وضعیت اقتصادهای نوظهور چگونه است؟

فرار سرمایه از بازارهای نوظهور به دنبال افزایش نرخ بهره

فرار سرمایه از بازارهای نوظهور به دنبال افزایش نرخ بهره

سریومویی پاندیت/تحلیل‌گر

نگرانی اصلی که درباره کاهش رشد اقتصاد جهانی وجود دارد از بازارهای نوظهور نشات می‌گیرد. بازارهای نوظهور سهم بزرگی در رشد اقتصاد جهان طی چند سال اخیر داشته‌اند. در حالی‌که اقتصادهای پیشرفته در حال دست‌وپنجه نرم کردن با بحران‌های مالی بوده‌اند، بازارهای نوظهور همچنان به رشد خود ادامه می‌دادند. اما این مسئله دیگر صحت ندارد. پیش‌بینی‌های رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای اقتصادهای نوظهور معکوس شده و روندی نزولی را در پیش گرفته‌است.

خبرها درباره افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث شده هیجانات سرمایه‌گذاران در بازارهای نوظهور فروکش کند. صندوق بین‌المللی پول نیز هشدار داده‌است که افزایش نرخ بهره برای بازارهای مالی که به دنبال جذب سرمایه‌گذاران هستند مشکل ایجاد خواهد کرد. افزایش نرخ بهره باعث محدود شدن سرمایه‌های در دسترس در بازار خواهد شد

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی پیش‌بینی کرده‌است که فعالیت‌ها در بازارهای نوظهور و اقتصادهای پیشرفته برای پنجمین سال متوالی کاهش خواهد یافت. مسائلی نظیر افزایش نوسانات بازارهای مالی، کاهش قیمت کالاها، کاهش جریان سرمایه در بازارهای نوظهور، و فشار بر ارز اقتصادهای نوظهور همگی باعث به خطر افتادن چشم‌انداز بازارهای نوظهور شده‌است. بازارهای نوظهور به صورت کلی عملکرد خوبی نداشته‌اند. روسیه و برزیل به طور ویژه دچار بحران‌های جدی شده‌اند. چشم‌انداز این کشورها همچنان ضعیف است و برای سال جاری منفی است. البته داده‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی آن‌ها در سال 2016 روندی رو به بهبود خواهد داشت.

در حالی‌که شرایط اقتصادی در کشورها و اقتصادهای پیشرفته در حال بهبود است عکس این رون در اقتصادهای نوظهور در حال رخ دادن است. از آن بدتر نیز این است که اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصادهای نوظهور در حال از دست رفتن است.

خبرها درباره افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث شده هیجانات سرمایه‌گذاران در بازارهای نوظهور فروکش کند. صندوق بین‌المللی پول نیز هشدار داده‌است که افزایش نرخ بهره برای بازارهای مالی که به دنبال جذب سرمایه‌گذاران هستند مشکل ایجاد خواهد کرد. افزایش نرخ بهره باعث محدود شدن سرمایه‌های در دسترس در بازار خواهد شد.

برزیل بیشترین چالش را در میان اقتصادهای نوظهور دارد. امید به پیشرفت اقتصاد این کشور بسیار پایین است. به نظر می‌رسد تنش‌های سیاسی نیز در وضعیت این کشور تأثیرگذار باشد.

در مورد هند تنها تهدید جدی که برای اقتصاد آن وجود دارد مربوط به سرمایه‌های جاری در بازارهای این کشور است. البته نگرانی‌هایی نیز در زمینه تقاضای خارجی وجود دارد.

اندونزی باید همچنان به اصلاحات اقتصادی ادامه بدهد تا بتواند به اهداف اقتصادی خود در آینده دست پیدا کند. کاهش رشد اقتصادی چین به یکی از چالش‌های اقتصادی اندونزی تبدیل شده‌است.

اقتصاد روسیه یکی از اقتصادهایی بوده که با بیشترین نوسان مواجه بوده و انتظار می‌رود این کشور به دنبال تسهیل مالی باشد.

در نهایت چین که ناگزیر است علائم خوبی از اقتصاد کشورش بفرستد تا اقتصاد سایر نقاط جهان دچار تزلزل نشود اما چشم‌انداز این کشور چیزی به جز کاهش رشد اقتصادی را نشان نمی‌دهد.

منبع: فورکس‌استریت

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا