وزیر صنعت:

صادرات غیر نفتی کشور باید سه برابر شود

صادرات غیر نفتی کشور باید سه برابر شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرف 10 سال آینده باید صادرات غیر نفتی خود را حداقل سه برابر کنیم و اگر این مهم انجام نشود مغبون هستیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا در آذربایجان‌شرقی، محمدرضا نعمت زاده در بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادارت غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران با محوریت توسعه اقتصاد ملی بعد از تحریم گفت: تولید و صادرات با توجه به احادیث و قرآن کریم جزو عمل‌های صالح است و باید بیش از پیش در این خصوص فعالیت کرد.

وی ابراز کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران، 80 میلیون نفر جمعیت، 10 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی و چهار و نیم میلیون محصل دارد که این نعمت‌های خدادادی بهترین نعمت و فرصت برای توسعه اقتصادی کشور است.

او ادامه داد: هر سال بیش از 700 هزار نفر فارغ التحصیل در رشته مهندسی داریم که به اندازه فارغ التحصیلان بیش از 25 کشور اروپایی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: باید آموزش عالی خود را اصلاح کنیم تا دانشجویی که فارغ التحصیل می شود نگوید من دکتری دارم، کارشناسی ارشد دارم بلکه بگوید من می توانم فلان کار را انجام داده و این بار را از دوش کشور بردارم.

نعمت زاده تصریح کرد: حاضر هستیم در حوزه صنعت دوره هایی تخصصی بگذاریم و آموزش‌هایی را ارائه دهیم تا فقط به مباحث صرفا تئوری متمرکز نشده و فعالیت های عملیاتی و کاربردی نیز انجام دهیم.

وی گفت: در صادرات مزایده معنا ندارد باید این مهم را با مذاکره انجام داد. در بحث 1+5 عده ای می خواستند که مزایده بگذارند تا ببینند چه کسی برنده می شود. باید مثل انسان با یکدیگر صحبت کرده و شرایط را تطبیق داد، باید از خودمان شروع کنیم و تولیدات ما از مرحله طراحی متناسب با خواسته و سلیقه خریدار باشد؛ ما نوکر خریدار هستیم.

وی ابراز کرد: چرا ما غرور داریم. باید یاد بگیریم با شعار نمی شود صادرات را انجام داد. صادر کنندگان بزرگ همیشه عمل می کردند و شعار نمی دادند. نباید منم منم بگوییم و وقتی این همایش ملی است نباید مطالبی گفته شود که ارزش همایش را به حد همایش های استانی کاهش داد.

وی در بخشی از سخنان خود ابراز کرد: هنوز باور نداریم صادرات نجات تولید کشور است. درست است که بازار 80 میلیونی ما، بازار بزرگی است ولی نسبت به دنیا چنین بازاری نیست.هرچه سرمایه گذاری خارجی را تشویق کنیم به صادرات خودمان کمک کرده ایم، چون آنها بازارهای خارجی دارند.

نعمت زاده ابراز کرد: منتظر هستیم تا فضای بین المللی برای کشورها روشن تر شود؛ برای ما روشن است و هیچ راه برگشتی نداریم. برجام تمام است و قطعی ولی کشورهای خارجی تا وقتی که برجام امضا و تایید نشود، جرات ندارند اقدامی انجام دهند.

وی ادامه داد: برای توسعه محصول باید همکاری کنیم. آر اند دی مشترک داشته باشیم. در بازارهای بزرگ حضور داشته باشیم.

وی گفت: منابع بانکها محدود است ولی دولت تلاش می کند که سرمایه‌های بانکها را افزایش دهد هر چند منابع دولت نیز محدود است.

نعمت زاده با اشاره به شرایط پسا برجام عنوان کرد: بعد از برجام باید از منابع خارجی استفاده کنیم، متاسفانه در سال های گذشته از این منابع محروم بودیم. باید منابع را چه به صورت سرمایه گذاری و چه به صورت فاینانس جذب کنیم. شکوفایی اقتصاد کشور در پسا تحریم نیازمند تلاش همگانی و عزم ملی است ولی متاسفانه هنوز در کشور ما صادرات، محور قرار نگرفته است.

وی اظهار کرد: اگر تلاش کنیم که این مهم را در تمامی بخش های جامعه، محور قرار دهیم موفق شده ایم. هر قانونی که مانع صادرات است باید اصلاح شود حتی مقام معظم رهبری در سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی نیز بر این امر تاکید دارند.

وی افزود: توسعه صادرات غیر نفتی، استفاده از توانمندی داخلی، توسعه صادرات و برون گرایی از مهم ترین محورهای مطرح شده در سیاست های ابلاغی رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی است. باید با دید برون گرایی روی پای خود بایستیم. با محدود کردن خود در محدوده جغرافیایی خاص، به هیچ جایی نمی رسیم.

نعمت زاده با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 74 ابراز کرد: در این نامه سه بار از عبارت توسعه صادارت غیر نفتی استفاده شده است.

به گفته وی 0.34 درصد صادرات جهان، متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطر نشان کرد: می توانیم به راحتی صادرات غیر نفتی خود را به مرز بالای 200 میلیارد دلار برسانیم. میزان صادارت غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته، 50 میلیارد دلار بود.

نعمت زاده گفت: میزان صادارت غیر نفتی کشور در هشت ماهه سال جاری 29.7 میلیارد دلار است. متاسفانه 10 درصد به خاطر قیمتها افت داریم و محدودیت صادرات مواد خام هم از مهم ترین عوامل کاهش صادارت غیر نفتی کشور است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا