزود: صربستان پیش و بعد از تحریم ها بارها از ایران حمایت کرده است؛ خوشحالیم که دنیا و ایران براساس توافقی، به دستاوردهای بزرگی دست یافتند.
وزیر تجارت صربستان با تاکید بر اینکه به دنبال روابط خوب تجاری و گسترش همکاری ها با ایران هستیم، یادآورشد: در 6 ماه گذشته سه بار به ایران سفر کردم که بی سابقه بوده و نشانگر اهمیت گسترش روابط با تهران از سوی بلگراد است.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، لیائیچ ادامه داد: نمی خواهیم که تلاش هایمان تنها به سفرهای توریستی تجار دو کشور ختم شود بلکه می خواهیم همه مشکلات را از سر راه تجار خود برداریم تا شاهد گسترش روابط باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد: دو طرف در اجلاس آتی دو کشور، درباره آمار و ارقام تجاری یکدیگر که روند صعودی داشته است، گفت وگو کنند و به دنبال افزایش روزافزون همکاری ها باشند.
رئیس هیات صربستان با بیان اینکه نباید فرصت های به وجود آمده را از دست دهیم، افزود: در جریان سفر هیات های تجاری سایر کشورهای اروپایی به ایران هستیم اما نباید فراموش کرد که دو کشور در منطقه های خود از اهمیت فراوانی برخوردارند و باید از این پتانسیل ها به نحو احسن استفاده کنند.
وی گفت: به طور قطع حضور مشترک در کشورهای ثالث نشان دهنده عزم دو طرف بر گسترش همکاری ها خواهد بود اما باید یک طرح عملی و جامع آماده کنیم که در چه حوزه های کاری می توانیم حضور موفق داشته باشیم.

** دریافت روادید با ایران تسهیل شود
لیائیچ ابراز با ابراز امیدواری از تسهیل شدن شرایط دریافت روادید میان دوطرف، گفت: شرایط سخت حضور در ایران مانعی بر راه گسترش همکاری هاست.
در این نشست که 45 نماینده از بخش خصوصی صربستان نیز حضور داشتند، برخی از آنها نظرات و دیدگاه های خود را با وزیر صنعت، معدن وتجارت ایران در میان گذاشتند و ابراز امیدواری کردند شرایط برای گسترش همکاری ها با طرف ایرانی فراهم شود.
صربستان یکی از طرف های عمده تجاری ایران محسوب می شود؛ این کشور سهم عمده ای در احداث واحدهای صنعتی از جمله نیروگاه های برق، مجتمع های کشاورزی و کارخانجات تولیدی در ایران داشته است.
ایران در سال 2012 میلادی معادل 2.5 میلیون دلار صادرات کالا و خدمات به کشور صربستان داشته که خشکبار، فرش، روی، روغن های سبک، محصولات پتروشیمی، جوال و کیسه و کفش بعنوان اقلام عمده صادراتی به این کشور است.
حجم واردات ایران از صربستان در سال 2012 معادل 13 میلیون دلار بوده که مهمترین اقلام وارداتی شامل واگن های مسافری، قطعات لوکوموتیو و تراکتورها، دانه ذرت، تلمبه های سوخت، قطعات موتورهای پیستونی، قطعات یدکی، ماشین آلات، اتومبیل و کامیون، کاغذ و مقوا، الکترو موتورها، سنگ آسیاب و بولبرینگ بوده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا