چهاردهمین اجلاس همکاری های مشترک تهران-بلگراد

پیشنهاد ایران به صربستان برای تجارت آزاد در برخی کالاها

پیشنهاد ایران به صربستان برای تجارت آزاد در برخی کالاها

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت در چهاردهمین اجلاس همکاری های مشترک ایران و صربستان، به هیات اقتصادی این کشور پیشنهاد کرد که دو کشور در برخی کالاها تجارت آزاد داشته باشند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «محمدرضا نعمت زاده» در این اجلاس در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران تاکید کرد که ایران به دنبال همکاری های بلندمدت و استراتژیک با سایر کشورهاست و بر سرمایه گذاری مشترک تاکید دارد.
وی افزود: در همکاری های تجاری بلندمدت تمایلی نداریم که تنها به خرید و فروش کالا منتهی شود.
وزیر صنعت با بیان اینکه جمعیت کشورهای منطقه ای ایران 400 میلیون نفر است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از طریق دریا و خشکی با 14 کشور همسایه است بنابراین شرکت های اروپایی باید تلاش کنند با توجه به امنیت و منابع طبیعی سرشار، ایران را مرکز فعالیت خود در منطقه قرار دهند.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، نعمت زاده گفت: در این صورت است که ایران از آنان حمایت می کند و در این شرایط تجارت آزاد نیز می تواند کمک کننده باشد.
وی در ادامه از طرف صربستانی خواست قرارداد تجارت آزادی که با کشور ترکیه منعقد کرده را در اختیار طرف ایرانی قرار دهد تا پس از بررسی، در قالب فهرست محدودی، تجارت آزاد با صربستان را آغاز کند و همکاری های را با این کشور اروپایی گسترش دهد.
وی در ادامه سطح روابط تجاری ایران و صربستان را اندک توصیف کرد و گفت: طرف های دولتی دو کشور باید تلاش کنند موانع را از پیش روی تجار دو طرف بردارند.
وی یادآورشد: ایران از توانمندی های خوبی برخوردار است به طوری که تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی کشورمان، به اندازه فارغ التحصیلان اروپاست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به منابع طبیعی کشورمان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهای اول در نفت و گاز است؛ اگرچه نیمی از کشور خشک است اما در بخش کشاورزی، دارای محصولات خوبی از نظر کمی و کیفی هستیم.
وی گفت: در حوزه صنعت پیشرفت های خوبی داشته و در زمینه صنایع مادر پتروشیمی و فولاد سهم خوبی را در جهان به خود اختصاص داده ایم.
نعمت زاده، صنایع غذایی و خشکبار ایران را نیز یادآورشد و گفت: میوه های تازه از جمله اقلام صادراتی ایران است ضمن اینکه جوانان ما در نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی، هوا و فضا و تجهیزات پزشکی پیشرفت های چشمگیری داشته اند.
وی ادامه داد: امیدواریم در بخش توریسیم نیز بتوانیم همکاری خوبی با صربستان داشته باشیم زیرا بدون شک با بهبود فضای بین المللی، شاهد افزایش توریسم خواهیم بود و در این میان دو کشور جاذبه های گردشگری بسیاری دارند.
چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی بین جمهوی اسلامی ایران و جمهوری صربستان به مدت دو روز با هدف توسعه و گسترش همکاری اقتصادی و مناسبات تجاری دوجانبه در تهران در حال برگزاری است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا