جلسه۳ساعته مدیران یزد با«ابتکار»/از معدن توران پشت تا دامنه شیرکوه

جلسه۳ساعته مدیران یزد با«ابتکار»/از معدن توران پشت تا دامنه شیرکوه

دنیای معدن - یزدـ رئیس سازمان محیط زیست آغازین روز هفته را مهمان یزدی ها بود تا مسائل و مشکلات زیست محیطی استان را بررسی کند مسائلی که در یک جلسه سه ساعته مطرح شد و از معدن توران پشت تا دامنه شیرکوه را در بر گرفت.

معصومه ابتکار در دومین سفر خود به استان یزد همه مدیران دستگاه های مرتبط با حوزه محیط زیست از آموزش و پرورش گرفته تا اداره کل محیط زیست استان یزد و صنعت و معدنی ها که سهم عمده ای از گلایه های زیست محیطی دارند را گردهم جمع کرد تا بار دیگر بر اولویت های سازمان محیط زیست تاکید کرد.

در این جلسه که سه ساعت به طول انجامید، مسئولان استان نگرانی های خود را در زمینه های مختلف زیست محیطی از معدنی در توران پشت گرفته تا عریانی شیرکوه، از ریزگردها تا سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه، از آلاینده های صنعتی تا جاده گزوئیه و ده ها مسئله و مشکل و خواسته دیگر استان مطرح کردند.

پایان مطالعات طرح جامع آلودگی هوای یزد

مدیرکل محیط زیست استان یزد در این جلسه به بیان برخی ویژگی های زیست محیطی استان یزد پرداخت و با اشاره به اینکه ریزگردها و آلاینده های صنعتی از دغدغه های اصلی محیط زیست استان یزد هستند، گفت: طرح جامع آلودگی هوا در مرحله پایان مطالعات است و در صورت تخصیص اعتبار اجرایی می شود.

سیدحسین سادات موسوی در مورد ریزگردها نیز با بیان اینکه ما سه تا پنج روز در ماه با مسئله ریزگردها مواجه هستیم، عنوان کرد: هنوز مسئله به اندازه برخی استان ها نظیر خوزستان جدی نشده که بخواهیم کارگروه تخصصی برای این مسئله تشکیل دهیم.

وی به شیرکوه نیز به عنوان نگین استان و ریه تنفسی یزد اشاره کرد و افزود: این منطقه در سال ۸۰ به منطقه شکارممنوع تبدیل شد اما اکنون باید ارتقا یابد زیرا فعالیت معادن در این منطقه گسترش یافته و خطری برای شیرکوه به شمار می رود.

مالچ سیمانی به جای مالچ نفتی روشی برای مقابله با ریزگردها

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در این جلسه با بیان تاریخچه ریزگردها در استان یزد به بیان راهکارهای مقابله با این مشکل زیست محیطی پرداخت و اظهار داشت: طرح ملی بادشکن مزارع، مناسب ترین راهکار مشارکتی، کم هزینه و بازده و برای مقابله با آسیب های ریزگردها مناسب است.

اختصاصی عنوان کرد: مالچ سیمانی به جای مالچ نفتی نیز می تواند تا حد زیادی از بروز ریزگردها جلوگیری کند و آسیب های کمتری نیز نسبت به مالچ نفتی دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: با کمک سازمان محیط زیست و نگاه ویژه این سازمان به استان یزد، بتوانیم این طرح ها را به صورت پایلوت در یزد اجرا کنیم.

فعالیت ۸۷۴ معدن در استان یزد و تبدیل صدها هکتار مرتع به مخروبه

رئیس دیوان محاسبات استان یزد نیز در این جلسه با بیان اینکه بحث محیط زیست و حسابرسی محیط زیست در اولویت کار ما قرار دارد، اظهار داشت: ۸۷۴ معدن در استان یزد وجود دارد و به ازای هر مجموعه معدنی، صدها هکتار از اراضی منابع طبیعی، مزارع، مراتع و ... تبدیل به مخروبه شده اند.

فلاطون زاده بیان کرد: تغییر سطح مناطق استان و تبدیل مناطق به پارک ملی، منطقه حفاظت شده و ... نیازمند توجه ویژه سازمان محیط زیست است ضمن اینکه مناطقی نظیر سپیدان ندوشن و آبریز بافق نیز باید به جرگه مناطق حفاظت شده بپیوندند.

دفاع مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد از فعالیت های معدنی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این نشست از فعالیت صنایع در استان یزد دفاع کرد و اظهار داشت: یزد اکنون خوراک صنایع فولادی کشور را تامین می کند و اگر قرار باشد با تنگناهای زیست محیطی مواجه شویم، اتفاقات ناخوشایندی در صنایع رخ می دهد.

محمدرضا علمدار تاکید کرد: به جای مخالفت با بهره برداری از معدن و راه اندازی صنایع، بهتر است کارگروه های کارشناسی تشکیل شود و بر کار صنایع و معادن نظارت جدی داشته باشند ضمن اینکه خود صنایع برای حفاظت از محیط زیست پای کار هستند و تنها نیازمند نقشه راهند.

معدن توران پشت تهدید جدی برای چشمه های آهگی و آثار تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد نیز در این نشست از صدور مجوز دوباره برای معدن توران پشت انتقاد کرد و افزود: این معدن در قلب چشمه های آهکی به عنوان جاذبه های طبیعی و در کنار اثر تاریخی تخت رستم، این جاذبه ها را در معرض خطر قرار داده است.

محمدمهدی شرافت یادآور شد: مجوز این معدن چندی پیش لغو شده بود اما دوباره در شورای عالی معادن مجوز آن تمدید شد که این اقدام خیانتی به آثار تاریخی و منابع طبیعی است و لازم است مسئولان سازمان محیط زیست به شورای عالی معادن تذکرات لازم را بدهند.

هیچ منعی برای پرورش ماهی تیلاپیا در یزد وجود ندارد

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد نیز بر موافقت سازمان محیط زیست با پرورش ماهی تیلاپیا تاکید کرد و گفت: هیچ نگرانی و منعی در استان یزد برای پرورش تیلاپیا وجود ندارد.

سیدجمال سجادی پور در مورد مشکلات ریزگردها و خشکسالی در یزد و مناطق مرکزی ایران نیز گفت: اکنون توجه مسئولان بیشتر به استان های دارای آب های مرزی است در حالی که مرکز ایران به ویژه استان یزد نیز در شرایط خاص به سر می برند.

برای مهار آلاینده ها ضعف علمی داریم

معاون عمرانی استاندار یزد نیز با اشاره به اینکه در استان دچار ی تضاد شده ایم، افزود: از طرفی برای گسترش صنایع تلاش می کنیم و از طرف دیگر از نظر بنیه علمی برای مهار آلاینده ها دچار مشکل هستیم.

سید محمدرضا سیدحسینی افزود: در برخی موارد بخش خصوصی حاضر به اعمال راهکاری برای کاهش آلاینده ها است اما علم لازم در این زمینه وجود ندارد و هر اقدام مقاومتی در برابر آلاینده ها، چاره ای جز تعطیلی واحدها باقی نمی گذارد.

وی اظهار امیدواری کرد: ارتقا علمی به ویژه در حوزه مقابله با آلاینده های زیست محیطی از نخستین دستاوردهای دوران پسا تحریم باشد.

احداث جاده گزوئیه مشارکت مردم به فعالیت های زیست محیطی را جلب می کند

نماینده مردم شهرستان های ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس نیز به بیان مشکلات حوزه انتخابیه خود پرداخت اما در صدر آنها از بلاتکلیفی جاده گزوئیه انتقاد کرد و اظهار داشت: مردم هر زمان با مانعی برای زندگی خود مواجه شده اند، آن را از میان برداشته اند اکنون نیز اگر این جاده احداث شود، نیاز مردم برطرف می شود بنابراین امکان جلب مشارکت آنها برای حفاظت از محیط زیست فراهم می شود.

حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده همچنین با بیان اینکه هوبره نماد شهرستان خاتم است، افزود: با وجود اطلاع مسئولان استان از این موضوع، نمی دانیم چرا نماد هوبره در شهرستان دیگری از استان پرده برداری شده است.

اجرای طرح جامع آلودگی هوا مهمترین نیاز زیست محیطی استان یزد

نماینده مردم اردکان در مجلس نیز در این نشست وضعیت محیط زیست استان یزد را بسیار نامطلوب و شکننده خواند و اظهار داشت: مسئولان باید اقدامی عاجل برای برون رفت یزد از مشکلات زیست محیطی انجام دهند.

محمدرضا تابش افزود: طرح جامع آلودگی هوا یکی از نیازهای اصلی استان یزد است و اگر با تخصیص بودجه، این طرح اجرایی شود، تقریبا همه مشکلات زیست محیطی استان برطرف می شود و پیگیری این موضوع از سوی خانم ابتکار، بزرگترین دستاورد سفرهای ایشان برای مردم یزد خواهد بود.

مسئولان استان که به سهم خود تا حدی مشکلات کوچک و بزرگ زیست محیطی استان را مطرح کردند، اکنون باید در انتظار رهاورد این سفر معاون رئیس جمهور باشند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا