سی.ان.ان خبر داد

تحریم صادرات گاز به ترکیه آخرین تیر روسیه

تحریم صادرات گاز به ترکیه آخرین تیر روسیه

خبرگزاری سی.ان.ان از امکان توقف صادرات گاز روسیه به ترکیه در حالی خبر داد که گفته می شود هنوز اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا به نقل از سی.ان.ان در پی تحریم واردات مواد غذایی، تجارت جاده ای، امور ویزا و... پس از تیره شدن روابط روسیه و ترکیه بر سر منهدم شدن جت روسی که ادعا می شد فضای هوایی ترکیه را اشغال کرده، این بار توقف صادرات گاز روسیه مورد بحث است.

این در حالی است که گفته می شود روسیه یکی از بزرگترین شرکای تجاری ترکیه است و از طرفی دیگر ترکیه نیز از بزرگترین مقصد های صادرات گاز روسیه محسوب می شود.

با نگاهی به تجربه واکنش دولت روسیه در امور قهریه در برابر دیگر کشورها پیش بینی می شود که این کشور بسیاری از روابط اقتصادی خود را به عنوان مجازات با ترکیه بهم بزند. از این رو امکان قطع صادرات گاز به روسیه دور از ذهن نیست. چنانچه دولت روسیه در پی جنگ داخلی با اوکراین نیز از همین حربه اقتصادی برای نشان دادن موضع خود استفاده کرد.

البته دولت روسیه در برخورد با اوکراین علت چنین تحریم هایی را قانون حمایت از مصرف کننده اعلام کرد. اما به خوبی می توان فهمید که این اقدام تصمیمی متاثر از سیاست دولت روسیه برای ترغیب اوکراین به تسلیم بوده است.

در مورد صادرات گاز به ترکیه اما توجه به مسأله ای دیگری نیز با اهمیت است. همان طور که ترکیه برای تأمین نصف نیروی گاز کشورش به صادرات روسیه نیازمند است، دولت روسیه نیز به همان اندازه به درآمد این صادرات نیازمند است و تا کنون مشتری دیگری برای گاز خود نیافته است.

با این حال امکان تحریم موقتی صادرات گاز روسیه به ترکیه مشابه اقدامی که در اوکراین رخ داده می تواند قدم بعدی دولت روسیه برای برخورد با تنش پیش آمده در صورت یافتن شریک بزرگی دیگر در صادرات گاز باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا