معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

نگرش به نحوه تعامل صنعت و دانشگاه باید متحول شود

نگرش به نحوه تعامل صنعت و دانشگاه باید متحول شود

اراک- معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نگرش به تعامل صنعت و دانشگاه باید متحول شود و اگر نگرش های گذشته در این حوزه حاکم باشد، معضلات اقتصادی و بیکاری رفع نخواهد شد.

علی اصغر توفیق بعد از ظهر دوشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره منطقه ای رویش کوهرنگ با اشاره به روز دانشجو اظهار داشت: برنامه هایی برای افزایش فعالیت های آموزشی و پژوهشی به تصویب رسیده که در راستای افزایش تعامل دانشگاه ها، پژوهشگران و مخترعان با واحدهای صنعتی و سرمایه گذاران است.

وی افزود: نخستین برنامه مصوب بر مبنای گسترش فعالیت های فرهنگی-پژوهشی در واحدهای صنعتی است به نحوی که دو هزارم درآمد واحد صنفی که باید به دولت پرداخت شود به خود واحد صنعتی برگردانده می شود تا در راستای فعالیت های پژوهشی مورد نظر هزینه شود.

معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: براساس مصوبات در راستای حمایت از فعالیت های پژوهشی، تمام معادن کوچک و بزرگ باید ده درصد از درآمدهای خود که موظفند به دولت پرداخت کنند را صرف فعالیت های آموزشی و پژوهشی کنند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه پژوهش گفت: اگر می خواهیم تحقیق پژوهش را توسعه دهیم باید صنایع و دانشگاه ها را در یک تعامل دو طرفه با یکدیگر روبرو کنیم، زیرا در حال حاضر علم در دانشگاه ها جهت دهی ندارد.

معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ما به دنبال دوستی صنایع و دانشگاه ها نیستیم، بلکه هدف اصلی شراکت این دو است چون سبب می شود هدف ها مشترک شود و هزینه هایی که صنایع برای پژوهش صرف می کنند اگر در دانشگاه ها به کار برده شود سبب شکل گیری یک تعامل با هدف مشترک است.

توفیق ادامه داد: دانش و علم نیز ارزش و قیمت دارد اما ارزش گذاری نمی شود در حالی که هم اینک ۸۰ درصد دارایی های جهان سرمایه های نامشهود مانند انسان عالم، علم، فناوری و نوآوری است و اگر علم ارزش گذاری شود، صنایع از کسانی که از علم بهره مند هستند بیشتر استفاده می کنند تا سطح دارایی های نامشهود آنها افزایش پیدا کند.

معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: نگرش و نگاه ما به کسب علم و همچنین تولید و صنعت باید دگرگون شود و اگر بخواهیم همچنان با نگاه قدیمی به این روند ادامه دهیم بیکاری در کشور رفع نمی شود.

توفیق خاطر نشان کرد: بسیاری از موانع فعلی تولید به علت کمبود تحقیق و پژوهش در این حوزه است و در همین راستا کارگروه «توسعه، تولید و صادرات محصولات دانش بنیان» تشکیل شده است که فعالیت این کارگروه نباید منحصر به یک استان خاص نباشد و در همه استان های کشور باید شعبه فعال داشته باشد.

وی با اشاره به قانون ایجاد صندوق های حمایت از تحقیقات و پژوهش ها گفت: قانون ایجاد صندوق های حمایت از تحقیقات در راستای توسعه و شکوفایی این حوزه صنعت و پژوهش تشکیل شده تا افرادی که ایده های نو و بدیع دارند مورد حمایت قرار گیرند و به آنان تسهیلات پرداخت شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا