اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی: بانک مرکزی توقف اجرای طرح کارت اعتباری را اعلام کند

اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی: بانک مرکزی توقف اجرای طرح کارت اعتباری را اعلام کند

تهرن- ایرنا- نایب رئیس کانون انجمن های صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با انتقاد از سکوت بانک مرکزی در زمینه اجرای طرح کارت اعتباری خرید لوازم خانگی گفت: اگر بانک مرکزی نمی خواهد این طرح را اجرایی کند، آن را اعلام عمومی کند تا اندک خریداران لوازم خانگی به بازار بازگردند.

«محمدرضا درافشار» امروز(یکشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه، تعداد اندک خریداران بازار لوازم خانگی پس از اعلام اجرای طرح کارت اعتبار منتظرخرید قسطی هستند و به همین دلیل تولید قفل شده است، افزود: اگر این طرح به سرعت اجرایی نشود واحدهای تولیدی در بازپرداخت تعهداتشان با مشکل مواجه شده و معوقات بانکی افزایش می یابد.
وی با تاکید براینکه حرکت رو به جلوی اجرای طرح کارت اعتباری متوقف شده است، ادامه داد: برای خروج از رکود در ابتدا قرار بود 10میلیون تومان تسهیلات خرید به زوج ها ارائه شود اما از آنجایی که این طرح دارای اشکالاتی بود از دستور کار خارج شد.
درافشار افزود: در بررسی های بعدی قرار شد طرح کارت اعتباری 10میلیون تومانی جایگزین شود تا از طریق آن، کالاها از انبار خارج و واحد های تولیدی از رکود خارج شوند.
نایب رئیس کانون انجمن های صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: از آنجایی که بعداز پذیرش قطعنامه 598، قیمت ارز و کالاها برای مدت محدودی با افت مواجه شد بسیاری انتظار داشتند بعد از برجام نیز این اتفاق دوباره رخ دهد.
وی با بیان اینکه، شرایط با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و افزایش نرخ ارز تغییر کرده است، ادامه داد: با توجه به این شرایط ، امکان افت قیمت ها وجود ندارد بنابراین برای خروج از رکود به محرک نیاز است تا قدرت خرید مردم را افزایش یابد.
درافشار با بیان اینکه، برای اجرای طرح کارت اعتباری بررسی های زیادی انجام و قرار شد از محل آزادسازی سپرده قانونی بانک ها منابع مورد نیاز آن تامین شود تا بار تورمی نداشته باشد، افزود: تورم زمانی رخ می دهد که قدرت خرید وجود داشته باشد اما اکالایی برای فروش وجود نداشته باشد.
نایب رئیس کانون انجمن های صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه تلاش شده نقاط کور در طرح کارت اعتباری رفع شود، اظهارداشت: همزمان با اعلام این طرح تقاضا برای جامعه ایجاد شد و مشمولان برای بهره گیری از آن، خریدهای خود را به تعویق انداختند اما از آنجایی که این طرح تاکنون به مرحله اجرا نرسیده، اندک مشتریان لوازم خانگی نیز کاهش یافته و تولید قفل شده است.
به گفته وی، بیش از هزار میلیارد تومان لوازم خانگی هم اکنون در انبارها انباشته شده که برای فروش آن نیاز به اجرای این طرح است.
وی با طرح این پرسش که چرا اجرای این طرح بعد از اعلام با تاخیر مواجه شده است، خطاب به مقام های بانک مرکزی گفت: اگر کارخانجات با توقف تولید مواجه شوند، نظام بانکی با انبوهی از معوقات مواجه خواهد شد.
درافشار، با گلایه از اجرایی نشدن این طرح بعد از اعلام عمومی آن، گفت: اگر قرار است این طرح اجرایی نشود اعلام عمومی در خصوص آن صورت گیرد تا مشکلات ناشی از این امر برای تولیدکنندگان برطرف شود.
به گفته وی، 71 تولید کننده، 10 هزار و 649 قلم کالا، پنج هزار و 298 فروشنده و 33 واحد فروش اینترنتی برای اجرای طرح آماده هستند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا